Gjest Agathe Skrevet 5. mai 2007 #1 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg har sett at ordet sikkerlig blir brukt av enkelte. Men hva betyr det? Har det en betydning, eller er det bare en grell feiloppfatning/feilstavelse av ordet "skikkelig"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 5. mai 2007 #2 Del Skrevet 5. mai 2007 Det må da være en skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønn Skrevet 5. mai 2007 #3 Del Skrevet 5. mai 2007 Det er nok en feiloppfatning av skikkelig. Kjenner flere som bruker det konsekvent og det irriterer nesten vettet av meg. (Bare nesten da. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reven Skrevet 5. mai 2007 #4 Del Skrevet 5. mai 2007 Sikkerlig er et gammelt dansk ord og betyr sikkert, sikkert og visst. Ordbog over det Danske Sprog: sikkerlig, adv. ['seg∂rli] jf. Høysg.AG. 99. (nu sj. sikkerligen). (ænyd. sickerligen, fsv. sikerliga; fra mnt. sekerliken, jf. nht. sicherlich; i rigsspr. nu næsten kun spøg. ell. arkais.) som adv. til sikker: sikkert; især d. s. s. sikker 3.4. *Samvittigheden, naar den leder efter dig; | Dig skal, i hvor du er, den sikkerligen finde. Clitau.IR.18. Sikkerligen er der Forskiel paa Evner og Gaver. Mynst.Betr.I.12. *Livet har sikkerlig Vinter og Kulde, | men Livet kan aldrig dø. Drachm.RR.117. m. afsvækket bet.: ilende snapper hun . . hans Buxer, hvis Lommer hun sikkerlig i Forvejen havde gjennemsøgt uden at finde noget deri. PAHeib.US.15. Kammerraaden er sikkerlig styrtet i Søen. Blich. (1920).XIII.141. Havde Degnen vidst, hvor udiplomatisk dette var, havde han sikkerlig ikke gjort det. Pont.SV.99. Ja, det er sikkerlig en hæslig Redelighed, du er kommet ind i. ErlKrist.St.15. (nu kun dial.) m. forsikrende bet.: sandelig; i sandhed; virkelig. Det er sikkerlig vist, jeg gad nok talt med ham. JRPaulli.SB.63. Det er sikkerligen en god Kognak. JakKnu.Jy.I.83. Feilb. || (nu næppe br.) urokkeligt; fuldt og fast; absolut. Du maae sikkerligen troe mig. Nysted.Rhetor.15. Skuesp.VIII.24. Du kan sikkerlig troe det. VSO. Et Google-søk på "sikkerlig" gir to slags treff. Ca halvparten er det danske sikkerlig (ofte i gamle norske tekster i dansk språkdrakt), mens den andre halvparten er feilskrevne utgaver av "skikkelig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 5. mai 2007 #5 Del Skrevet 5. mai 2007 Sikkerlig er et gammelt dansk ord og betyr sikkert, sikkert og visst. Ordbog over det Danske Sprog: Et Google-søk på "sikkerlig" gir to slags treff. Ca halvparten er det danske sikkerlig (ofte i gamle norske tekster i dansk språkdrakt), mens den andre halvparten er feilskrevne utgaver av "skikkelig". ← Ja, sikkerlig som 'sikkert' høres mest fornuftig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agathe Skrevet 5. mai 2007 #6 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Sikkerlig er et gammelt dansk ord og betyr sikkert, sikkert og visst. Ordbog over det Danske Sprog: Et Google-søk på "sikkerlig" gir to slags treff. Ca halvparten er det danske sikkerlig (ofte i gamle norske tekster i dansk språkdrakt), mens den andre halvparten er feilskrevne utgaver av "skikkelig". ← Jeg oppdaget det samme da jeg googlet det. Jeg er ikke overbevist om at det er et ok ord å bruke på norsk, mest fordi det ser utrolig tåpelig ut når det erstatter "skikkelig". Dette er sikkerlig godt. Den er sikkerlig hardt festet. Han er sikkerlig sint. Endret 5. mai 2007 av Agathe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå