Gå til innhold

Barnepass i skoleferier

Fremhevede innlegg

Gjest Jytte
Skrevet

Mannen og jeg delte oss litt .. først tok en av oss 1 uke alene med ungene, så hadde vi 2 uker sammen, deretter tok den andre 1 uke alene med ungene, så trødde hjemmeværende besteforeldre til noen uker ... Slik fikk vi kabalen til å gå opp da ungene var små.

Den gangen hadde vi bare 4 uker ferie, og minst 1 uke måtte gjemmes til å fordeles på noen av de andre fridagene til skolen...

Derfor lurer jeg litt når så mange av dere sier at dere mener at alle bør ha en ukes "kjæresteferie" også ... Hvordan får dere det til å gå opp? Jeg følte alltid at jeg hadde for liten ferietid med ungene som jeg hadde ... om jeg ikke skulle bruke 1 av ferieukene mine uten ungene også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet
du mener at det er OK at du må flytte ferien din, eller ta ekstravakter, fordi en bestemor (som er din kollega) brått kommer og sier at : "Jeg nok ha fri om tre uker, fordi jeg dra nordover og passe barnebarna... Det har jeg lovt de...".

Mener du virkelig at det er OK...??

Gjelder det sykdom, ser man kanskje litt annerledes på det, men når det må inn andre i vaktene, så går det jo utover kolleger...

Og hvor skrev jeg at noen besteforeldre

skulle la det gå utover sine kollegar? :klø:

Jeg snakker om planlagt ferie som vi alle må gjøre! Om du har problemer med dine kollegar tviler jeg på det er standarden. En kollega som tvinger på sin ferie og endrer dette er en uting som ikke har noe med denne diskusjonen å gjøre... ;)

Skrevet

Vi har inte kommit till de problemen än... men jag antar att vi kommer överlappa ferien något. Kanske har vi så pass tur att vi kan låta barn och besteföräldrar i både Sverige och Norge få lite egentid med barnbarnen? Om de vill.

Jag hade en släkting i Norrland som jag "deporterades" till under somrarna. Många barn att leka med i området där och mot slutet av ferien kom mamma och pappa och hämtade mig, vi var tillsammans där för att senare åka hem.

Det er jeg enig i, men hvis besteforeldre ta ut feriedager for å være hjemme med barnebarna for at foreldrene skal kunne jobbe, da går det over grensen.

At besteforeldre som allikevel her hjemme/ har fri tar seg av barnebarna er opp til dem selv.

Jeg for min del ville aldri krevd at de stilte opp. Jeg spør pent om de har mulighet, og hvis det ikke passer slik så finner jeg en annen løsning. Men det er meg da...

Om det är så som besteföräldrna känner, att de "må" ta ferie för att hjälpa föräldrarna då är det ingen bra lösning. Men om de VILL spendera en veckas ferie tillsammans med barnbarnen på hytta? på bygden de kommer ifrån, i storstaden eller i syden är väl det bara trevligt?

Jag hoppas att mina barn kan få uppleva tid tillsammans med sina besteföräldrar på det sättet. Att de vill, orkar, kan, vill (igen), har råd och LUST att gör det. För jag tror barnen mår bra av att ha ferie från mor och far - och att besteföräldrarna kan ha kul av att få umgås med skolbarnbarnen.

du mener at det er OK at du må flytte ferien din, eller ta ekstravakter, fordi en bestemor (som er din kollega) brått kommer og sier at : "Jeg nok ha fri om tre uker, fordi jeg dra nordover og passe barnebarna... Det har jeg lovt de...".

Mener du virkelig at det er OK...??

Gjelder det sykdom, ser man kanskje litt annerledes på det, men når det må inn andre i vaktene, så går det jo utover kolleger...

Vi pratade väl om planerad semester? Och så är det väl varken en bestemor eller en mamma/pappa som gör?? eller tja, nu finns det kanske folk som planerar utan att planera eller tala om planerna för andra.

Men på de flesta ställen jag har jobbat så har kollegorna planerat semester tillsammans för att få det att passa med jobb, partners, barn och annat.

Skrevet
Hva gjør dere med barna i tidlig skolealder i skoleferiene? Hvem passer de mens foreldrene er på jobb?

Det normale er vel å benytte SFO. Hvis det er noen uker med SFO-sommerstengt må foreldrene tilpasse feriene sine til dette eller alliere seg med besteforeldre. Det er mange foreldre som tar noen ferieuker hver for seg for å dekke opp skoleferien.

Gjest Bodillen
Skrevet

Hos oss er SFO åpent hele sommeren, men barna må ha 3 ukers sammenhengende ferie derfra. Det har aldri vært noe problem for oss - vi har uansett minst 3 ukers sammenhengende ferie på sommeren.

Skrevet
Hos oss er SFO åpent hele sommeren, men barna må ha 3 ukers sammenhengende ferie derfra. Det har aldri vært noe problem for oss - vi har uansett minst 3 ukers sammenhengende ferie på sommeren.

Sånn er det vel de fleste steder - at SFO har stengt 3 eller maks 4 uker i løpet av sommeren. Siden de aller fleste har 5 uker ferie burde det ikke by på problem å være sammen med barna sine disse ukene. Uansett om man er en eller to voksne i familien.

Gjest Bodillen
Skrevet
Sånn er det vel de fleste steder - at SFO har stengt 3 eller maks 4 uker i løpet av sommeren. Siden de aller fleste har 5 uker ferie burde det ikke by på problem å være sammen med barna sine disse ukene. Uansett om man er en eller to voksne i familien.

Her er det ikke stengt på sommeren i det hele tatt - så man kan selv velge når man vil ta barnet sitt ut i ferie, bare man har 3 uker sammenhengende.

Her er også SFO åpent i høst- og vinterferien. Ikke alle har mulighet til å ta ut ferie da. Dessuten er de jo planleggingsdager på SFO også. Har de 4 uker sommerstengt, pluss stengt i høst- og vinterferien, kan jo folk helt klart få problemer. Men er det sånn noe sted, da? :klø:

Skrevet

Tror ikke det er sånn noe sted nei. Her er SFO sommerstengt i tre eller fire uker, men da slår de sammen alle SFO i kommunen og lager et alternativ for de som trenger disse ukene. I høstferien, vinterferien og de "vanlige" dagene i jula er SFO oppe her og de fleste steder, vil jeg tro.

Jeg hører mange klage på at de må ta ut ferie i fht SFO (planleggingsdager, sommerstengt, etc) slik at de mister muligheten til å ta ut mer ferie for å reise til "syden" i november etc. Eller at noen ønsker å spare ferieuker UTEN at barna har fri slik at de kan pusse opp huset, slappe av selv osv.

Skrevet

Her har SFO åpent hele sommeren. Det koster litt ekstra å ha barna der i fellesferien, men som enslig forsørger (som jeg er) får man jo dekket 64% av utgiftene til barnepass. Både i SFO og barnehage MÅ barna ha 3 uker sammenhengende ferie en gang i året.

Jeg har selv aldri benyttet meg av ferietilbudet, da jeg var student de 2 første årene barnet mitt gikk på SFO. De andre gangene har jeg tatt barnet ut 3 uker da barnet skal to uker til far. Jeg har oppdratt barnet mitt til å bli selvstendig, så det har ikke vært noe problem å være hjemme de dagene jeg har vært på jobb, både ferie og planleggingsdager (Fra barnet var nesten 8 år). Da har barnet vært med venner eller koset seg hjemme alene.

Er barna over fjerde klasse og ikke kan gå i SFO bør de være selvstendige nok til å klare seg selv, dersom situasjonen tilsier at de må være alene noen timer om dagen/ noen dager i året.. Men det er jo min mening...

Gjest Marillia
Skrevet

Når ungene gikk i barnehagen var aldri dette et problem, da barnehagen var åpen hele sommeren, og vi byttet om slik vi fikk ferie alle 4 samtidig. Når barna begynte på Sfo ble det straks litt verre. Jeg jobber redusert, og de dagene jeg måtte jobbe, hadde enten farmor eller mormor barna. Jeg er utrolig glad for at jeg har besteforeldre som bor i nærheten, og som har mulighet til å stille opp. Hadde vi ikke hatt det, hadde vi muligens måtte dele ferien opp slik vi ikke fikk 3 uker sammen.

Gjest vimse
Skrevet

Tråden er delt, innleggene om å være hjemme med syke barn finner du her.

vimse-mod

Skrevet
Det undrer meg at ikke foreldrene tenker over at dette kan skape "problemer" for disse besteforeldrene og deres arbeidsplass...

Hva folk velger å bruke ferien/fridagene sine til kan da umulig skape "problemer" for arbeidsgiver eller kollegaer. Ferie har i alle krav på. Om en kollega bruker en uke i syden eller på å være hjemme med barnebarn er noe jeg ikke legger meg bort i. Om fraværet til en kollega gjør at jeg må jobbe ekstra da er det min arbeidsgiver som har problem med bemannings-kabalen. Og det skal ikke gå ut over den som rettmessig tar ut den ferien vedkommende har krav på!

Min far har i alle år hatt sine barnebarn på en ukes ferie om sommeren. Tror aldri hans kollegaer har tenkt over at han bruker en uke på barnabarna og ikke alene på seg selv. For ham har det vært et valg og en fin uke hvor ungene har blitt tatt med på fjellet, lært å fiske og sett gamle cowboy-filmer. Alle har hatt det fint!

Poenget må være at dette er noe besteforeldrene selv vil og ikke noe vi voksne barn krever av foreldrene våre.

Forøvrig er jeg så heldig at jeg og eksen i alle år har delt ferien opp slik at vi har hatt ferie med ungene 3 uker hver. Og byttet på å ha de tre første og tre siste ukene av ferien annet hvert år. I tillegg har de vært en uke hos bestefar. Nå som de er tenåringer er de hjemme alene de ukene de ikke er med oss foreldre på ferie.

God kommunikasjon og godt samarbeid med sin eks når man har delt omsorg har jeg lært meg at er et must når man er skilt og skal få sommerferiene til å fungere.

Da mine gikk i 1-4 klasse var ikke sfo åpent hele skoleferien slik det tydeligvis er tilfelle nå flere steder....

Skrevet
Hva folk velger å bruke ferien/fridagene sine til kan da umulig skape "problemer" for arbeidsgiver eller kollegaer. Ferie har i alle krav på. Om en kollega bruker en uke i syden eller på å være hjemme med barnebarn er noe jeg ikke legger meg bort i. Om fraværet til en kollega gjør at jeg må jobbe ekstra da er det min arbeidsgiver som har problem med bemannings-kabalen. Og det skal ikke gå ut over den som rettmessig tar ut den ferien vedkommende har krav på!

Min far har i alle år hatt sine barnebarn på en ukes ferie om sommeren. Tror aldri hans kollegaer har tenkt over at han bruker en uke på barnabarna og ikke alene på seg selv.

Jeg forstår nå at det var "dumt" av meg å trekke dette tema inn i denne tråden, i.o.m. så mange missforstår (med vilje??).

Jeg har aldri skrevet at jeg bryr meg om hva kollegaer gjør i ferier eller på fridager.

Det jeg skrev var at "...når besteforeldre må ta seg fri...". Med det mener jeg ta seg (ekstra) fridager/uker. For besteforeldre medfører jo dette trekk i løn (ev. innarbeiding), og for kollegaer/arb.giver fører det til at andre må ta vaktene. Nei, "bemannings-kabalen" er ikke alltid like enkel å løse, særlig på sommeren! Når noen først avvikler sine tre uker, og SÅ kommer og forteller at de må ha ei - to uker TIL (for å passe barnebarn), når det er andre sin tur til å ha ferie... (i dette tilfellet burde jo bestemor ha forsøkt å legge sin ferie til når hun skulle passe barnebarn, men det gjorde hun altså ikke. Hun hadde "glemt" det). Noen ganger er det enkeltdager...

Men nå legger vi dette tema på hylla... ;)

--------

Noen år siden jeg hadde små barn, men jeg hadde avtale med dagmamma, og i tre somre hadde jeg barnepike. Ei jente på 15 - 16 år passet de i to somre, og den tredje var det ei anna...

Ikke så enkelt å få seg sommerjobb for jenter i denne alder, og de var glad for dette tilbudet! Flinke var de også, deres oppgave var å passe på, og leke med barna, og gi de mat.

Finnes det ikke jenter i denne alder som dere kan få som barnepiker da?

Gjest Jytte
Skrevet
Her er det ikke stengt på sommeren i det hele tatt - så man kan selv velge når man vil ta barnet sitt ut i ferie, bare man har 3 uker sammenhengende.

Her er også SFO åpent i høst- og vinterferien. Ikke alle har mulighet til å ta ut ferie da. Dessuten er de jo planleggingsdager på SFO også. Har de 4 uker sommerstengt, pluss stengt i høst- og vinterferien, kan jo folk helt klart få problemer. Men er det sånn noe sted, da?  :klø:

Nei, SFO var åpen .. men jeg synes synd på barn som kun får 3 uker sommerferie og må gå på SFO mens de andre barna har koselig ferie hjemme. SFO brukte jeg kun når det var helt nødvendig .. om sommeren hadde ungene fri derfra i 5-6 uker - minst ...

Skrevet
Nei, SFO var åpen .. men jeg synes synd på barn som kun får 3 uker sommerferie og må gå på SFO mens de andre barna har koselig ferie hjemme. SFO brukte jeg kun når det var helt nødvendig .. om sommeren hadde ungene fri derfra i 5-6 uker - minst ...

Jeg tror nok at de barna som er i SFO i feriene også er der fordi det er helt nødvendig fordi foreldrene ikke får fri, altså akkurat samme grunn til at dine barn var på SFO. Det er desverre slik at ikke alle får bestemme selv når de skal ha ferie... Det finnes også barn som vil være i SFO i feriene for da finner de på så mye koselig.

Skrevet

Alle har vel krav på 5 ukers ferie? Og har man barn i SFO-alder vil jeg tro de fleste på e eller annen måte klarer å ta ut fire av de ukene i løpet av skolens sommerferie. Jeg syns i allefall det er trist med unger som må være på SFO i sommerferien fordi foreldrene prioriterer å reise på billig sydentur i november.

Skrevet
Alle har vel krav på 5 ukers ferie? Og har man barn i SFO-alder vil jeg tro de fleste på e eller annen måte klarer å ta ut fire av de ukene i løpet av skolens sommerferie. Jeg syns i allefall det er trist med unger som må være på SFO i sommerferien fordi foreldrene prioriterer å reise på billig sydentur i november.

Ja, både SFO og barnehage må barna ha 3 uker sammenhengende ferie. Men jeg synes ikke synd på barna som må være i SFO i feriene. Det er jo da de finner på masse gøye ting! Iallefall på SFOen mitt barn gikk på. Der var de ute på turer/ opplevelser nesten hver dag hele feriene. På hverdagene skjer det jo mye mindre på SFOene rundt omkring....

Skrevet

...også skal jo faktisk disse 5 ukene man har ferie spres ut over et helt år med ferier og planleggingsdager - ikke bare brukes i sommerferien!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...