Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datatilsynet advarer

Er dette noe dere tenker over når dere legger ut bilder av andre?

Jeg har tenkt litt på det etter at jeg begynte å få meldinger om at folk hadde "tagget" meg. Nå er det helt uskyldige bilder som er lagt ut av meg, men disse knyttes jo opp til min profil hvor jeg er relativt lett identifiserbar... Selvfølgelig kan jeg ta kontakt med de som har lagt dem ut og be om å få dem fjernet, men hva gjør man i det øyeblikket disse ikke vil?

Synes dere det er greit å legge ut bilder av andre uten samtykke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frances
Skrevet

Nei, derfor har jeg heller ikke gjort det. Jeg har lagt ut bilder av et par venner, men bare etter tillatelse fra dem.

Blir litt sjokkert når jeg ser noen av de bildene som legges ut, det er ikke alt som egner seg for at alle og enhver på vennelisten skal få se.

Skrevet

Jeg legger ikke ut bilder av folk som ikke er på facebook, og jeg legger ikke ut fest bilder, bare helt vanlige bilder der de er så pene så :)

Skrevet

Dette er den ene tingen jeg ikke liker med facebook. Har jeg mulighet til å fjerne et bilde av meg som jeg ikke ønsker at skal ligge ute? Uten å måtte be den som har lagt det ut om det?

Gjest Elfrida
Skrevet

Man kan i hvert fall ta bort taggen som viser at det er deg på bildet, og da blir det ikke søkbart i hvert fall.

Gjest Marie81
Skrevet

Jeg legger ikke ut bilde av andre på facebook med mindre jeg har spurt de om tillatelse til det. Gir også beskjed når jeg legger ut slik at de kan gå inn, se på de og gi tilbakemelding på om jeg skal fjerne bildene.

Skrevet

Jeg syns det er normal folkeskikk å spørre før man legger ut bilde av andre.

Skrevet
Jeg syns det er normal folkeskikk å spørre før man legger ut bilde av andre.

Vel, det kommer inn under norsk lov og så skulle bare mangle.

Gjest Leiababe
Skrevet

Jeg legger ikke ut "farlige" bilder der i det hele tatt. Dessuten har jeg gjort det slik at profilen min kun kan sees av mine kontakter. Men det er jo klart at jeg har mindre kontroll over hva andre evt legger ut av meg, men jeg er ikke akkurat bekymret..

Skrevet

Hva med å legge ut bilder av venners og naboers dyr?

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Nei,det er ikke greit.

Jeg legger ikke ut bilder av folk som ikke er på facebook, og jeg legger ikke ut fest bilder, bare helt vanlige bilder der de er så pene så  :)

Selv om de er pene på bildet,så betyr det ikke at de vil at det skal legges ut på internett.

Selv har jeg lagt ut et par bilder med andre personer,og jeg spurte de som er med på bildet om det var greit først. Skulle bare mangle!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Nei, jeg legger ikke ut bilde av folk uten videre og håper ingen legger ut bilde av meg uten å ha spurt emg først.

Skrevet
Nei, jeg legger ikke ut bilde av folk uten videre og håper ingen legger ut bilde av meg uten å ha spurt emg først.

Når jeg ser på albumene til venner og bekjente (og faktisk folk som bare er helt perifere men som ikke har "lukket" profilen sin) så er det svært mange som har bilder fra alle mulige situasjoner i albumene sine.

Jeg tviler på at de spør hver enkelt om det er greit at de legger dem ut. Selv hadde jeg ikke likt det og har faktisk spurt noen om de kan fjerne et bilde av meg, enda det var helt "uskyldig".

Enda verre med dem som legger ut skikkelige fyllebilder av venner og bekjente...

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, jeg ser folk legger ut mye rart.

Skrevet

om de ikke vil fjerne bildet, så går det ann å trykke på Report This Foto

Skrevet
om de ikke vil fjerne bildet, så  går det ann å trykke på Report This Foto

Og hva skjer da? Blir de fjernet?

Skrevet

Nei, det er ikke greit!

Ser at bestevenninna mi har lagt ut et bilde av oss to, og det tar jeg ikke ille opp, men generelt sett så får folk vær så god å spørre meg først!

Gjest Flying Queen
Skrevet

Det er ikke greit i det hele tatt.. I starten ble jeg litt "revet med". La ut bilder av samboeren min, huset vårt og venner. Fikk streng beskjed av sambo om å ta bort alle av han.. Først da gikk det opp for meg at det ikke bare er mine venner som kunne se det. Jeg hadde jo heller ikke gjort noe med innstillingene mine. Nå har jeg fjernet alle bilder. Og jeg liker ikke at andre legger ut av meg.

Skrevet

Nei, det er ikke greit å legge ut bilder av andre!

Og i alle fall ikke å tagge med navn på slik at det blir søkbart.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg har prøvd å ta opp dette med flere av mine venner, men de ser ikke på det som noe problem å legge ut bilder av andre.

Jeg synes det er noe man bør holde seg unna. Folk må gjerne legge ut bilder av seg selv og vise disse for omverdenen, dersom de ønsker det. Men å legge ut bilder av andre, synes jeg ikke noe særlig om.

Men, som sagt, jeg ser at flere av mine venninner er uenige med meg. Har fått kommentarer som at jeg bare kan fjerne taggen, men det betyr jo at bildene fortsatt ligger der; de er bare ikke direkte linket til meg. Men dersom noen har lagt ut feks fyllebilder, og jeg fjerner taggen, men noen blar gjennom albumet til "min venn", vil jo vedkommende se fyllebildet som jeg helst ikke ville noen skulle se.

Synes for å være ærlig at det er respektløst å legge ut bilder av andre uten å spørre først

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...