Gå til innhold

Bekkenløsning


shi

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være greit med en egen tråd om bekkenløsning, ettersom dette er noe som rammer mange gravide og hjelpen man får kan være så som så.

Jeg er hypermobil og etter en bemerkning om at jeg på grunn av det kom til å få bekkenløsning så begynte jeg å lese en del om behandling og forebygging.

En god kilde til mange tips er bekkenløsningsforumet på barnimagen.com, mange som har skrevet inn om sine erfaringer der.

Tips til forebygging jeg har plukket opp er:

Ikke løfte tungt fra dag en om man er i risikogruppe for å få bekkenløsning - dvs at man har hatt det i tidligere svangerskap, mye bekkenløsning i familien eventuelt hypermobilitet.

Få noen andre til å støvsuge og vaske gulv.

Være forsiktig med å gå mye i trapper.

Gå turer, men lytt til kroppen din. Ta pauser når man blir sliten.

Tren stabiliserende muskulatur i mage korsrygg og hofte området - anbefales å få opplegg av fysioterapeut (treningsveileder på f.eks elixia).

Knipe mye, helst hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes ut som de samme rådene jeg fikk fra jordmor på fredag :)

Hun mente at det absolutt ville være en fordel å trene stabiliserende muskulatur, jeg spurte henne om hun trodde et sånn vippebrett ville være bra(for det har jeg pga noen litt "slerkete" knær), og det mente hun sikkert var en lur idé å bruke.

Ellers har jeg snakket med en fysioterapeut på SPENST, og hun ga meg beskjed om å sitte på en pilatesball og holde balansen, og noen hofteløftøvelser med ryggen i gulvet og beina på ballen(men de bør du ha lært av noen som kan dem, for du må holde hofta stabilt mens du gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig i svangerskapet kan man egentlig få bekkenløsning?

Endret av Isdronningen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dette med trapper var ikke så gøy å lese om. Jeg bor i 5. etasje uten heis, så for meg blir det massevis av trappegåing. Håper jeg ikke er i risikogruppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bekkenløsningsplager er vanligst senere i svangerskapet, men noen får dem med en gang de blir gravide. Ofte får en det tidligere hvis en har hatt det før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man merker antydning til bekkenløsning er det lurt å søke hjelp så tidlig som mulig for å trene bekkenet og få riktige råd fra dag 1. Det er kun deg selv det går utover om du overbelaster deg, noe det er veldig lett å gjøre. Så kjenner du at det begynner å gjøre vondt så stopp aktiviteten med en gang!!!

Når bekkenløsning kan starte? Det varierer veldig som Tinùvel skrev men det er vanligst i slutten av svangerskapet men noen er plaget hele veien.

Angående trapper så ta ett trinn om gangen hvis du har vondt. Ha samlet bein inn og ut av bil, bruke gjerne pute, ammepute mellom knær og ankler om natta så ikke bekkenet blir liggende så lett i spenn... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...