Gå til innhold

– Problematisk at journalister bruker Facebook


Gjest _S_

Anbefalte innlegg

Norsk Presseforbunds generalsekretær Per Edgar Kokkvold mener det er problematisk at journalister involverer seg i nettsamfunnet Facebook.

160.000 norske brukere er registrert på Facebook. Sør-Trøndelags fylkesordfører Tore O. Sandvik er én av dem. Han regner ti journalister blant sine Facebook-venner. Kokkvold mener dette kan skape problemer.

– Disse journalistene bør ikke lage saker om fylkesordføreren. Vi driver ikke journalistikk på våre venner, fastslår presseforbundets generalsekretær overfor Adresseavisen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1775900.ece

--------------

Og dette kommer fra mannen som skrev forordet til Vebjørn Selbekks bok; Skremt av Islam.

Kan ikke journalister ha venner? :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Journalister kan ha venner, men hvis de skal drive kritisk journalistikk bør de ikke gjøre det overfor vennene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia

Han mener at journalister ikke skal trekke veksler på sine venner, eller drive krititisk journalistik med utgangspunkt i sine venner. Og de er i et yrke hvor etikk spiller en stor rolle også med hensyn til deres familer og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presisering: Kokkvold har ikke reagert på at journalister bruker Facebook, men på at enkelte journalister legger til kilder i vennelista si. Og som journalist er jeg enig i at det kan være problematisk. Jeg ville ikke lagt til ordføreren på vennelista mi, da ville jeg hatt problemer med å skrive om kommunepolitikk etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg ville ikke lagt til ordføreren på vennelista mi, da ville jeg hatt problemer med å skrive om kommunepolitikk etterpå...

Nettopp. Det handler om tillit og integritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presisering: Kokkvold har ikke reagert på at journalister bruker Facebook, men på at enkelte journalister legger til kilder i vennelista si. Og som journalist er jeg enig i at det kan være problematisk. Jeg ville ikke lagt til ordføreren på vennelista mi, da ville jeg hatt problemer med å skrive om kommunepolitikk etterpå...

OK, men Aftenposten skriver da at 'Per Edgar Kokkvold mener det er problematisk at journalister involverer seg i nettsamfunnet Facebook'?

Er ikke alle mennesker potensielle kilder for en journalist, dessuten?

Hvis man skal begynne å filtrere hvem journalister omgås og på hvilken måte, tror jeg det til slutt blir vanskelig for dem å finne venner.

Personlig tror jeg Kokkvold rett og slett ikke skjønner internett, og at de kontaktfunksjoner som finnes der ikke nødvendigvis er helt like dem man finner i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke dét er problemet til Kokkvold. Men jeg skjønner godt at han reagerer når VGs rampelysjournalister har A-kjendiser på lista over "venner" på Facebook, eller når stjerneadvokat Elden har flere journalister innen rett og krim på sin liste.

Problemet er altså ikke Facebook i seg selv, men hvordan journalister bruker det. Også journalister har venner, og bør kunne omgås vennene sine også på internett - men vi er ikke omgangsvenner med kildene våre. Det er lett å la seg rive med på nettet, men som journalist har jeg et ansvar for å holde en profesjonell avstand. Journalister bør ha bedre dømmekraft enn å la seg legge til på kilders liste/selv legge til kilder på sine lister. Vennelistene er offentlige, og dette kan viske ut skillet mellom jobb og privatliv litt mer enn vi bør.

Veldig ofte er jeg fryktelig uenig med Per Edgar Kokkvold, men denne gangen er jeg enig med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dét er problemet til Kokkvold. Men jeg skjønner godt at han reagerer når VGs rampelysjournalister har A-kjendiser på lista over "venner" på Facebook, eller når stjerneadvokat Elden har flere journalister innen rett og krim på sin liste.

Problemet er altså ikke Facebook i seg selv, men hvordan journalister bruker det. Også journalister har venner, og bør kunne omgås vennene sine også på internett - men vi er ikke omgangsvenner med kildene våre. Det er lett å la seg rive med på nettet, men som journalist har jeg et ansvar for å holde en profesjonell avstand. Journalister bør ha bedre dømmekraft enn å la seg legge til på kilders liste/selv legge til kilder på sine lister. Vennelistene er offentlige, og dette kan viske ut skillet mellom jobb og privatliv litt mer enn vi bør.

Veldig ofte er jeg fryktelig uenig med Per Edgar Kokkvold, men denne gangen er jeg enig med ham.

Jeg synes man burde være mer opptatt av å beskytte kildene enn av å beskytte journalistens gode navn og rykte, men det er nå så.

Integritet er viktig for enkelte journalister, ikke så viktig for andre.

Rampelysjournalisters forhold til Hotell Cæsar-kjendiser er ikke interessant i den sammenheng IMHO.

Et større etisk problem, mener jeg, er den tette tilknytningen mellom journalistmiljøet og næringslivet, der trafikken til og fra fristende jobber som pressetalsmann/kvinne vanner ut pressens kredibilitet i mye større grad enn hva den enkelte journalist gjør på fritiden.

Dét, samt utilslørt politisk bias som i alt for stor grad preger nyhetsjournalistikken.

Men-men, det skader neppe at journalister passer på, også på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...