Gå til innhold

Alkohol: Langt farligere enn Hasj & Marihuana.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hasj ikke så farlig som alkohol

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/27/290920.html

Billigere alkohol farligere enn hasj

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article219300.ece

Rusforsker Hans Olav Fekjær synes ikke det er farlig at ungdom prøver hasj.

Han mener at alkohol er langt farligere. Fekjær er ikke bekymret for at høye alkoholpriser fører til at ungdom prøver hasj.

Dyr alkohol taper for billig narkotika

- Hasj fører knapt til dødsfall, mens alkohol dreper flere ganger så mange som alle narkotiske stoffer til sammen, sier Fekjær til NTB.

Fekjær er psykiater og jobber som overlege ved behandlingsklinikken Blå Kors Senter i Oslo.

- Ingen forskere tviler på at billigere alkohol fører til mer vold, flere selvmord og flere dødsfall. Hasjprisen har liten innflytelse på dette. Hasj fører i liten grad til vold. De fleste voldstilfelle er knyttet til alkohol, fremholder han.

Fører ikke til sterkere stoffer

Fekjær avviser fullstendig den såkalte trappetrinnsteorien. Hasj fører ikke/sjelden til sterkere stoffer.

- Over 300.000 nordmenn har brukt hasj en eller annen gang.

- Det er flere som går over fra sykkel til motorsykkel enn fra hasjbruk til sprøytenarkomani, sier overlegen, med 30 års erfaring fra rusproblematikken

Etter hans oppfatning er det et høyt forbruk av alkohol som fører til bruk av sterkere stoffer.

Alkohol fører til hasj

- Alle undersøkelser om ungdoms rusmiddelbruk er entydige. Det er ungdom som drikker mye alkohol fra før, som begynner med hasj. Alkohol synes å være rekrutteringsstoffet, og det er gjennom alkoholbruk at en blir hasjbruker, sier Fekjær til NTB.

Fordummende

Han tar også et oppgjør med selve narkotikabegrepet som etter hans oppfatning er fordummende.

- Det er fordummende fordi narkotika, som egentlig er et rent juridisk begrep, omfatter alt fra khat og hasj til heroin, sier Fekjær.

Han er kritisk til samfunnets forskjellsbehandling av rusmidlene, og mener forskjellsbehandlingen er basert på historie, ikke på hvor farlig stoffet er.

- Det er over 200 stoffer på narkotikalista og de er svært ulike. Det hadde vært et betydelig framskritt med en gradering av stoffenes farlighetsgrad, mener han.

- Det ville ha vært et forunderlig sammentreff hvis alle nyere rusmidler, altså narkotika, var farligere enn de gamle rusmidlene. Slik er det da heller ikke, avslutter han.

Hasj over disk

Tidligere denne uka offentliggjorde den britiske innenriksministeren at man ikke lenger skal bli arrestert for besittelse av hasj.

- I Storbritannia ble hasj ble flyttet fra faregruppe B til C, men i Norge og Sverige står politikerne hardt på at narkotika er narkotika, uansett hvor farlig det er. Dette er i strid med den alminnelige rettsfølelse. Like farlige stoffer burde vært behandlet likt, og de farligste burde behandles strengest, sier Fekjær.

Han tror ikke det tar mange år før man har salg av hasj over disk i Sør-Europa.

---

Marihuana bedre enn alkohol?

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_...rtene/1.2216691

Hun er 24 år og ber allmennlege Jørgen Skavlan om et ærlig svar på spørsmålet om marihuana er noe verre for kroppen enn alkohol. Det får hun.

Jeg er en jente på 24 år som rett og slett lurer på hva det er som er så farlig med marihuana? Når det er snakk om bruk og når er det misbruk, og er det noen helsemessig forskjell på å røyke en joint og å drikke seg full?

Jeg vet at de fleste narkotiske stoffer finnes i ulike legemidler, og hvis leger gir det til pasienter, hvorfor kan ikke alle bruke det i kontrollerte former og bare bare en gang i blant? 

Jeg prøver ikke å få deg til å godkjenne marihuana, men hva er det vi blir advart mot? Alkohol er jo lovlig og er etter det jeg forstår verre for kroppen - både mentalt og fysisk.

Jørgen svarer  

Det du spør meg om er nok vel så mye et politisk, moralsk, generasjonsmessig og juridisk spørsmål som et medisinsk spørsmål. Professor Jørg Mørland, som vel er en av landets mest kunnskapsrike innen rusfeltet, har ved flere anledninger sagt at alkohol er en langt større trussel og fare enn sporadisk bruk av hasj eller mariuhana (cannabis).

samfunnsmessig er cannabis et lite problem i forhold til de enorme problemer og kostnader alkohol forårsaker. Alkohol er godkjent av staten og er samtidig en økonomisk melkeku for den samme staten

Cannabis gir få fysiske og emosjonelle skader sammenlignet med alkohol

Det er relativt få organskader observert ved bruk av cannabis. Alkohol derimot, er svært skadelig for både vår fysiske og psykiske helseProfessor Mørland har også sagt at om samfunnet skulle godkjenne et eneste rusmiddel, burde det være cannabis og ikke alkohol.

om man «går til glasset med sin glede og ikke til flasken med sin sorg», så tror jeg faren ved bruk av cannabis på mange måter er mindre enn ved bruk av alkohol

Endret av tortilla
Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet

Soleklart at alkohol er mer skadelig en hasj. Jeg røyker bare en sjelden gang men drikker vin og øl flere ganger i uka. Jeg er ikke typen til helgefyll, men de jeg omgås drikker også flere enheter enn anbefalt fordelt over uken.

Kjenner også de som både drikker nesten daglig (noen daglig) og i tillegg tar det helt ut hver helg.

Det er for tidlig nå og jeg orker ikke ramse opp alle skadene man kan få av alkohol. Men jeg ser jo at de som røyker hasj daglig, har liten korttidshukommelse og de sier selv at de vil trappe ned. Når noen sier at de gjerne vil trappe ned på røykingen, og likevel ikke gjør det, har de et problem.

Det er det de har sagt til meg i alle fall, men jeg er ikke typen som moraliserer. Det har hendt at jeg har sagt at "husker du virkelig ikke det", men de husker ikke fra dagen før selv om de ikke har drukket.

Hasj går vel ikke like hardt utover kroppen som alkohol, men det gjør noe med hodet til folk som røyker daglig.

De vet det. Likevel klarer de ikke bremse ned bruken.

Gjest Nedfall
Skrevet

Grunnen til alkohol gjør mer skade er vel også at det er tillatt (!), siden det er tillatt er det jo mye mer tilgjengelig, og folk har ett helt annet forhold til det enn "sterkere stoffer". Man blir ikke sett rart på om man tar noen drinker, nesten uansett hvilket miljø man vanker i.

Hadde hasj vært tillatt slik som alkohol, hatt samme tilgjengelighet, og samme status blant folk flest, hadde man nok sett mer til skadevirkningene også av dette, vil jeg tro.

Skrevet
Det er det de har sagt til meg i alle fall, men jeg er ikke typen som moraliserer. Det har hendt at jeg har sagt at "husker du virkelig ikke det", men de  husker ikke fra dagen før selv om de ikke har drukket.

Hasj går vel ikke like hardt utover kroppen som alkohol, men det gjør noe med hodet til folk som røyker daglig.

hva "noe" er det det gjør med hodet? Jeg kjenner både oppegående og mer sløve dagligbrukere. At de ikke klarer å bremse ned bruken er vel ikke nødvendigvis generelt gyldig; Det er mange som mumler under skjegget at de må slutte å røyke (sigaretter) nesten hver dag. Eller kaffe eller TV, for den del. Som regel er det vel ikke sagt med så stor vilje i stemmen. Litt halvhjertet, bare :)

Men klart: Det er en del som ikke burde bruke cannabis så mye som de gjør det. Derfor er jeg for legalisering. Det er sikkert du også :)

Gjest lurven
Skrevet

klart alkohol er mere skadelig enn hasj, men det er ingen unnskyldning for å røyke det

Skrevet

Alle vet at alkohol er farlig. Problemet jeg ser, er at mangen tror at hasj ikke er!

kkt1986 lurer på hva det gjør med hodet til folk. Blant annet forandrer hukommelsen seg, en kan utvikle psykoser, og ikke mint personligheten kan forandre seg- og ikke til det bedre. Jeg kan ikke vise til noen forskning på området, men det gjør det ikke mindre sant av den grunn.

Tilgjengelighet og pris er etter min mening, avgjørende for forbruket. Skulle hasj blitt legalisert ville vi om ti-tjue år fått en eksplosiv økning av psykiatriske pasienter- og det er denne gruppen som koster samfunnet mest!

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Grunnen til alkohol gjør mer skade er vel også at det er tillatt (!), siden det er tillatt er det jo mye mer tilgjengelig, og folk har ett helt annet forhold til det enn "sterkere stoffer". Man blir ikke sett rart på om man tar noen drinker, nesten uansett hvilket miljø man vanker i.

Hadde hasj vært tillatt slik som alkohol, hatt samme tilgjengelighet, og samme status blant folk flest, hadde man nok sett mer til skadevirkningene også av dette, vil jeg tro.

Tror kanskje du har et poeng der.

Ellers så er jeg litt lei av hvordan hasj og alkohol blir sammenlignet på den måten den ofte blir. Om det er sånn at alkohol er mer skadelig, så betyr ikke det at hasj er greit og ufarlig.

Flere har undersøkt sammenhengen mellom hasjbruk og psykose, om hasj kan utløse en psykose (som kanskje lå latent riktignok - men ville den blitt utløst eller evt blitt utløst senere om man hadde holdt seg unna hasj?. Man kan f.eks. lese om det her. Overlege Johnesen sier bl.a.: "Fortsetter cannabisbruken å være så utbredt som blant ungdom i Norge i dag, vil vi nok forvente en økning i forekomsten av schizofreni de neste ti årene."

Skrevet

Alkohol har en eldre kultur enn cannabis i norge. Den har fått utviklet seg over lang tid, også gjennom en forbudsperiode. Da alkohol ble forbudt, ble sprit populært, av samme grunn som at hasj blir populært i norge i dag (fordi det er "komprimert vare" og billigere å smugle). Det som skjer nå, under narkotikaforbudet, er at andre rusmidler også blir mer og mer utbredt.

Forbudspolitikken ser ut til å ha svært liten effekt på forbruket, og om noen effekt, er det at forbruket øker. I nederland øker også bruken selv om de har avkriminalisert stoffet, men ikke merkbart mer enn andre europeiske land. Til gjengjeld ser vi mange andre positive effekter av avkriminaliseringen (nesten ingen nyrekruttering til tyngre rusmiljøer, og langt færre overdoser, for eksempel).

Se også: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15/479792.html

Skrevet
Alle vet at alkohol er farlig. Problemet jeg ser, er at mangen tror at hasj ikke er!

kkt1986 lurer på hva det gjør med hodet til folk. Blant annet forandrer hukommelsen seg...

hukommelsen blir dårlig når man bruker cannabis for å ruse seg. Det samme skjer når man blir full.

... en kan utvikle psykoser...

Dette må du nok dokumentere for meg.

Avdelingsoverlege Juel Kristiansen ved Haukeland sykehus sa i VG 30. april 2000:

"Man har lenge ment at rusmisbruk fører til psykiske lidelser. Nå ser vi at det ofte er omvendt. Både heroin og hasj benyttes for å dempe det psykiske ubehaget..."

Den nyere forskningen antyder at grunnen til at sammenhengen er så sterk er at folk med anlegg for å bli psykisk syke (eller som alt er det), er mer tilbøyelige til å begynne med rusmidler. Det er altså ikke rusmidler som forårsaker sykdommene, men sykdommene som gjør at folk bruker rusmidler. Riktignok kan cannabisbruk utløse psykoser hos folk som har det latent i seg, men den samme nytten kan også alkohol gjøre, og det slipper ut før eller siden.

...og ikke minst personligheten kan forandre seg- og ikke til det bedre.

Den kan også forandre seg til det bedre. Men det er bare subjektivt. Cannabis forandrer ikke en persons væremåte. At cannabisopplevelsen (eller hele kulturen i seg selv) er en annen sak. Det kan jo Jesus også, fortsatt.

Jeg kan ikke vise til noen forskning på området, men det gjør det ikke mindre sant av den grunn.

Det at du ikke kan gi belegg for påstandene dine gjør det verken sant eller usant, men lite troverdig. Påstandene dine er faktisk ikke allment anerkjente "fakta" som at USA er verdens største atomvåpenmakt eller at tobakk er skadelig. Da er det nesten nødvendig med dokumentasjon, særlig i og med at du har forvillet deg inn i en tråd der mange av oss faktisk er uenige i (noen av) påstandene.

Tilgjengelighet og pris er etter min mening, avgjørende for forbruket. Skulle hasj blitt legalisert ville vi om ti-tjue år fått en eksplosiv økning av psykiatriske pasienter- og det er denne gruppen som koster samfunnet mest!

For noe tøv. I den grad påstanden om at psykisk syke blir det av cannabis, utgjør de en forsvinnende liten andel av oss som bruker cannabis. Forøvrig er det forbudet som koster samfunnet mest. Cannabisbruken sprer seg fortsatt som ildpåsatt gress, og kostnadene stiger med økt politiinnsats, fengselskøer og tapte inntekter for staten fordi nesten alle pengene fra cannabisbrukerne går til smuglerbander.

Legaliser cannabis, så sparer staten penger på å jage brukere og kan effektivisere politivesenet der det BØR brukes. Samtidig kan staten legge skatt på cannabisutsalg. Disse pengene (vi snakker antakeligvis om mange hundre millioner) kan brukes til forebyggende ruskampanjer og andre tiltak som faktisk hjelper mot rusmisbruk, i motsetning til forbudspolitikken.

Skrevet
Flere har undersøkt sammenhengen mellom hasjbruk og psykose, om hasj kan utløse en psykose (som kanskje lå latent riktignok - men ville den blitt utløst eller evt blitt utløst senere om man hadde holdt seg unna hasj?. Man kan f.eks. lese om det her. Overlege Johnesen sier bl.a.: "Fortsetter cannabisbruken å være så utbredt som blant ungdom i Norge i dag, vil vi nok forvente en økning i forekomsten av schizofreni de neste ti årene."

Legg merke til ordet jeg uthevet :) Legaliser! Si nei til utviklingen under forbudspolitikken!

Skrevet
hukommelsen blir dårlig når man bruker cannabis for å ruse seg. Det samme skjer når man blir full.

Dette må du nok dokumentere for meg.

Avdelingsoverlege Juel Kristiansen ved Haukeland sykehus sa i VG 30. april 2000:

"Man har lenge ment at rusmisbruk fører til psykiske lidelser. Nå ser vi at det ofte er omvendt. Både heroin og hasj benyttes for å dempe det psykiske ubehaget..."

Den nyere forskningen antyder at grunnen til at sammenhengen er så sterk er at folk med anlegg for å bli psykisk syke (eller som alt er det), er mer tilbøyelige til å begynne med rusmidler. Det er altså ikke rusmidler som forårsaker sykdommene, men sykdommene som gjør at folk bruker rusmidler. Riktignok kan cannabisbruk utløse psykoser hos folk som har det latent i seg, men den samme nytten kan også alkohol gjøre, og det slipper ut før eller siden.

Den kan også forandre seg til det bedre. Men det er bare subjektivt. Cannabis forandrer ikke en persons væremåte. At cannabisopplevelsen (eller hele kulturen i seg selv) er en annen sak. Det kan jo Jesus også, fortsatt.

Det at du ikke kan gi belegg for påstandene dine gjør det verken sant eller usant, men lite troverdig. Påstandene dine er faktisk ikke allment anerkjente "fakta" som at USA er verdens største atomvåpenmakt eller at tobakk er skadelig. Da er det nesten nødvendig med dokumentasjon, særlig i og med at du har forvillet deg inn i en tråd der mange av oss faktisk er uenige i (noen av) påstandene.

For noe tøv. I den grad påstanden om at psykisk syke blir det av cannabis, utgjør de en forsvinnende liten andel av oss som bruker cannabis. Forøvrig er det forbudet som koster samfunnet mest. Cannabisbruken sprer seg fortsatt som ildpåsatt gress, og kostnadene stiger med økt politiinnsats, fengselskøer og tapte inntekter for staten fordi nesten alle pengene fra cannabisbrukerne går til smuglerbander.

Legaliser cannabis, så sparer staten penger på å jage brukere og kan effektivisere politivesenet der det BØR brukes. Samtidig kan staten legge skatt på cannabisutsalg. Disse pengene (vi snakker antakeligvis om mange hundre millioner) kan brukes til forebyggende ruskampanjer og andre tiltak som faktisk hjelper mot rusmisbruk, i motsetning til forbudspolitikken.

Du sammeligner hele tiden hasj med alkohol når du sitere meg! Jeg har ikke påstått at alkohol ikke kan gjøre samme skade. Jeg ytret min mening om saken og har ikke noe behov for å lete frem eventuell dokumentasjon. Jeg har mange venner som bruker/misbruker hasj, samt at jeg jobber på en psykiatrisk institusjon. Erfaringerne mine både fra privatliv og jobb utgjør tilsammen min holdning mot hasj.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Hvis du leser artikkelen jeg linket til i forrige innlegg, så er det store uenigheter ang hva som kommer først.

Legg merke til ordet jeg uthevet :) Legaliser! Si nei til utviklingen under forbudspolitikken!

Her skjønner jeg faktisk ikke hva du mener.

Skrevet

Det er en forskjell på bruk og misbruk.

Ellers ser jeg i enhver diskusjon om emnet at normal bruk av alkohol settes opp mot misbruk av cannabis...

Skrevet (endret)
Du sammeligner hele tiden hasj med alkohol når du sitere meg!

Tror du er litt vel sensitiv på dette området. Jeg nevnte alkohol i ett tilfelle, i forbindelse med din påstand om at cannabis "forandrer hukommelsen" - det var meget upresist sagt, og jeg brukte alkohol for å forklare med noe folk kan relatere det til. Ofte er det slik at skadevirkningene av cannabis blir forklart på en uklar måte mens det samtidig er klart at budskapet er at cannabis er noe spesielt skummelt. Den ENE sammenligningen var altså bare ment å kaste klart lys over saken.

(Hva i alle dager er det som er så farlig med å ha dårlig hukommelse imens man er påvirket av et rusmiddel?)

Jeg har ikke påstått at alkohol ikke kan gjøre samme skade. Jeg ytret min mening om saken og har ikke noe behov for å lete frem eventuell dokumentasjon.

Du har ikke bare ytret meninger, men påstander som krever dokumentasjon for å bli tatt seriøst. Jeg tror heller ikke du har noe "behov" for å lete frem dokumentasjon, men hva er poenget med å diskutere hvis du ikke gidder å gjøre den minste innsats for å bli tatt seriøst? (Nå snakker jeg om PÅSTANDENE dine, ikke "meningene" dine).

Jeg har mange venner som bruker/misbruker hasj, samt at jeg jobber på en psykiatrisk institusjon. Erfaringerne mine både fra privatliv og jobb utgjør tilsammen min holdning mot hasj.

Fullstendig legitimt å mene det i seg selv, men jeg syns også det er legitimt å stille spørsmål ved dine holdninger til alkohol. Det må da gå an å kreve en viss konsekventhet i en persons holdninger.

Endret av kkt1986
Skrevet
Her skjønner jeg faktisk ikke hva du mener.

Forskeren framla en prognose som forutsatte at cannabisbruken fortsetter å utvikle seg. Cannabis blir mer og mer utbredt selv om cannabis er ulovlig (eller kanskje nettopp fordi det er ulovlig). Forbudet virker ikke i det hele tatt. Derfor må cannabis legaliseres. Det eneste "holdbare" argumentet for fortsatt forbud, er at forbudet holder noen fra å begynne med stoffet. Dersom det er feil (som mye statistikk peker i retning av), er det ikke lenger noen god grunn å spore for å holde stoffet forbudt.

Skrevet

Basert på innlegget du siterer virker det som du mener at det er illegal bruk av cannabis som gir fler schizofrene, ikke om man legaliserte stoffet? Jeg tror legalisering vil føre til flere snarere enn færre brukere, det er vel ingen grunn til å tro det motsatte? Det er både fordeler og ulemper med legalisering, selv er jeg nok mot fordi jeg tror det gir mer bruk. Samtidig synes jeg det er relativt galt at folk kan bli kriminalisert og i verste fall fratatt eller forhindret i å søke visse jobber for å røyke cannabis, men voksne folk vet jo at de løper den risikoen også...

Ellers har jeg gitt opp å diskutere ruspolitikk og rusbruk, det blir alltid steile fronter mot hverandre. Det viktigste er å gjøre seg opp en mening selv, tror jeg, og ikke prøve å overtale andre til å mene det samme..

Gjest Makka-Ronny
Skrevet

Jeg har hørt at russisk rulett er langt mindre dødelig i prosent av antall deltakere enn deltakelse i flystyrt.

Flystyrt er ikke forbudt, men det er russisk rulett. Få slutt på dette formynderiet, og tillat russisk rulett!

Skrevet (endret)
Basert på innlegget du siterer virker det som du mener at det er illegal bruk av cannabis som gir fler schizofrene, ikke om man legaliserte stoffet?

Nei, men fordi legalisering gir det beste økonomiske grunnlaget for å bekjempe uvettig bruk av rusmidler, fordi cannabisbrukere som behøver helsemessig hjelp bør kunne gjøre det uten frykt for stigmatisering eller kontakt med politiet.

Jeg tror legalisering vil føre til flere snarere enn færre brukere, det er vel ingen grunn til å tro det motsatte?

Jo, det er noen grunner til å tro det motsatte. Da cannabis ble reklassifisert i Storbrittania gikk bruken kraftig ned. I Nederland, derimot, har bruken fortsatt å øke etter at de avkriminaliserte stoffet, MEN ikke merkbart mer enn land som fortsatte forbudspolitikken! Nederland har derimot opplevd flere andre positive "bivirkninger" av avkriminaliseringen, som at de nesten ikke har rekruttering til tyngre rusmiljøer lenger.

Forbud hjelper i alle fall ikke, det er sikkert. Cannabisforbruket sprer seg stadig til tross for forbudspolitikken, så det eneste forbudspolitikken makter å gjøre, er å straffe folk med bøter og fengsel fordi de gjør "gale" valg, og dermed tilrettelegger de for at cannabisbrukere "går videre" på den kriminelle løpebanen, både/enten ved å begynne med andre rusmidler, driver med narkotikahandel for å tjene penger og/eller annen kriminalitet. Fengslene er høyskoler i kriminalitet. Bøter gjør levekårene verre for brukeren, og som kjent er det fattige som er mest tilbøyelige til å bli rusavhengige...

Det er både fordeler og ulemper med legalisering, selv er jeg nok mot fordi jeg tror det gir mer bruk. Samtidig synes jeg det er relativt galt at folk kan bli kriminalisert og i verste fall fratatt eller forhindret i å søke visse jobber for å røyke cannabis, men voksne folk vet jo at de løper den risikoen også...

...så fordi voksne mennesker vet at det er kriminelt å bruke cannabis (og derfor kan velge å avstå av den grunn) er det greit at det er forbudt? Prøv å forestille deg at andre nytelsesmidler (musikk, chips, skjønnlitteratur, TV eller sjokolade, for eksempel) ble forbudt, og forbudet ble legitimert på samme måte...

I tillegg kan du se på følgende problemer med kriminalisering:

- Cannabisbrukere må ofte få tak i stoffet i miljøer der andre stoffer omsettes. Kanskje mener du at brukeren selv må ta ansvar for å holde seg ren der, men faktum er jo at dette går ut over samfunnet. Enhver rusavhengig blir en økonomisk belastning på samfunnet, og det hjelper ingen at skylda blir påskjøvet vedkommende. Man må ta problemene med rota.

- Cannabis er billigere enn øl på grunn av forbudet. Det koster knapt mer med en joint enn det koster for én boks øl.

- Folk (kanskje spesielt ungdom) som bruker cannabis, finner lett ut at det er store penger å tjene på cannabisomsetning. 100 gram hasj kan fåes til under 4000 kroner og kan videreselges for opp til 10.000 kroner. Det er 6000 lettjente, det. Det er lett å la seg friste, men fører også til at folk som får problemer med politiet blir "evige kriminelle," på den ene eller andre måten.

Ellers har jeg gitt opp å diskutere ruspolitikk og rusbruk, det blir alltid steile fronter mot hverandre. Det viktigste er å gjøre seg opp en mening selv, tror jeg, og ikke prøve å overtale andre til å mene det samme..

I utgangspunktet er jeg enig, men jeg ser også en annen verdi av disse diskusjonene, og det er å bli kvitt myter, falsk informasjon og å fremme forståelse for hverandres synspunkt. Jeg merker faktisk at du ikke har full innsikt i mitt standpunkt (selv om du sikkert forstår - og tar avstand fra - andre brukere som har andre grunner for å ønske legalisering), og da liker jeg å tro at jeg har NOE å tjene på å diskutere med deg, selv om du kanskje ikke blir overbevist.

Endret av kkt1986
Skrevet
Jeg har hørt at russisk rulett er langt mindre dødelig i prosent av antall deltakere enn deltakelse i flystyrt.

Flystyrt er ikke forbudt, men det er russisk rulett. Få slutt på dette formynderiet, og tillat russisk rulett!

Hvilken praktisk hensikt tjener en legalisering av russisk rulett?

Legalisering av narkotika er økonomisk og sosialt bra for samfunnet. Det er et viktig aspekt.

Gjest Makka-Ronny
Skrevet
Hvilken praktisk hensikt tjener en legalisering av russisk rulett?

Legalisering av narkotika er økonomisk og sosialt bra for samfunnet. Det er et viktig aspekt.

Legalisering av russisk rulett vil ha langt færre skadevirkninger, økonomisk og sosialt, for samfunnet enn legalisering av narkotika.

Dessuten tjener "forslaget" om legalisering av russisk rulett utmerket som analogi til den sedvanlige "sammenlikningen" av narkotika og alkohol. Og nei, analogi er ikke læren om rumper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...