Gjest jonas Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 Jeg er en mann i 30 årene som det siste året har hatt sår i rompa, og som til tider blør når jeg tørker meg bak. Det klør ofte. Dette er selvsagt pinlig og utrolig irriterende og til tider vondt. Jeg stapper ikke noe inn der, og har et normalt heterofilt liv. Er dette vanlig, noe jeg kan gjøre? (ikke akkurat noe som vi gutta snakker om, så jeg må nesten spørre her)
Frk Johansen Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 Jeg ville gått til legen og sjekket det, flaut eller ikke. Det kan være så enkelt at det er hemorider eller det kan være et sår i tykktarmen din som aldri får ro og som dermed irriterer. Bedre å gå til legen med et flaut problem enn å irritere seg over slikt. Og du, legen synes nok ikke det er flaut.
Chiquita Skrevet 8. mai 2007 #3 Skrevet 8. mai 2007 Kan det være en hemoride? (utvendig eller innvendig) Dette finnes det reseptfrie salver mot på apoteket. Elles er det også mange "kjerringråd" som du finner om du søker litt rundt (på mange graviditetssier er det i allefall kjerringråd i massevis) ;-)
Trampe Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Gå til legen. Det kan være så lite som ei rift som går opp når du er på do, men det kan også være andre ting, som prostataproblemer. Jeg skjønner at det er flaut og ekkelt å gå til legen med et sånt problem, men er det ikke verdt det for å bli kvitt problemet? Og ikke for å uroe deg, men om du har en alvorlig sykdom er det viktig at det oppdages tidlig.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 Ett år med et så irriterende problem er nok, gå til legen. Legen kommer ikke til å få sjokk Mest sannsynlig er det plager med hemorrhoider (utposning på vener, kan blø og gi andre plager), rift som ikke får grodd skikkelig eller eksem/hudlidelse med hud som sprekker opp litt. I verste fall kan det være kreft i hud eller slimhinnen innenfor, veldig mye sjeldnere enn årsakene overfor, men alltid greit å få forsikret seg om at man ikke blir gående med noe til det blir vanskelig å behandle det.
Gjest TS Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 Dere har nok rett. Når jeg tenker meg om så kan problemet ha holdt på lenger tilbake enn et år, men det er så dumt å gå til lege. Pleier ikke å gjøre sånt uten at ting er skikkelig alvorlig.
Antoinette Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 Blødninger fra endetarmen skal alltid tas alvorlig. Det kan også være en ide og kjøpe mykt toalettpapir og ikke det resirkulerte sandpapiret fra First Price.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. mai 2007 #8 Skrevet 8. mai 2007 Dere har nok rett. Når jeg tenker meg om så kan problemet ha holdt på lenger tilbake enn et år, men det er så dumt å gå til lege. Pleier ikke å gjøre sånt uten at ting er skikkelig alvorlig. ← Det er bare fordi du ikke har vært flue på veggen på et legekontor og sett hva andre kommer for Alle leger skjønner at blod og kløe i endetarmen ikke er noe man vil holde på med år ut og år inn, og ingen kommer til å synes det er pinglete at du ikke gidder mer av det.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2007 #9 Skrevet 8. mai 2007 Kom deg til lege! Det kan være kreft i endetarm.
yenoh Skrevet 8. mai 2007 #10 Skrevet 8. mai 2007 Her finner du ut litt mer om hva det kan være. Men det er ikke så dumt å gå til fastlegen sin heller, nei.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2007 #11 Skrevet 9. mai 2007 Jeg er en mann i 30 årene som det siste året har hatt sår i rompa, og som til tider blør når jeg tørker meg bak. Det klør ofte. Dette er selvsagt pinlig og utrolig irriterende og til tider vondt. Jeg stapper ikke noe inn der, og har et normalt heterofilt liv. Er dette vanlig, noe jeg kan gjøre? (ikke akkurat noe som vi gutta snakker om, så jeg må nesten spørre her) ← Gå til legen du.
Gjest Peachbud Skrevet 9. mai 2007 #12 Skrevet 9. mai 2007 Nei, det er ikke dumt å gå til legen. Mange, spesielt menn, går alt for sjelden til legen.
Leo Skrevet 9. mai 2007 #13 Skrevet 9. mai 2007 Jeg anbefaler deg også å komme deg til legen så fort som mulig. Som andre her sier, går mange menn alt for sjelden til legen og det dør de faktisk av fordi det som startet rimelig uskyldig får lov til å utvikle seg og bli alvorlig. Nå sier jeg ikke at du kommer til å dø, men slike ting skal alltid tas alvorlig og det er jeg helt sikker på at legen også er enig i! Blødninger fra endetarmen skal alltid tas alvorlig. Det kan også være en ide og kjøpe mykt toalettpapir og ikke det resirkulerte sandpapiret fra First Price. ← Dette er faktisk ikke så dumt. Resirkulert papir inneholder ufattelige mengder lim som mange, deriblant meg selv, reagerer på. Resultatet er hudirritasjon, kløe, sopp og småblødninger fra sår hud/slimhinner.
Trøkkståpp Skrevet 9. mai 2007 #14 Skrevet 9. mai 2007 La meg først få si en ting: Det du beskriver er med STØRST sannsynlig IKKE kreft. Kreftformen de ovenfor beskriver er uhyre sjelden, men kan selvfølgelig forekomme. Også hos deg! Derfor bør du komme deg til legen for å få sjekka ut greia. Ikke bare fordi du bør få sjekka ut hva det kan være men også fordi K.G har en haug med hobbydoktorer som kan sette griller i hodet på en. Det du beskriver er MEGET vanlig hos menn. Faktisk de aller fleste får dette i løpet av sitt liv. Noen blir kvitt det, andre ikke. Jeg har hatt de plagene du beskriver de siste 10 år. Og tok ikke kontakt med lege før det hadde gått 4 år. Plagene mine oppstod som følge av en glovarm sommer med mye svetting og diare på en gang. Mye tørking der bak gjorde sitt til at jeg ble sår, og dermed har jeg hatt problemet... Det som "berget" meg var bruken av vaselin og andre smørende kremer. Det er MEGET viktig å tilføre området fuktighet. Krem/Vaselin lindrer også når det står på som verst! Det er også særdeles viktig å bruke mykt toalettpapir, samt ikke overdrive tørkinga. Tørkinga river opp sårområdet når dette overdrives. Vær OSB på at når en har et sårområde i rektum slik som du beskriver så føles det også som "at en aldri blir ren". Dette er tull og du skal være klar over at følelsen av dette kommer av at musklene i endetarmen er "stresset" og gir falske signaler. For å unngå "oppriving" av såret/området anbefaler jeg deg til å begynne å blaute på do-papiret med vann når du tørker deg. Dette mykgjør papiret ekstra mye. Du kan også bruke en krem når du tørker deg: sprut litt på papiret og tørk deg ren med bruk av denne metodikken. Når du først har begynt med krem/vann-metoden så må du fortsette med dette. Helt til såret/området har blitt friskt. Jeg garanterer at du kommer til å kjenne forandring hvis du prøver dette!! Det er mange årsaker til at det som du beskriver kan oppstå: - Kreft i endetarm / tarm etc. - Hyppig avføring. . Rift i hemoride. - Rift i endetarmen. - Hard avføring. - Overdreven bruk av såpe. - Overdreven / hardhendt analsex. - Osv. - Osv. Det er IKKE flaut å gå til lege / spesialist for ditt problem. Som sagt så er du så absolutt ikke alene!!! Det er også viktig å merke seg at en hudspesialist i de aller fleste av tilfellene kan typebestemme hvilket hudproblem du eventuelt har der bak og finne korrekt salve / liniment. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2007 #15 Skrevet 9. mai 2007 La meg først få si en ting: Det du beskriver er med STØRST sannsynlig IKKE kreft. Kreftformen de ovenfor beskriver er uhyre sjelden, men kan selvfølgelig forekomme. Også hos deg! Derfor bør du komme deg til legen for å få sjekka ut greia. Ikke bare fordi du bør få sjekka ut hva det kan være men også fordi K.G har en haug med hobbydoktorer som kan sette griller i hodet på en. Det du beskriver er MEGET vanlig hos menn. Faktisk de aller fleste får dette i løpet av sitt liv. Noen blir kvitt det, andre ikke. Jeg har hatt de plagene du beskriver de siste 10 år. Og tok ikke kontakt med lege før det hadde gått 4 år. Plagene mine oppstod som følge av en glovarm sommer med mye svetting og diare på en gang. Mye tørking der bak gjorde sitt til at jeg ble sår, og dermed har jeg hatt problemet... Det som "berget" meg var bruken av vaselin og andre smørende kremer. Det er MEGET viktig å tilføre området fuktighet. Krem/Vaselin lindrer også når det står på som verst! Det er også særdeles viktig å bruke mykt toalettpapir, samt ikke overdrive tørkinga. Tørkinga river opp sårområdet når dette overdrives. Vær OSB på at når en har et sårområde i rektum slik som du beskriver så føles det også som "at en aldri blir ren". Dette er tull og du skal være klar over at følelsen av dette kommer av at musklene i endetarmen er "stresset" og gir falske signaler. For å unngå "oppriving" av såret/området anbefaler jeg deg til å begynne å blaute på do-papiret med vann når du tørker deg. Dette mykgjør papiret ekstra mye. Du kan også bruke en krem når du tørker deg: sprut litt på papiret og tørk deg ren med bruk av denne metodikken. Når du først har begynt med krem/vann-metoden så må du fortsette med dette. Helt til såret/området har blitt friskt. Jeg garanterer at du kommer til å kjenne forandring hvis du prøver dette!! Det er mange årsaker til at det som du beskriver kan oppstå: - Kreft i endetarm / tarm etc. - Hyppig avføring. . Rift i hemoride. - Rift i endetarmen. - Hard avføring. - Overdreven bruk av såpe. - Overdreven / hardhendt analsex. - Osv. - Osv. Det er IKKE flaut å gå til lege / spesialist for ditt problem. Som sagt så er du så absolutt ikke alene!!! Det er også viktig å merke seg at en hudspesialist i de aller fleste av tilfellene kan typebestemme hvilket hudproblem du eventuelt har der bak og finne korrekt salve / liniment. Lykke til ← Uhyre skjeldent med tarmkreft? Ha! Den var god! Er forøvrig skjeldent i den aldersgruppen trådstarter er i da.
Trøkkståpp Skrevet 10. mai 2007 #16 Skrevet 10. mai 2007 Uhyre skjeldent med tarmkreft? Ha! Den var god! Er forøvrig skjeldent i den aldersgruppen trådstarter er i da. ← Ha! Siden du er så skråsikker så regner jeg med at du har et konkret tall å komme med?
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2007 #17 Skrevet 10. mai 2007 Ha! Siden du er så skråsikker så regner jeg med at du har et konkret tall å komme med? ← Er ikke samme gjesten som over, men tallene er lett å finne. Tykktarm: http://www.kreftregisteret.no/forekomst_og...n/incidence.htm Endetarm: http://www.kreftregisteret.no/frame.htm?fo...m/incidence.htm Begge typene er langt under 10 pr 100.000 innbygger i 30 årene. Men til TS: Kom deg av gårde til legen, like greit det i stedet for å bli dradd inn i kreftpanikken som lett kan oppstå, og ikke minst, det er forferdelig irriterende med slikt.
Gjest Pax Skrevet 10. mai 2007 #18 Skrevet 10. mai 2007 Det kan være eksem, og da løses problemet med kortisonsalve. Har kommet mange forslag i tråden her, ser jeg. Hør med legen, det er ikke flaut, og for en lege er det dagligdags kost.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. mai 2007 #19 Skrevet 10. mai 2007 Jeg har selv kroniske hemoroider der bak. Etter at du har vært hos legen og fått slått fast at dette er "ufarlig" men ubehagelig kan du gjøre mye selv med kostholdet dersom det er hemoroider. Alcos Anal salve lindrer inntil du har vært hos doktormannen.
Gjest TS Skrevet 10. mai 2007 #20 Skrevet 10. mai 2007 Trøkkståpp: takk for tipset. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du sier. Jeg er jo frisk som en fisk ellers, og synes det er litt dumt å ta fri fra arbeid for å gå til legen, så jeg skal prøve et par av dine tips først. takk for tips til dere alle andre også, jeg skal nok gå til legen, etterhvert...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå