Gå til innhold

Blødning i fra rompa

Gjest jonas

Anbefalte innlegg

Gjest mann21
Trøkkståpp: takk for tipset.

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du sier. Jeg er jo frisk som en fisk ellers, og synes det er litt dumt å ta fri fra arbeid for å gå til legen, så jeg skal prøve et par av dine tips først.

takk for tips til dere alle andre også, jeg skal nok gå til legen, etterhvert...

Jeg har også det problemet, vil egentlig ikke gå til lege.

Håper det går over, er klumpete (mange små klumper), blør og alltid veske der. føles fuktig hele tiden, "som det står skrevet". Føles som man aldri blir ren. Men siden det er klumpete, er det da eksem eller en slags sopp.. Er så usikker.. Og lei, har hatt dette i 3-4 måneder.. er så lei. lukter litt også.. Takker for kjerring råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Beste kjerringrådet til dere begge to: GÅ TIL LEGE.

Fikk dere det? Ikke? GÅ TIL LEGE. Med en gang.

Det er flaut, ja det er det. Det er overhodet ikke gøy. Men det er enda mindre gøy å ignorere et problem som kanskje har veldig enkle løsninger som legen kan gi dere.

Dere kan finne remedier på apoteket, men doktoren kan gi dere medisiner med litt mer krutt i.

Så da gjentar jeg bare: GÅ TIL LEGEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Er ikke samme gjesten som over, men tallene er lett å finne.

Tykktarm:

http://www.kreftregisteret.no/forekomst_og...n/incidence.htm

Endetarm:

http://www.kreftregisteret.no/frame.htm?fo...m/incidence.htm

Begge typene er langt under 10 pr 100.000 innbygger i 30 årene.

Men til TS: Kom deg av gårde til legen, like greit det i stedet for å bli dradd inn i kreftpanikken som lett kan oppstå, og ikke minst, det er forferdelig irriterende med slikt.

Si at den er 10:100 000 (gidder ikke lese link, nei) i 30-årene får hver av disse krefttypene.

Da har ikke TS en tidels promille sjanse for å ha kreft. Han tilhører ikke gruppen Mann i tredveårene, men Mann i tredveårene med ettårig historie med blod fra endetarm og lokale plager. Der vil sannsynligheten være litt høyere for kreft enn for andre menn i tredveårene, selv om sannsynligheten for at det er hemorrhoider/hud-slimhinneproblem er svært mye høyere.

Endret av =tentacle=
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Jeg har også det problemet, vil egentlig ikke gå til lege.

Håper det går over, er klumpete (mange små klumper), blør og alltid veske der. føles fuktig hele tiden, "som det står skrevet". Føles som man aldri blir ren. Men siden det er klumpete, er det da eksem eller en slags sopp.. Er så usikker.. Og lei, har hatt dette i 3-4 måneder.. er så lei. lukter litt også.. Takker for kjerring råd

Mange små klumper kan være kondylomer/kjønnsvorter. De kan behandles av lege, vil vanligvis forsvinne av seg selv (men det kan ta årevis, og de kan smitte hvis du har sex).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest trude29drm

jeg er ei jente på 28 år som har også det med at jeg blør fra endetarmen eller rompa som man sier. og det har jeg hatt i fire år. det hele begynnte med at jeg følte at jeg ikke hadde fått tørket meg ordentlig så det begynnte å klø noe skikkelig så jeg måtte på do å tørke både utevenndig og inni rompe hullet. og siden da så har jeg hatt problemmer med å få ut all avføringen så da bruker jeg en finger og graver ut møkka. så innimellom så blør jeg, men jeg tar det helt med ro for jeg tenker som så at det er ikke farlig at det blør litt innimellom. så før jeg tørker meg så tar jeg papir rundt fingeren jeg bruker og tørker meg med toalettpapir inni hullet for da vet jeg at det ikke kommer noe ut. og jeg har både astma og lavft stoffskifte. jeg går ikke engang til underlivs undersøkelse fordi jeg syns det er ekkelt og jeg syns at det kan gå sin naturlige gang. jeg driter i om jeg får kreft for hva har jeg egentlig å leve av. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Uhåndterlig

Mange bra forslag her og det beste forslaget er selvsagt et legebesøk!

Uansett så lurer jeg på om du blør mye og om du gjør det ofte?

Det hender at man kan bli sår rundt endetarmen dersom du eks. nettop har hatt diare! Mye syre gjør at det kan oppstå blemmer som blir til sår og dermed sprekker med litt blod!

Det beste er som innledningsvis nevnt å gå til legen, men er det bare litt blod og ikke ofte, og det er i sammenheng med diare så må jeg få lov til å berolige deg med å si at det mest sansynlig ikke er farlig, men et sår eller det kan være hemorider.

Sikkert noen som kommer med sinte kommentarer nå, men jeg sier faktisk at det beste er legebesøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være eksem, og da løses problemet med kortisonsalve.

Har kommet mange forslag i tråden her, ser jeg. Hør med legen, det er ikke flaut, og for en lege er det dagligdags kost.

Kortisonsalve i endetarmen????? Nå må trådstarter slutte å lese her inne og komme seg til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Thomas_*
Jeg er en mann i 30 årene som det siste året har hatt sår i rompa, og som til tider blør når jeg tørker meg bak. Det klør ofte.

Dette er selvsagt pinlig og utrolig irriterende og til tider vondt.

Jeg stapper ikke noe inn der, og har et normalt heterofilt liv.

Er dette vanlig, noe jeg kan gjøre? (ikke akkurat noe som vi gutta snakker om, så jeg må nesten spørre her)

Hemoroider gir ofte kløe og blødning. Er og fortsatt et tabu tema, men er faktisk nesten 50% av alle som får dette.

Les mer på www.hemoroider.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hemoroider gir ofte kløe og blødning. Er og fortsatt et tabu tema, men er faktisk nesten 50% av alle som får dette.

Les mer på www.hemoroider.no

Er du lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest rilomix
Jeg er en mann i 30 årene som det siste året har hatt sår i rompa, og som til tider blør når jeg tørker meg bak. Det klør ofte.

Dette er selvsagt pinlig og utrolig irriterende og til tider vondt.

Jeg stapper ikke noe inn der, og har et normalt heterofilt liv.

Er dette vanlig, noe jeg kan gjøre? (ikke akkurat noe som vi gutta snakker om, så jeg må nesten spørre her)

hei. har akkurat det samme problemet, og det e ikkje noke kjekt å gå til lege med eit sånt problem (jalfall ikkje for os menn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du drar til legen, for å gi et enkelt tips (kanskje noen syns det er ekkelt, men men); Klarer du å se noen rifter eller lignende i endetarmsåpningen eller litt inni? Stell deg foran speilet og se. Hvis du ser en rift, så er det nok bare den, og hvis du selv har sett denne riften, så er det nok årsaken til blødningen.Og en liten rift kan blø utrolig masse. Og hvis den ikke vil gro, kan det ta veldig lang tid før blødningene gir seg.

Det er ikke noe farlig; man kan få rifter av mat som gir deg hard mage. Spis svisker, linfrø, mye frukt og grønnsaker, rikelig med væske. Hvis du må på toalettet, gå med en gang. Hvis du venter med det, vil det føre til trykking i endetarmen, og også gjerne til større diameter på avføringen, som kan "rive opp" et sår som prøver gro. Du kan også vaske deg med vann istedet for å bruke papir, og ta på salve når du har vært på do. Men hvis ikke det gir seg etter at du har prøvd alt mulig, så er kanskje en tur til legen det enkleste, men om det kun er rift, så kan ikke legen gjøre stort mye med det utenom at du selv må pleie såret.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Legestudent

Du har 99% sikkert hemoroider :) Om du har så store at de kjennes bør du oppsøke lege, du kan i mellomtiden kjøpe en salve for dette på apoteket.

Hemorioder er helt vanlig, både utenfor anus og innvendig. Innvendige kan bli så store at de kommer ut ved avføring. Hemorioder kan fjernes på flere måter; vanlig er å feste gummistrikk på de så det tørkes inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest

hei bare lurer på om noen her vet hva det er når en kvise i rompe hullet på størelse med en 50øre full av vann nesten gjennomsiktig?? hejelp tørr ikke gå til lege :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei bare lurer på om noen her vet hva det er når en kvise i rompe hullet på størelse med en 50øre full av vann nesten gjennomsiktig?? hejelp tørr ikke gå til lege :(

Hemorroide, tenker jeg. Prøv med salve fra apoteket. Eller ta en tur til legen. :) Det er virkelig ikke så farlig med et lite legebesøk som folk i denne tråden skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

eg er ei jente på 11 år eg blør i rumpa bare litt eg klør ikkje eg bare blør når eg tørker meg eg tenkte eg kunne spøre her :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest magetrøbbel

ta og snakk med mamma/pappa eller en voksen du stoler på.

En kan blø litt om en er hard i magen eller at en blir sår på grunn av mye tørking med papir.

Det er bedre med våtservietter om du er sår.Ikke gni ,men tørk forsiktig.Du kan bruke sinksalve når du er ren og den vil lindre litt.

De aller fleste vil ha litt blod ved avføring en eller flere ganger i sitt liv.

Som oftes pga hard avføring,hemoroider eller sår pga papirbruk.

snakk med en voksen du og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei! Jeg er gutt på 19 år som har hatt det samme problemet i ett halvt år ca.. men jeg klør ikke i rompen eller at det svir utenom... men når jeg driter "store" porsjoner så merker jeg at det klør-svir på en måte, og da er det litt blod på papiret... Kan det være ett sår i rektum som ikke får grodd siden vi mennesker driter gjennomsnitt 1 gang daglig også revner det opp skorpen igjen????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gjest

Hei, jente på 17 her.. Når jeg skal drite, så blør jeg ekstremt... Akkurat som om jeg har mensen. Har hatt det en stund, trodde først jeg hadde sår i rumpa, men hadde ingenting. Det svir ikke eller noe, bare litt vondt når avføringen kommer ut. Å det kommer mye mengder med blod. Vanlig eller uvanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Blod ved avføring tyder på at noe er i ulage. Ved blod i avføring skal man derfor oppsøke lege. Det er en regel. Ta hensyn til kroppen, kjære medmennesker :-)

Jeg har selv til gått til lege og blitt undersøkt etter blod i avføring. Jeg sa at jeg syntes dette var utrolig pinlig, men det virket som om dette var det mest naturlige i hele verden for henne. Hun stilte meg noen spørsmål rundt toalettvaner osv.

Deretter undersøkte hun endetarmen min. Selve undersøkelsen tok ikke lang tid, men det var litt rart og det var det mest pinlige, syns jeg. Hun tok på seg hansker, smurte noe vaselinaktige greier på fingrene og kjente etter. Hun fant ut at det var hemoroider der, og ga meg deretter resept på en hemoroidekrem. Så enkelt var det.

Jeg er veldig glad for at jeg oppsøkte lege - det handler om å ta vare på seg selv :-)

Anonymous poster hash: 65f6e...44a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...