Gå til innhold

Filmanbefalinger


Gjest Matsui

Anbefalte innlegg

Gjest Matsui

Aner ikke om det finnes en slik tråd fra før, men jeg prøver meg likevel:

Har du sett en film ganske nylig, enten på kino eller DVD, som du vil anbefale til andre? Hvorfor vil du anbefale den?

Kanskje kan dere hjelpe meg i å ikke kaste bort så mange penger på dårlige filmer i fremtiden? ;)

Jeg kan jo begynne, kanskje. Siste filmen (DVD) jeg så, som faktisk ga meg noe mer enn 2 timers tidtrøyte, var Guillermo del Toros "Pans Labyrint". En film som er like vakker og gjennomført som den er brutal og skremmende. Du merker allerede fra første scene at dette er gjort med både kløkt og engasjement, og hele filmen funker på flere nivåer.

Det som vil skremme deg mest, og ikke minst få deg til snu deg i avsky og vemmelse, er ikke monstrene i Ofelias fantasiverden, men menneskene i hennes virkelige verden. Del Toro hater og frykter fascismen mer enn noe annet, og dette har også vært et gjennomgangstema i filmene hans. Du finner dette faktisk også igjen i "Hellboy". Denne gangen er budskapet derimot klarere og mer urovekkende enn noen gang.

Denne anbefales på det sterkeste!

Mer info her

PS: Må nesten også legge til at musikken til denne filmen er feiende flott.

Endret av Matsui
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som den filmentusiast jeg er, så skriver jeg ofte filmanmeldelser av diverse filmer og dvder. Selv vil jeg anbefale Jane Eyre, laget i 2006. Den anbefales alle de som er glad i britisk drama/kostymedrama/de gamle britiske klassikerne eller rett og slett elsker boka. For min egen del var serien en positiv overraskelse, da Jane Eyre er en av mine favorittbøker.

Som liten blir foreldreløse Jane overlatt til sin tante, som sender henne vekk til skolen Lowood for foreldreløse jenter, som er drevet av den hensynsløse Mr. Brocklehurst. På skolen møter hun Helen Burns, som blir hennes eneste fortrolige og venninne. Helen dør tidlig, men Jane vokser til og blir senere lærer på skolen. Hun søker omsider arbeid og blir tildelt jobben som guvernante for Ms. Varens på Thornfield Hall. I starten er livet på Thornfield stille og Jane blir rastløs. Men alt forandres når eieren av Thornfield Hall, Mr. Rochester, snubler inn i livet hennes en mørk vinterdag. Det er begynnelsen på noe som senere utvikler seg til et nært vennskap - og kjærlighet mellom de to.

Dette er en fantastisk dramatisering av BBC, en mini-serie på 4 deler. Til og med enda bedre enn deres versjon fra 1973, som til nå har vært min favoritt. BBC lagde en versjon i 1983 også, men det var en gedigen skuffelse i forhold til disse to. Flott regi, fine bilder, en realistisk gjengivning av min favorittbok. Jane Eyre er rett og slett troverdig, det samme gjelder Mr. Rocherster.

Ruth Wilson klarer å få fram Jane Eyres sårbare og lidenskapelige sider. Toby Stephens klarer å balansere Mr. Rochesters mørke og dystre side med det ømme og kjærlige. Serien er også mer realistisk i forhold til at den er litt mer "erotisk" - det vil si, tiltrekningen mellom Mr. Rochester og Jane er klarere framstilt enn i tidligere filmversjoner. Kjemien mellom de to skuespillerne er veldig bra, noe som tar seg godt ut på skjermen. Har sett mini-serien sikkert 10-15 ganger allerede, har blitt helt betatt. I tillegg til mini-serien, følger dvden med masse bra ekstramateriale.

Les mer om BBC-serien her.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...