Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 Veldig rart det her, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det... Vær forberedt på ekle detaljer: Høyre side virker normal. Men venstre side er hoven og "utspilt", nesten som om det er noe som presser på fra innsida. I tillegg er det veldig ubehagelig å gå på do, for det er akkurat som om noen "står på slangen" når jeg tisser, og når jeg skal presse ut avføring kjennes det ut som om hele "innmaten" min skal komme ut av skjeden. Det var sånn rett etter fødselen forrige gang, men det gikk over etter noen uker og en del trening. Nå hjelper det ikke å gjøre knipeøvelser, og jeg har hatt det sånn i noen uker. Når jeg reiser meg etter å ha sittet en stund, får jeg også samme følelsen av at ting er på vei ut som da jeg fødte sist. Hva i all verden kommer dette av? Noen som vet?
Karianne78 Skrevet 5. mai 2007 #2 Skrevet 5. mai 2007 Det høres ut som om du har forstoppelse... Prøv å spise lite mat, ofte og dra på apoteket. De kan hjelpe deg med råd. Jeg vet dessverre ikke - kan være det er noe annet. Det bare høres ut som det samme jeg opplevde. Jeg var forøvrig ikke gravid, en viktig detalje kanskje.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2007 #3 Skrevet 5. mai 2007 Ikke forstoppelse, har avføring hver dag, og føler at jeg får tømt meg. Ikke hardt heller...
Gjest =tentacle= Skrevet 5. mai 2007 #4 Skrevet 5. mai 2007 Kanskje du har litt av problematikken med at underlivsorganene ikke holdes skikkelig på plass etter gjennomgått fødsel, og at svekkelsen viser seg med siging av organene igjen nå som du er gravid på ny. Du kan ta en tur til lege/gynekolog og få vurdert dette. Hvis det er tilfellet, og du blir plaget av det, er det mulig å operere senere.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2007 #5 Skrevet 5. mai 2007 Kanskje du har litt av problematikken med at underlivsorganene ikke holdes skikkelig på plass etter gjennomgått fødsel, og at svekkelsen viser seg med siging av organene igjen nå som du er gravid på ny. Du kan ta en tur til lege/gynekolog og få vurdert dette. Hvis det er tilfellet, og du blir plaget av det, er det mulig å operere senere. ← Hjelp Ja, har tenkt å ta det opp med legen neste gang jeg skal dit. Men har lyst til å være litt forberedt. Har skikkelig noia for GU på grunn av forrige fødsel, og prøver alt jeg kan å få keisersnitt på grunn av kraftig fødselsangst. Tror du at sånn siging kan ha noe å si for om jeg kan gjennomføre en vaginal fødsel?
Gjest =tentacle= Skrevet 5. mai 2007 #6 Skrevet 5. mai 2007 En ny vaginal fødsel kan eventuelt gjøre prolapsplager verre, men der trenger du ikke ta sorgene på forskudd. Kan godt hende du blir kvitt plagene etter at barnet er født, trykket fra livmoren er borte, og underlivsmusklene er trent opp igjen. Det er heller ikke sikkert at det er siging du har, ta en tur til legen, dette er jo gjetninger fra min side. Jeg går ut fra at du ikke har hemorrhoider som du kan se, og at ikke hevelsen er rød og betent. For fødselsangsten anbefaler jeg at du får ordentlig oppfølging i forhold til å diskutere forrige fødsel og om tilrettelegging kan gjøres for å gjøre deg tryggere på fødsel. For mange er det en bedre løsning enn keisersnitt, så ikke bestem deg før du har full oversikt.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2007 #7 Skrevet 6. mai 2007 Vaginal fødsel er uansett ikke noe alternativ for meg, jeg har angst for ALT som har med det å gjøre. De to jeg har hatt mest med å gjøre (jordmor og psyk. sykepleier) mener også at keisersnitt er den beste løsningen, men sykehuset trekker ut og "skal prøve alt mulig annet først". Tenkte bare at om det er noe fælt denne hevelsen, så kanskje jeg kan få det litt mindre vanskelig med å overbevise sykehuset om keisersnitt. Siden jeg nå allerede har fått denne helvelsen, mener jeg, og det sannsynligvis må gjøres noe med uansett, så hadde det jo vært fint om den kunne blitt "brukt til noe nyttig", hvis du skjønner. Det tar veldig på meg dette med at sykehuset prøver å tvinge meg til å føde, og ikke vil gi meg noe svar.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2007 #8 Skrevet 6. mai 2007 Hvordan føler du deg generelt? Kan det være ødemer? Tisser du mindre enn du drikker?
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2007 #9 Skrevet 6. mai 2007 Hvordan føler du deg generelt? Kan det være ødemer? Tisser du mindre enn du drikker? ← Bekkenløsning, vondt i ryggen, sliten... Er veldig lite tørst og sulten, masse halsbrann. Ringer og sokker sitter ikke spes. trangt og lager ikke merker, og jeg har gått opp veldig lite i vekt. Siden jeg er lite tørst drikker jeg heller ikke så mye, og tisser ikke så innmari ofte heller. Føler ikke at det er noe misforhold mellom de to egentlig. Men det hadde egentlig vært fint hvis det bare var ødem... Det er bare så rart at det er kun på venstre side, akkurat som om venstre ytre kjønnsleppe er tre-fire ganger så stor som den skulle ha vært. Prøvde å kjenne litt etter i går kveld, og det er mye verre når jeg står eller sitter i forhold til når jeg ligger. Derfor tror jeg at gynekologen kanskje vil ha problemer med å forstå akkurat hvordan det er, man pleier jo som regel å ligge på en benk når sånt sjekkes....
Gjest =tentacle= Skrevet 6. mai 2007 #10 Skrevet 6. mai 2007 Ta deg en tur til legen og få svar på hva som skaper ubehaget og sideforskjellen Det kan være ødemer, "sagging" eller press fra den store livmoren, hemorrhoider, åreknuter, betent kjertel++. Greit å finne ut av.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2007 #11 Skrevet 7. mai 2007 Gå til legen, det er det lureste. Du har ikke svangerskap utenfor livmoren da?
Flua Skrevet 7. mai 2007 #12 Skrevet 7. mai 2007 Vanskelig å vurdere for oss som ikke er leger, men jeg synes jeg kjenner meg igjen...... Jeg ble veldig nedsunket, ødelagt ved min første graviditet, og operasjon måtte til. Men, først måtte jeg jo få de barn jeg ville ha! Det kjentes ut som om hele underlivet var på tur ut gjennom skjeden, og jeg kunne godt kjenne skjedeveggen "hang" ut. Dette ble jeg operert for ca 1 år etter siste fødsel. Nytt liv!! Poenget er, at hvis det er noe som hemmer veldig etter fødselen, så gå til legen!! Det finnes som regel hjelp å få! Og for å berolige deg nå, snakk med jordmor da vel, dette er ikke så uvanlig som man tror, men det er litt tabu å snakke om det.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2007 #13 Skrevet 7. mai 2007 Takk for svar alle sammen. Har fått time hos gynekolog neste onsdag, har vært hos jordmor i dag. Er 29 uker på vei, og alt er i orden med babyen. Fikk en kjapp ultralyd for å se at alt er bra der inne, og det var det. Ingen fare for at det er utenfor livmora i hvert fall
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå