Gå til innhold

Sjokolade og kakao


Gjest Huldali

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali

Har et spørsmål angående sjokoladeplater og kakao i kaker, syns det varier så mye om det brukes sjokoladeplater eller kakao.

Hvis jeg har en oppskrift som sier at jeg skal bruke sjokoladeplater, men heller ønsker å bruke kakao, er det da mulig?

Og hvor mye kakao må til for å få for eksempel 100 g. sjokolade?

Også tenker jeg på at sjokolade inneholder jo en del veske og fett også, så da må jeg kanskje spe på med mer veske?

Har alltid kakao, men aldri sjokolade. Kommer det sjokolade inn her blir den fort borte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er IKKE kakeekspert, men det sies at man bør følge oppskriften når det gjelder kake :) Men en tanke er kanskje at det går an å bruke mer smeltet smør om man bruker kakao i stedet for sjokolade - i sjokoladen er det vel ganske mye fett. Er alltids verdt et forsøk om man ikke finner en fristende oppskrift med kakao i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaosmøret er fjernet fra kakaopulveret. Smøret er viktig når man fremstiller sjokoladen så for riktig smak er det ikke bare å sette til vanlig smør eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaosmøret er fjernet fra kakaopulveret. Smøret er viktig når man fremstiller sjokoladen  så for riktig smak er det ikke bare å sette til vanlig smør eller noe annet.

Det er jo sant - men kaker med kakao smaker jo også sjokolade, på en måte. Men man får jo kjøpt kakaosmør; det er jo mindre fristende å spise enn kokesjokoladeplater, så man kan kanskje satse på å ha et lager av kakao og kakaosmør i stedet? Hehe. Men det beste er nok å følge oppskriftene. Det er jo mange gode kaker som ikke inneholder sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Sjokoladen gjør også litt for søtsmaken - sjokolade inneholder jo sukker og smaker søtt. Ihvertfall hvis det er vanlig kokesjokolade - som inneholder mellom 50 og 70 % kakao - som skal brukes i oppskfriften. Kakaopulver inneholder jo ikke noe som setter søtsmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Huldali

Det virker som dette kan bli litt vanskelig, så da tror jeg ikke at jeg tør å prøve meg på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort dette og det fungerte fint. Tilsatte litt ekstra sukker og fett (av typen som skulle i kaken). Mulig kaken ble annerledes enn den skulle (hadde ikke brukt den oppskriften før) men den ble i alle fall god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som dette kan bli litt vanskelig, så da tror jeg ikke at jeg tør å prøve meg på det  :)

Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Ja, kakaen smaker litt annerledes, men ikke mye. Og det er ikke så stor forandring at det er noen fare for at det blir mislykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaosmøret er fjernet fra kakaopulveret. Smøret er viktig når man fremstiller sjokoladen  så for riktig smak er det ikke bare å sette til vanlig smør eller noe annet.

I "vanlig" kokesjokolade er kakaosmøret erstattet med annet vegetabilsk fett (vanligvis palmeolje). Bare kvalitetssjokolade som Lindt og Valrhona inneholder kakaosmør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "vanlig" kokesjokolade er kakaosmøret erstattet med annet vegetabilsk fett (vanligvis palmeolje). Bare kvalitetssjokolade som Lindt og Valrhona inneholder kakaosmør.

Ikke på den jeg holder i hånden akkurat nå. En mørk fra Freia. Greit, det står ikke hvor stor andel det er (av kakaosmør) så du har sikkert litt rett iallefall. Ellers er noen matsjokolader fra Odense også gode synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...