Gå til innhold

Hvordan bli kvitt rennende toalett?


Myran

Anbefalte innlegg

Doene våre står tydeligvis å renner så småt hele dagen. EN ting er at det antagelig koster oss unødvendig penger,men en annen ting er at det er kjempestygge brune renner, der hvos vannet konstant renner nedover porselenet. Noen som har gode råd, for hvordan jeg kan bli kvitt dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du blir kvitt rennende toalett, hvis du blir kvitt det rennende toalettet ;)

Litt mer seriøst, vi har samme problemet. Og det er vel lite annet enn å bytte den ut som hjelper. Men inntil da så bruker vi wc-blokk som hjelper LITT.

Har bare innsett at doen må skrubbes regelmessig :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, trodde jammen ikke man måtte bytte ut hele doen, men at man kanskje kunne få reparert det som gjør at det renner. Den var jo fin når den var ny, så det burde jo kunne fikses ved en reparasjon skulle man tro. Får høre med en rørlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At toalettene renner koster ikke noe i og med at det bare er kaldt vann som går gjennom systemet. Ellers er jeg enig med venus*; den enkleste og billigste måten å bli kvitt problemet på er å bli kvitt toalettet.

Ett toalett har begrenset levetid og de billigutgavene som har blitt satt inn i nybygg de siste 15 - 20 årene varer sjelden mer enn 10 - 15 år ved vanlig bruk i en familie. Av og til kan problemet fikses midlertidig, men det koster gjerne mer enn det smaker siden en rørlegger som regel bare bruker noen få minutter på å skifte ut ett toalett med ett annet.

Ikke fullt så enkelt når vi kommer til den fasen da de billige, vegghengte toalettene rundt om i norske hjem begynner å si takk for seg, men den tid den sorg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kan løses ved å bytte en pakning. ;)

Kontakt en VVS butikk og forklar problemet og hva slags

toalett du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kan løses ved å bytte en pakning.  ;)

Av og til kan det det, men er det eldre toaletter av den typen jeg nevner, så er det som regel knapt verdt bryderiet. Når du har byttet pakningen, så er det en annen "duppeditt" som går i stykker. (Det blir litt som skifte til nye synkroniseringsringer i en gammel girkasse ;) ...).

Ett nytt toalett koster dessuten ikke all verden (Med mindre man skal ha et designprodukt) og de fleste med mindre enn ti tommeltotter klarer å montere det selv.

Hilsen fru rørlegger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isj, har samme problem selv. Bare at jeg leier - og har dermed ingen interesse i å bytte ut hele toalettet med egne midler. Men det er utrolig irriterende å høre på den ustanselige sildringen. - Og toalettet ser ikke ut om det har stått ubrukt noen dager. :forvirret:

Lurer på om dette er noe jeg har krav på å få fikset, eller om det er mitt problem. Det må undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har nok rett Leo. Selv hadde jeg nok prøvd å bytte

pakning først. ;)

( knotete å komme til er det og )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dette er noe jeg har krav på å få fikset, eller om det er mitt problem. Det må undersøkes.

Det er ikke ditt problem. Toalettet er ikke et sittemøbel (Selv om enkelte menn later til å tro det ;) ...) og regnes som en fast installasjon som utleier har ansvar for å vedlikeholdet evt. skifte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ditt problem. Toalettet er ikke et sittemøbel (Selv om enkelte menn later til å tro det ;) ...) og regnes som en fast installasjon som utleier har ansvar for å vedlikeholdet evt. skifte ut.

Takk! :) Men jeg er litt usikker fordi dette står i husleieloven § 5-3. Vedlikehold:

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Så det kommer vel an på om toalettet må skiftes ut, eller vedlikeholdes (med f eks pakningsbytte) rett og slett.

Sorry for litt kupping av tråd, TS: Rennende doer er uansett noe herk uten like.

Endret av Gjenglemt sykkellås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder ikke dette med vanlig vedlikehold. Vanlig vedlikehold vil jeg si er å holde toalettet rent slik at overflaten holder seg hel og pen, sørge for at avløpet er åpent og ikke fryser om vinteren etc. etc. Leier man et hus/leilighet med f.eks. et gammelt, dårlig toalett er man jo ikke ansvarlig for å holde dette i stand ut over det jeg nevnte.

Jeg vil vel også si at det vil være en viss forskjell på hva man kan forvente av leietaker avhengig av om denne leier et hus for en lang periode eller en studenhybel for ett år av gangen.

Sjekk med utleier, du! Dette er uansett en filleting, så jeg vil tro dere blir enige med mindre vedkommende er av den ekstremt vanskelige sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Magica*

Men tips til å bli kvitt de brune rendene...? Jeg får det ikke vekk selv om jeg skrubber. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At toalettene renner koster ikke noe i og med at det bare er kaldt vann som går gjennom systemet. Ellers er jeg enig med venus*; den enkleste og billigste måten å bli kvitt problemet på er å bli kvitt toalettet.

Det er veldig feil, medmindre man bor i leilighet der vannforbruket er inkludert i husleien. Vi fikk en vann/renovasjonsregning som var over 5000 kr høyere enn normalt pga et rennende toalett. Og det var på et kvartal...

Så jeg anbefaler absolutt å gjøre noe med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Mitt toalett da jeg leide i Oslo, sildret. Jeg bare trakk litt (ikke helt opp) i snoren og så forsvant lyden. Jeg leide jo bare, så noe mer styr gadd jeg ikke lage av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig feil, medmindre man bor i leilighet der vannforbruket er inkludert i husleien. Vi fikk en vann/renovasjonsregning som var over 5000 kr høyere enn normalt pga et rennende toalett. Og det var på et kvartal...

Merkelig... Jeg skal ikke hevde at det ikke forekommer, men jeg har aldri bodd eller hørt om noe sted hvor man betaler ut fra hvor mange liter kaldt vann man bruker. De kommunale avgiftene beregnes vanligvis ut fra hvor mange toaletter som finnes i bygningen, ikke hvor mye de brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At toalettene renner koster ikke noe i og med at det bare er kaldt vann som går gjennom systemet.

Klart det koster - hvertfall for oss som betaler for forbruk. Da betaler man vannavgift/kloakk etter hvor mye vann som tappes i huset, og det er rimelig mange liter vann som renner i løpet av et år - om det er jevn sildring.

Vannmåler er rimelig vanlig veldig mange steder

Så at Eliza Doalot hadde svart det samme - og kan bare skrive under på det.

Vi leide ut et hus - hvor de ikke brydde seg om å si fra .. før de flyttet - at toalettet hadde rent et helt år - og totalt ble vann/kloakkregningen nesten 9000,- høyere enn vi hadde hatt på samme hus tidligere .. og det bodde færre mennesker der

Endret av LilleBille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det koster - hvertfall for oss som betaler for forbruk. 

Da betaler man vannavgift/kloakk etter hvor mye vann som tappes i huset, og det er rimelig mange liter vann som renner i løpet av et år - om det er jevn sildring.

Hvis man betaler for forbruk av kaldt vann, hvilket jeg altså aldri har vært borti til tross for at jeg har sittet i styret i flere sameier/borettslag, ville jeg jo ha byttet toalettet fortere enn svint og da til ett som bruker så lite vann som mulig.

De kommunale avgiftene som dekker dette hvis man bor i enebolig, er ikke basert på forbruk, men på eiendommens størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor mange har gått over til vannmåler - fordi tidligere ble forbruket beregnet enten etter antall toaletter - eller areal. Antall mennesker var uinteressant.

Det med vannmåler er sikkert mer vanlig i eneboliger/rekkehus etc. enn leiligheter. Noen kommuner har dette valgfritt (Oslo/Bergen/Trondheim/Stavanger - mens i andre er det påbudt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Det er veldig feil, medmindre man bor i leilighet der vannforbruket er inkludert i husleien. Vi fikk en vann/renovasjonsregning som var over 5000 kr høyere enn normalt pga et rennende toalett. Og det var på et kvartal...

Så jeg anbefaler absolutt å gjøre noe med det!

Hvis du betaler for kommunale avgifter har du en ulovlig leiekontrakt. Husleier har ikke anledning til å ta betalt for annet enn:

- Husleie

- Strøm (dersom dette er inkludert i leie og man ikke har egen måler/avtale)

- Varme

Alt annet er ulovlig. Dette kan du selv sjekke i husleieloven - jeg har ikke tid til å finne link akkurat nå. Men jeg har undersøkt dette med myndighetene før da jeg hadde en husvert som belastet meg kommunale avgifter en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...