Gå til innhold

Ønskebrev til føden?


Kakao

Anbefalte innlegg

Jeg spurte jordmor om det med ønskebrev, men det virket ikke som det var så vanlig.. Rart det står overalt, da.. (Står på lister og sånt at en må ta med ønskebrevet/fødselsplanen)

Skriver dere en? Trenger man å skrive ned slike ting som at pappan vil kutte navlestrengen? At en vil ha barnet lagt opp på magen, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke skrevet noen fødselsplan nei. Jeg regner med at med en gjennomsnittlig fødsel på 12 timer (for førstefødende) så får man nok tid til å snakke med jordmor om hva man ønsker :)

(ikke at alle er inne på sykehus i 12 timer da, men regner med at jeg blir inne lenger enn det som er vanlig ;))

Endret av Mrs N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Alle får baby på magen hvis babyen er i form til det, og far får vanligvis tilbud om å klippe navlestreng.

Du trenger ikke en fødselsplan, men den kan selvfølgelig være kjekk å ha hvis du føder en time etter vaktskifte, det er ikke sikkert du føler for å koseprate så mye og instruere ny jordmor om hvordan du vil ha det da. Kanskje også bra for den du har med deg på fødsel om du har satt opp noen punkter.

Hvis jeg skulle født, ville jeg skrevet noe om klipp, og om at jeg vil ha det rolig rundt meg. Har sett jordmødre som heier og maser og er ganske slitsomme :forvirret: De fleste er greie da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føde på ABC og der "må" jeg ha med brev. Jordmora vil gjerne at jeg skriver det ferdig en stund før og tar det med på kontroll, så vi bruker det som utgangspunkt for samtaler om fødselen. Grunnen til å skrive et slikt brev er at det ikke er sikkert du klarer å formidle alt du ønsker når du står oppe i situasjonen. I tillegg så var jordmora mi veldig opptatt av at å skrive brevet hjalp til å bli bevisst hva man ønsket av fødselen, hvordan man reagerer i ulike situasjoner og at det kunne oppstå spørsmål man ønsker svar på om fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg og tror at en rekker jo å snakke en del med jordmor underveis. Men så var det det der med vaktbytte, da.. Hadde jo vært greit å skrive ned ting, sånn i tilfelle.

Skal se om jeg finner en slags "mal" eller forslag på nettet. Tror babyverdenen har en. Har ikke lyst til at det skal se ut som "Kakaos ti bud" eller noe... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jordmor har gitt tips om er å ikke ekskludere noen form for smertestillende. Hvis du skriver "jeg vil ikke ha epidural" så får du heller ikke tilbud om epidural visstnok :)

Jeg har ikke skrevet og har ikke tenkt å skrive fødselsplan. Mest fordi jeg må opp på en annen avdeling og få antibiotika så jeg aner ikke hvordan det blir. Hvis jeg blir igangsatt (hvis vannet går først) så skal jeg nok vurdere epidural ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste jordmor har gitt tips om er å ikke ekskludere noen form for smertestillende. Hvis du skriver "jeg vil ikke ha epidural" så får du heller ikke tilbud om epidural visstnok :)

Dette tror jeg og er viktig. Har snakket med jenter som har vært så fast bestemt på å ikke bruke epidural at de finn en enda verre fødsel fordi de absolutt skulle stå på sitt.

Jeg for min del har et åpent sinn til smertestillende. Tenker det at de jordmødrene som er der har myyye mer erfaring enn meg så da hører jeg litt på de og.

Fikk epidural sist og det var som å komme til himmelen. Etter mange timer med intense rier fikk jeg epidural og da klarte jeg å sove en time. Dermed hadde jeg ekstra mye energi til å presse den lille ut når det var klart for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sniker*

På mitt sykehus så vil de ha et ønskebrev. Ikke en fødselsplan, men litt tanker rundt hvordan man stiller seg til smertestillende, åpningsfase, utdriving, osv. Om det er noen spesielle ting man må ta hensyn til (f.eks bekkenløsning)

Ønsker å se morkaken? Navlestrengen?

Hva med tiden på barsel? tanker rundt dette? (brevet følger med over på barsel også - i allefall på mitt sykehus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kurs om lørdagen og der ble det sagt at et brev er kjekt å ha med seg dersom det finnes spesielle hensyn å ta. Bekkenløsning, fødselsskrekk, dersom man ha en spesiell holdning til smertestillende og slikt.

Dersom man var litt sånn at man ville ta ting som det kommer, var det mer enn nok tid (normalt sett) å snakke med jordmor om det.

Jeg tenker at jeg ikke kommer til å skrive ett slikt brev. Dette fordi jeg har en ganske åpen holdning til det meste, og ønsker å ta ting som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...