Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har i det siste året hatt en høg(lys) pipelyd i øret.. i begynnelsen tenkte jeg at det kom til å gå over, fro hvem har da ikke pipelyd i øret i blant? Men neida, denne gangen skulle det vare. Har den ennå, men nå er den mye kraftigere. Hører den hele tiden, utenom når jeg snakkaer. For en tid siden hadde jeg forferdelig vondt lang inne i øret, men dette gikk over etter et par dager. Denne lyden som går meg på nervene holder til i høgre øre, men for en tid siden var det også en lyd i venstre, men den er borte igjen:)

Igår kveld fikk jeg ikke sove på grunn av lyden, og midt på natta våkna jeg av samme grunn! Holder snart ikke ut lenger! Har ikke vert til legen, og ingen vet at dette plager meg...

Har hørt at det kan skyldest vann i mellomøret, og at man kan bli døv dersom man ikke ghør noe med dette, og har også lest at det kan vere jernmangel.

Vet ikke hva det kan være hos meg.. =/ Når jeg har ligget lenge( f.eks. om morgenen) kan jeg ikke reise meg rett opp raskt. Gjør jeg dette blir jeg litt svimmel og det blir på en måte LITT svart forran øynene mine. Dette plager meg ikke, men da blir pipelyden høyere også... Får også fort blåe hender, men det har sikkert ingenting med saken å gjøre...

Er bare 15 år, og vil ikke at livet mitt skal bli ødelagt pga. denne lyden. Får problemer med å konsentrere meg også! Plagsomt! Nå tar lyden overhånd igjen! Hører bare den på høgre øre når det er stilt... Uffuff... Kommer til å bli psykisk syk pga. denne lyden dersom den ikke stopper!! :grine:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Kom deg til legen, du.

Skrevet

Akkurat nå skulle jeg nesten ønske at jeg hadde vært døv på dette øret! Hadde faktisk vært bedre! Kunne iallefall ha sovet ordentlig og greid å være i et stille rom uten å bli sprø.... :tristbla:

Skrevet

Og en ting til:

Når jeg holder meg fra øret blir lyden mørkere/ kraftigere på en måte... Er vanskelig å beskrive... =/

Skrevet

FOR øret*

Gjest Gjest
Skrevet

Gå til en spesialist på hørsel. De kan sikkert hjelpe deg.

Gjest Gjest_luna_*
Skrevet

Hei. Jeg plages selv av øresus,har en tynn metallyd i øret i perioder men veldig plagsomt når det setter inn. Jeg har undesøkt litt rundt om å har fått tips om at Laserklinikken Anne Harila har vært med på å utvikle lasere for behandling av øresus. Ta kontakt med klinikken å spør. Ellers er det jo ikke så mye som hjelper for dette. :frustrert: Jeg vet akkurat hvordan du har det,veldig plagsomt og til tider deprimerende.

Skrevet

Er bare et minus: bor i en liten bygd, og vanskelig å komme til spesialteknikker...

Er et doktorkontor her, og en veninne av meg har vært plaget av øresus hun også, og hun fikk beskjed om at hun hadde væske i mellomøret... Derfor blir hun sendt til et sykehus for nærmere undersøkelse... Hun sier at det kan føre til at hun blir døv, dersom det ikke blir fikset :overrasket:

Tenk om jeg har det samme??

Skrevet

at du kan bli døv, det tror jeg nok ikke..?? hmm

Det har jeg hvertfall aldri hørt om..

Gjest Gjest
Skrevet
Er bare et minus: bor i en liten bygd, og vanskelig å komme til spesialteknikker...

Er et doktorkontor her, og en veninne av meg har vært plaget av øresus hun også, og hun fikk beskjed om at hun hadde væske i mellomøret... Derfor blir hun sendt til et sykehus for nærmere undersøkelse... Hun sier at det kan føre til at hun blir døv, dersom det ikke blir fikset  :overrasket:

Det kan være mange grunner til øresus, f.eks. støyskade, svulster, fremmedlegemer i øret mm, men hos mange har øresus ikke noen bakenforliggende årsak slik at de må leve med lyden. Jeg jobber blant annet sammen med ei som har dette. Hun har vært i det meste av undersøkelser, men de finner ikke ut hvorfor hun har slik piping i ørene, så hun må lære seg å leve med lydene.

Kom deg til legen og bli undersøkt, du. Finner ikke han noe, så blir du sikkert henvist til øre-nese-hals lege. Det kan jo være en liten ting som lar seg raskt løse slik at du blir kvitt lydene...

Gjest *Magica*
Skrevet

Er et doktorkontor her, og en veninne av meg har vært plaget av øresus hun også, og hun fikk beskjed om at hun hadde væske i mellomøret... Derfor blir hun sendt til et sykehus for nærmere undersøkelse... Hun sier at det kan føre til at hun blir døv, dersom det ikke blir fikset  :overrasket:

Det er vel tvilsomt, men nok en god grunn til å få legetime så fort som mulig. Hvis h*n synes det er nødvendig, blir du sendt til spesialist.

Jeg var veldig plaget med øresus i ungdomsårene, men det har nesten forsvunent helt.

Håper du blir bra igjen, det høres plagsomt ut! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg veit akkurat hvordan du har det nå! Jeg er en gutt i starten av 20-åra, men merket for første gang øresus da jeg var 14-15 år. Som flere har vært inne på kan det være mange forskjellige årsaker til susinga. Ta deg en tur til legen! Det skader hvertfall ikke.. Det fins også mange som har hatt susing der det har blitt borte like fort som det kom, så ingen vits i å frykte det verste.

Jeg har selv øresus etter å ha drevet mye med rock helt siden jeg gikk på ungdomsskolen. Hvis du vet at du er mye utsatt for støy er det viktig å beskytte seg! Vær bevisst, det trenger ikke virke høyt før det er nok til at det skader deg.. Det varierer fra person til person hvor mye støy man tåler før det utvikler seg feks øresus. Kanskje dette ikke er aktuelt for deg i det hele tatt, men jeg snakker bare ut fra min erfaring.

Og til slutt et tips: ..ta det helt med ro. Hvis du ligger og skal sove er det ikke lyden som gjør at du ikke får sove, men det er AT du tenker på den. Jeg vet det er vanskelig i starten, men prøv å la være å fokusere på den. Jeg har som sagt en ganske tydelig øresus selv, men tenker sjelden over den fordi jeg er vant til at lyden er der. Selv om den faktisk har blitt verre enn den var, plager den meg ikke lenger. Jeg lover deg, øresus går HELT FINT an å leve med! Men håper selvfølgelig for din skyld at du legen finner ut noe slik at du får det vekk.. Det er jo det beste!

Lykke til! Og spør hvis det er flere tanker som svirrer rundt hos deg :)

Skrevet

Og til slutt et tips: ..ta det helt med ro. Hvis du ligger og skal sove er det ikke lyden som gjør at du ikke får sove, men det er AT du tenker på den. Jeg vet det er vanskelig i starten, men prøv å la være å fokusere på den. Jeg har som sagt en ganske tydelig øresus selv, men tenker sjelden over den fordi jeg er vant til at lyden er der. Selv om den faktisk har blitt verre enn den var, plager den meg ikke lenger. Jeg lover deg, øresus går HELT FINT an å leve med! Men håper selvfølgelig for din skyld at du legen finner ut noe slik at du får det vekk.. Det er jo det beste!

Lykke til! Og spør hvis det er flere tanker som svirrer rundt hos deg  :)

Dette kan jeg skrive under på. Har hatt øresus i hele mitt voksne liv

og vet at det går an å leve med det. ;)

Men få deg en spesialistundersøkelse.

Skrevet

Nå ble jeg ikke mindre bekymret når en eller annen sa det kunne skyldest svulst! :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet

Men kan du ikke si i fra til foreldrene dine, så kan de hjelpe deg med å bestille time hos lege? Det ordner seg sikkert. :)

Skrevet

Går du mye med høy musikk i ørene, mp3-spiller eller lignende? Ikke alle er klar over at dette kan føre til varige hørselsskader hvis man spiller for høyt over tid. Man kan også få skadet hørselen hvis man har vært utsatt for høye lyder, feks på en konsert. Tinitus er en svært plagsom lidelse som det kommer til å bli mer og mer av så lenge folk ikke er mere forsiktige med hørselen sin.....

Gjest Gjest
Skrevet

Og sjansen for det er såpass lav at det ville jeg ikke bekymret meg noe særlig for.

Men det kan være ulike andre ting som enten er lett å fikse på, eller noe som går over av seg selv, eller at du bør ta visse forhåndsregler slik at det ikke blir verre (vil normalt være ørepropper på konsert og lignende). Så moralen blir: Sikk av gårde så du får et svar i stedet for å bli dradd inn i enkeltes hypokonderi eller du bruker for mye q-tips el :)

Gjest Gjest
Skrevet

Og sjansen for det = og sjansen for kreft.

Skrevet

Takk for alle tips=) Har kanskje ørebetennelse, har jeg funnet ut....:S

Skal ta meg en tur til legen, ja :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...