Gå til innhold

Dåp eller navnefest?


iss

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vi kommer til å døpe snuppa. vi giftet oss for drøye to år siden - i kirken - og da er det mest naturlig at hun døpes synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer og til å døpe småen. Vi er selv gift og vår 1.fødte er døpt. Så koselig å følge tradisjonen...

Endret av Glossy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det døpes ja. I samme kirken som vi gifta oss i.

Eneste forskjellen er at jeg nekter å kle guttungen i en kjole, så han skal ha en liten dress på seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille skal også døpes. Jeg vil kalle meg kristen, og er selv døpt og konfirmert. Jeg er derimot ikke gift med kjæresten/barnefaren og han har ikke noe forhold til kristendommen selv om han er døpt.

Fordi jeg er kristen, er det viktig for meg å døpe barnet vårt. Så får barnet velge selv om hun vil konfirmere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi skal døpe. Vi er selv døpt, konfirmert og gift i kirken, så noe annet har ikke vært et tema. Og dåpskjolen er over 100 år gammel :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha privat navnefest. Ingen av oss er kristne og da blir det feil for oss med kirkelig dåp. Så får h*n heller ta det valget sjøl senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi skal døpe jentene. (Og når vi hadde sjansen, skjer det på vår første bryllupsdag...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg hadde litt lyst til å ha navnfest, men mannen mente vi skulle døpe nurket. Sånn at det selv kan velge om det vil konfirmeres i kirken uten å måtte døpes først.

Vi giftet oss også i kirken, så sånn sett er det naturlig. Blir sannsynligvis i samme kirke som vi giftet oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir noen av delene jeg :fnise:

Ser ikke helt for meg grunn til å ha noe navnfest jeg egentlig, men jeg får vel diskutere det med sambo. Jeg vet hvertfall at ingen av oss ønsker å døpe i kirka! Ingen av oss er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Uten tvil navnefest. Giftet oss human-etisk, noe som var fantastisk!!

Og vi finnes ikke kristne.. Kan ikke stå i ei kirke og love å oppdra ungen min i den kristne tro. Det føles respektløst både ovenfor kirka, de som tror og oss selv.

Personlig synes jeg det er utrolig rart at noen gjør dette selv om de ikke er kristne, bare fordi det er tradisjon. Da bruker en rett og slett religionen og dens tradisjoner bare til egen vinning. Enn lyver i kirka, bruker tida til kirka bare fordi en mener det er en tradisjon. Religion er utrolig viktig for mennesker, og er en hellig ting. Det er ikke noe man skal bruke og utnytte bare fordi man tror man har en tradisjon man må følge. Hvis en tenker igjennom hele dåpsritualet så forstår en fort at dette er et utrolig viktig, om ikke et av de viktigste, elemet i kristendommen. Da blir det utrolig merkelig å gjennomføre et slikt rituale selv om en ikke tror på et ord presten sier!

Synes folk skal begynne å gjøre det som føles rett, ikke bare følge en tradisjon fordi det "forventes" av en.

Beklager utbruddet, men det var fantastisk å få sagt det :)

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...