Gå til innhold

Vondt på innsiden av leggene...


Rikke

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å jogge...dvs nå nylig. Har bare jogget 3 ganger så langt (4 med i dag) ;)

Sist gang var på mandag, og i dag var det tid for en ny tur. Hadde vondt i den ene leggen, men regnet med det bare var stølhet fra forleden dag og som kom til å gå seg til etterhvert. Etter 10 min med jogging var jeg helt ØM, nå i BEGGE leggene. På innsiden av leggene liksom. Klarer nesten ikke å gå engang uten at det gjør fryktelig vondt. Er så frustrert! Har så lyst til å bruke kroppen og komme i form, også skjer sånt! :frustrert: Er det bare muskler jeg har strekt ellernoe, eller hva kan det være? Er veldig utrent og ikke vant til å trene, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Det er ikke på framsiden? På skinnbeinet? I så fall kan det tyde på beinhinnebetennelse, forårsaket av overbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet da søren...det er på innsiden det gjør mest vondt, men også foran, ja... Er vondt bare å gå. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frances

Jogging er veldig hardt for bena, og egentlig ikke en aktivitet som egner seg så godt for utrente. Kanskje du bør variere med å f.eks. gå fort, sykle eller svømme slik at du ikke belaster bena så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en pause fra joggingen og start forsiktig igjen. kjempeviktig å tøye godt på fremsiden av leggen for å forebygge beinhinnebetennelse. Det gjør du ved å sitte ned, på kne med det ene, mens du legger vekta framover over det andre kneet (foten står i gulvet). Men ikke gjør dette dersom du kjenner du har vondt. da tar du pause fra all jogging en perode. gå på mykt underlag bare i rolig tempo og gode sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler vel på at det er beinhinnebetennelse, siden jeg har hørt man gjerne skal ha trent MYE for å få det. Og det har ikke jeg. ;)

Men takk for tips. :) Var på apoteket og kjøpte meg ibux-gel som jeg smurte på, det kjennes iallfall ikke helt jævlig ut nå. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du behøver å ha trent så veldig mye for å få beinhinnebetennelse - det kan være nok å løpe på hardt underlag, ha for dårlige sko el.l. Er du utrent, så kan det hende du varmer opp for lite, og da blir det fort veldig stor og uvant belastning på leggene.

Jeg slet med beinhinnebetennelse da jeg jogget, og jeg var aldri noen stor løper! Nå kan jeg få det tilbake bare av å gå fort i fancy sko - hvis jeg skal rekke bussen, for eksempel. Har du først fått det, så skal det lite til for å utløse det igjen.

Andre måter å tøye på:

Når du tøyer fremside lår, (står på ett bein, bøyd kne og presser foten mot rumpa) - ta tak i tærne dine og løft foten enda høyere/nærmere rumpa, slik at du kjenner det strekker på fremsiden av leggen.

Du kan også sitte på kne på et mykt underlag og lene deg bakover samtidig som du løfter knærne fra bakken - det tar godt på leggene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du kan godt få beinhinnebetennelse etter tre turer ja. Sørg for riktig skotøy, hvis du overpronerer er du ekstra utsatt og bør ha pronasjonssko. Avlast mest mulig, og løp på mykt underlag hvis du absolutt vil løpe. Beinhinndebetennelse kan man få både i tibialis anterior(den tykke muskelen på fremsiden/utsiden) og i musklene på baksiden/innsiden. Hvis smerten er på framsiden/innsiden av leggen, skal du tøye bakside legg: hæl i gulvet, tå mot vegg, len deg fremover og strekk i leggen, evt bøy kne for å få strekt lengst ned i leggen.

OBS: vær forsiktig med å bruke ibux og smertestillende for å så å trene mer fordi du ikke kjenner smerten da.n Da lurer du deg selv.

Hilsen fysioterapistudent

Endret av *bompi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få beinhinnebetennelse etter bare en tur? Fikk nemlig veldig vondt i framsiden av leggen en dag jeg gikk litt hardt med fjellsko og nye såler på asfalt, men jeg hvilte noen dager da så gikk det over. Har fått nye joggesko nå da, så det blir nok bedre for leggene.

Leste forresten en annen plass at det hadde liten hensikt å tøye framsiden av leggen for det var lite muskler der, synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som beinhinnebennelse ja. Hva slags sko bruker du når du jogger? Hva slags underlag jogger du på?

Det som hjelper mot beinhinnebetennelse er å massere leggene med en varmekrem, f.eks Aloe Vera Heat Lotion. Du må også selvsagt ta en pause fra løpinga, og finne alternative treningsmetoder.

Når smertene er borte kan du begynne å løpe igjen, men da med riktige sko og på rett underlag. Varmekremen smøres inn etter endt tur for å forebygge. Det kan også være lurt å bruke støttebandasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få beinhinnebetennelse etter bare en tur? Fikk nemlig veldig vondt i framsiden av leggen en dag jeg gikk litt hardt med fjellsko og nye såler på asfalt, men jeg hvilte noen dager da så gikk det over. Har fått nye joggesko nå da, så det blir nok bedre for leggene.

Leste forresten en annen plass at det hadde liten hensikt å tøye framsiden av leggen for det var lite muskler der, synspunkter?

Man kan jo kalle det en "begynnende beinhinnebetennelse" da, når det går over igjen så fort, den har jo heldigvis ikke rukket å sette seg ordentlig da.

Det spørs nå hvilken muskel som er rammet da, det vanligste er å få vondt langs innsiden av skinnleggen, da må man tøye bakside(hæl i bakken, tå mot vegg). Men man kan også få det i tibialis anterior, muskelen på utsiden av skinnleggen, da må man tøye framside(bøy i kne, fot mot rumpa, ta tak i rista og bøy i ankelen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har omsider vært hos legen...

Beinhinnebetennelse, i begge beina, fikk jeg høre. Blir henvist til ortoped. Fikk høre at jeg muligens må operere... :tristbla: Noen som har vært igjennom en slik operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Huff, stakkars deg! Har selv slitt med det samme i flere år da jeg var veldig aktiv håndballspiller - det er frustrerende! Heldigvis gikk det over av seg selv etter hvert. Jeg har derfor ikke så mange gode tips.

Men jeg har et tips når det gjelder joggesko. Nike 360 er fantastiske! De har demping under hele sålen, i stedet for bare i hælen, som de fleste andre sko. De er ganske kostbare, men er så sinnssykt verd det! Jeg jogger en del på hardt underlag og kan lett kjenne plager i knær, rygg og legger etter korte turer – selv om jeg er godt trent og lett i kroppen. Men har aldri hatt så lite plager som med de skoene!

Lykke til med en eventuell operasjon :)

Ps. Jobber ikke i sportsbutikk eller i Nike, bare så det er sagt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har omsider vært hos legen...

Beinhinnebetennelse, i begge beina, fikk jeg høre. Blir henvist til ortoped. Fikk høre at jeg muligens må operere... :tristbla: Noen som har vært igjennom en slik operasjon?

Jøss... Og dette kom virkelig etter tre joggeturer...? Eller er det noe som har bygd seg opp over tid? Ble litt nervøs for å begynne å jogge jeg nå... Har store planer, men er 100 % utrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom etter 3-4 joggeturer, ja. Skjønner ikke bæret selv... Og jeg er utrent. Feil sko var nok utslagsfaktoren.

Og jeg har vondt bare jeg står og går, så jogging blir det ikke noe av før hvert snev av smerte er søkk borte...

Men er det ingen som ikke synes det er rart at det første legen sier er "ja, du må nok operere"?. Har i ettertid hørt om flere som har fått antobiotika, evt henvist til fysioterapeut og tatt ultralyd, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom etter 3-4 joggeturer, ja. Skjønner ikke bæret selv... Og jeg er utrent. Feil sko var nok utslagsfaktoren.

Og jeg har vondt bare jeg står og går, så jogging blir det ikke noe av før hvert snev av smerte er søkk borte...

Men er det ingen som ikke synes det er rart at det første legen sier er "ja, du må nok operere"?. Har i ettertid hørt om flere som har fått antobiotika, evt henvist til fysioterapeut og tatt ultralyd, osv...

Jeg synes det høres noe rart ut. Har beinhinnebetennelse selv, og jeg har også hatt vondt bare jeg står oppe på det verste. Fysioterapauten på treningssenteret anbefalte meg:

- Nye løpesko

- Laaaang løpepause (sykling/svømming istedet)

- Løpe på mykt grunnlag (skog) når beina føles bedre

- Smøre leggen inn med aloe heat lotion

Nå kjenner jeg kun til beinhinnebetennelsen hvis jeg løper flere dager på rad. Det gjør jeg sjelden - løpeinteressen ble erstattet av sykling. Men til tider løper jeg jo, og da til og med på asfalt. :sjenert: Har fått meg noen veldig gode løpesko, og beina mine tåler asfaltløping innimellom med dem.

Jeg har hørt om sjeldne tilfeller av beinhinnebetennelse som må opereres, og du er kanskje et av dem. Men om det var det første legen sa, uten at andre alternativer ble nevnt, så høres det snodig ut. Jeg tror jeg ville hørt en annen leges mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Men er det ingen som ikke synes det er rart at det første legen sier er "ja, du må nok operere"?. Har i ettertid hørt om flere som har fått antobiotika, evt henvist til fysioterapeut og tatt ultralyd, osv...

Jo, jeg syns det var rart som det første alternativet. Kjenner en som hadde beinhinnebetennelse, og han fikk beskjed om å gå til fysioterapeut, kjøpe en gelé, og kutte ut løping i et visst antall uker/til det ble borte. Han skulle også kjøpe nye sko, løpe med lange bukser (noe som holder beinet varmt) og tøye leggene ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt beinhinnebetennelse siden jeg var 15, men ingen som har sagt noe om operasjon til meg... ;) hm..

Gode sko er viktig, og hold deg unna asfalt. Skjønner ikke hvorfor man skal operere noe sånt noe, det holder seg borte om man ikke belaster beina på feil måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aloe heat lotion...hvor får jeg kjøpt det?

Har jo ikke løpt siden jeg fikk vondt...og det var i starten av MAI. Irriterer meg at smertene er der enda, bare jeg står og går. Men synes at operasjon høres rimelig drastisk ut, ja... Iallfall når ingen andre alternativer ble nevnt engang. Er det rart jeg er skeptisk til leger / ikke drar til legen med mindre jeg føler meg så og si dødssjuk? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...