Gå til innhold

Barnepass i skoleferier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med barna i tidlig skolealder i skoleferiene? Hvem passer de mens foreldrene er på jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva gjør dere med barna i tidlig skolealder i skoleferiene? Hvem passer de mens foreldrene er på jobb?

Foreløpig blir det sfo. Hun vil helst ikke være der, da. Men i feriene er de flinke til å ta med ungene på turer. Da er de på Tusenfryd, badeland, bondegår etc. Veldig populært. I Oslo er det et tilbud om sommerskole. Min datter var med på det i fjor, og skal det i år også, 1 uke. Noen dager kan hun være med meg på jobben, og noen dager kan besteforeldre ha henne. Så det ordner seg!

Gjest Miss Guided
Skrevet

Vi fordelte ferieukene mellom oss og hadde kun en eller to uker sammen som en hel familie i en periode. Resten av tiden var de hos besteforeldre. Nå er de store og klarer seg hjemme alene på dagtid.

Skrevet

Hos oss er den minste på Sfo, siden mannen har 4 uker ferie i juli passer det perfekt.

Gjest Miss Guided
Skrevet
Jeg synes dette er helt uproblematisk, nå som vi har sfo slik at det bare blir fire ukers effektiv ferie. For å høres ut som en gammel kjerring: "Da jeg var liten..." :ler: ...var da de fleste barn alene hjemme hele ferien.

Med fare for å høres ut som som en enda eldre kjerring: :) "Da jeg var barn var alle mødre hjemmeværende, og jeg og mine søsken ble sendt på ferie til våre besteforeldre". Ja, da jeg var barn så var normen at mødrene var hjemmeværende, det var kun unntakene som jobbet. Mine foreldre hadde alltid nesten tre uker helt alene uten barn, frem til jeg var ca. 12 år. Måtte ha vært deilig. :)

Skrevet
Med fare for å høres ut som som en enda eldre kjerring:  :)  "Da jeg var barn var alle mødre hjemmeværende..."

Nå har disse mødrene kommet seg ut i arbeidslivet (noen av de er mine kollegaer), og hva skjer...??

Jo, de må ta seg fri fra jobb for å ta seg av barnebarna sine, i sommerferier, høstferier o.l.... :overrasket:

Det undrer meg at ikke foreldrene tenker over at dette kan skape "problemer" for disse besteforeldrene og deres arbeidsplass...

Skrevet

Hos oss blir løsningen at jeg tar èn uke ferie alene sammen med ungene og mannen tar en uke. Så tar hele familien 3 uker ferie sammen. I tillegg får ungene noen dager sammen med besteforeldrene og noen dager hvor de må være alene/sammen med venner. Jeg skal søke èn uke permisjon uten lønn for å få kabalen til å gå opp. De største nekter å være på sfo, mens den minste har barnehageplass, så der er det greit.

Skrevet
Nå har disse mødrene kommet seg ut i arbeidslivet (noen av de er mine kollegaer), og hva skjer...??

Jo, de må ta seg fri fra jobb for å ta seg av barnebarna sine, i sommerferier, høstferier o.l.... :overrasket:

Det undrer meg at ikke foreldrene tenker over at dette kan skape "problemer" for disse besteforeldrene og deres arbeidsplass...

Isåfall må de jo klare å gi beskjed til barna selv.

Skrevet

Et annet sted hørte jeg om at bestemor måtte ha fri for å være hjemme med sykt barnebarn, fordi foreldrene ikke "kunne" (?) ta seg fri (og forventet at hun skulle få "sykt-barn-dag").

Det kunne aldri falt meg inn å gjøre noe sånt! Måtte bare kommentere denne - får da være måte på å være egoistisk.

Jeg er så heldig at jeg er lærer, så her er feriene sjelden noe problem. Når vi har planleggingsdager er Minsten i barnehagen og Skolejenta hos sin pensjonerte bestemor.

Gjest Fallos_Fatale
Skrevet

Jeg og samboeren min lurte også på hvordan vi skulle løse dette problemet. Vi bor langt borte fra familiene våre og har ikke fått så mange nye venner her i kristiansand.

Hørte en stund et "rykte" om at det kom til å være sommeråpen barnehage hvor våre to sønner Niklas (4) og Oleg (2,5) går. Men dette viste seg å være litt for godt til å være sannt.

Vi har derfor funnet et litt original, men fungerende løsning på "problemet".

Min samboer har nemlig en veninne som driver med oppdrett av den kjente gjeterhundrasen "shetland sheepdog" og har vært så elskverdig å låne bort to av disse i de periodene i ferien hvor vi begge må jobbe. Vi har allerede hatt dem en helg rett etter påske, og det fungerte utmerket. De "gjeter" barna slik de normalt ville gjett en liten saueflokk. Barna var litt "forskrekket" til å begynne med, men fallt fort inn i rutinen som "flokkdyr".

Så nå er det eneste vi behøver å gjøre å lukke grinda til hagen og sette frem nok mat og vann til hundene (og barna selvfølgelig), slik at de klarer seg gjennom en 8 timers arbeidsdag. Så burde denne sommerens problem være løst.

Hilsen en "ny" kristiansandsfamilie - GOD SOMMER! :tommel:

Gjest baby-E
Skrevet
Jeg og samboeren min lurte også på hvordan vi skulle løse dette problemet. Vi bor langt borte fra familiene våre og har ikke fått så mange nye venner her i kristiansand.

Hørte en stund et "rykte" om at det kom til å være sommeråpen barnehage hvor våre to sønner Niklas (4) og Oleg (2,5) går. Men dette viste seg å være litt for godt til å være sannt.

Min samboer har nemlig en veninne som driver med oppdrett av den kjente gjeterhundrasen "shetland sheepdog" og har vært så elskverdig å låne bort to av disse i de periodene i ferien hvor vi begge må jobbe. Vi har allerede hatt dem en helg rett etter påske, og det fungerte utmerket. De "gjeter" barna slik de normalt ville gjett en liten saueflokk. Barna var litt "forskrekket" til å begynne med, men fallt fort inn i rutinen som "flokkdyr".

Så nå er det eneste vi behøver å gjøre å lukke grinda til hagen og sette frem nok mat og vann til hundene (og barna selvfølgelig), slik at de klarer seg gjennom en 8 timers arbeidsdag. Så burde denne sommerens problem være løst.

Hilsen en "ny" kristiansandsfamilie - GOD SOMMER!  :tommel:

ja, ikke sant.

Skrevet

Hilsen en "ny" kristiansandsfamilie - GOD SOMMER!  :tommel:

:ler:

Skrevet

Hm. Med andre ord så er alenemødre med lite nettverk og for lite penger til SFO -- føkkt.

Skrevet

Hvis man er alenemor har man vel en far til ungen som skal ha feriesamvær?

Man får også dekt 64% av barnepass utgifter.

Skrevet

Jeg valgte å jobbe skift når barna var små, slik at vi ikke hadde slike problemer. Jeg jobbet natt, kveld , helg osv slik at jeg var hjemme på dagen med barna, og jobbet når mannen var hjemme.

Nå jobber jeg vanlig dag, og barna klarer seg selv om dagen.

Skrevet
Hvis man er alenemor har man vel en far til ungen som skal ha feriesamvær?

Slik er det ikke alltid.

Man får også dekt 64% av barnepass utgifter.

Åja.

Gjest Mayamor
Skrevet

Enda en god grunn for bostedsforelder til å ha

en god tone med samværsforelder! ;)

Hva med å alliere seg med en venninne, et familiemedlem, en nabo, en kollega om å "låne" hverandres barn? Er der vilje er der vei. Jeg og en venninne gjorde det slik da det ordnet opp i våre problemer med pass av barna.

Noen par deler ferien mellom seg, slik at barna alltid har mor eller far hjemme. Ikke så sosialt for mor og far, men en nødløsning om der ikke finnes alternativer.

Ellers synes jeg det er fint om besteforeldre stiller opp for sine barn ved å passe sine barnebarn. Det er da virkelig en sak mellom dem og ikke opp til en kollega å mene noe om... :klø:

Skrevet

Ellers synes jeg det er fint om besteforeldre stiller opp for sine barn ved å passe sine barnebarn. Det er da virkelig en sak mellom dem og ikke opp til en kollega å mene noe om... :klø:

Det er jeg enig i, men hvis besteforeldre ta ut feriedager for å være hjemme med barnebarna for at foreldrene skal kunne jobbe, da går det over grensen.

At besteforeldre som allikevel her hjemme/ har fri tar seg av barnebarna er opp til dem selv.

Jeg for min del ville aldri krevd at de stilte opp. Jeg spør pent om de har mulighet, og hvis det ikke passer slik så finner jeg en annen løsning. Men det er meg da...

Gjest Mayamor
Skrevet

Eksempel: min søster er på sykehuset med et av sine barn som er operert. Hun har vært der i 16 dager. Yngstemann skal inn å fjerne mandlene. Pappan er med hxn. Klart besteforeldrene tar seg fri fra jobb for å stille opp for de barna som er igjen hjemme. Dette er ikke en enkelthendelse, men to av barna og min søster er ofte syke. Da synes jeg det er fint at vi i familien stiller opp.

Jeg har ikke vært alene med omsorgen for et skolebarn da jeg møtte samboer da eldstemann gikk i barnehagen. Men jeg ser for meg at om en yrkesaktiv besteforelder vil ta med seg barnebarner på ferie for å avlaste sine barn litt er jo det glimrende for alle parter: besteforeldre yter noe til barna og blir bedre kjent med barnebarna sine. Foreldrene blir takknemlig til sine foreldre (som igjen snart trenger hjelp til mye i alderdommen sin) og har overskudd til barna når de kommer hjem fra besteforeldrene. Barna får verdifull tid sammen med besteforeldrene og rekker å savne foreldrene.

For meg ser dette ut som en vinn-vinn situasjon for alle parter dersom det er av lyst og ikke av plikt... ;)

Skrevet (endret)

du mener at det er OK at du må flytte ferien din, eller ta ekstravakter, fordi en bestemor (som er din kollega) brått kommer og sier at : "Jeg nok ha fri om tre uker, fordi jeg dra nordover og passe barnebarna... Det har jeg lovt de...".

Mener du virkelig at det er OK...??

Gjelder det sykdom, ser man kanskje litt annerledes på det, men når det må inn andre i vaktene, så går det jo utover kolleger...

Endret av Ugla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...