Gå til innhold

sopp i underlivet...?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_kari_*
Skrevet

hvordan kan en vite at en har sopp i underlivet?

hvordan ser utfloden ut, og hvor stor mengde og konsistens, og hva lukter det? kan det være at man har sopp i underlivet selv om man ikke har hvite prikker og kløe osv.?

er det sopp hvis det bare er at utfloden lukter litt ekkelt og stramt?

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Du får vite hva som feiler underlivet ditt hvis du går til lege og blir undersøkt/får tatt prøver. Alt annet blir bare gjetninger.

Skrevet

Når man først har fått det bekreftet hos lege at det er sopp er det enklere å selv se tegnene senere.

Gjest Gjest
Skrevet

men jeg kommer ikke til å dra til lege.

Skrevet

Men ingen kan gi en riktig diagnose over nett. Hva om det ikke er sopp?

Gjest =tentacle=
Skrevet
men jeg kommer ikke til å dra til lege.

Du kan prøve en soppkur, Canesten krem og stikkpiller, reseptfritt på apoteket.

Hvis det ikke er hvit, grynete utflod, røde, irriterte slimhinner og kløe, høres sopp mindre sannsynlig ut. Er det bakteriell vaginose eller infeksjoner, behandles det med antibiotika. Det får du ikke uten resept.

Hvis du ikke orker undersøkelsen, anbefaler jeg at du tenker litt fremover og finner deg en lege du trives med slik at du ikke får for høy terskel for å oppsøke hjelp. Det er mange intime ting man kan trenge hjelp til, som kul i brystet, klamydia, celleprøve fra livmorhalsen, graviditet, hemorrhoider osv. Noen gufne som man gjerne vil bli kvitt fort, og noen det er farlige å gå med. Ikke la legeskrekk og blyghet ødelegge for deg. Jeg er ikke glad i leger heller, men hun jeg har nå er så ålreit at jeg gruer meg ikke lenger :)

Gjest Gjest
Skrevet
Du kan prøve en soppkur, Canesten krem og stikkpiller, reseptfritt på apoteket.

Husk at disse ikke er uten bivirkinger og kan gi skader ved overbruk!

Gjest Gjest
Skrevet
Men ingen kan gi en riktig diagnose over nett.

Men det er ganske mange som liker å selv-diagnosere/leke lege her.

En tur til legen er det eneste som kan gi svar.

Gjest Gjest
Skrevet

Om det er over kort tid så kan det være noe så enkelte som at du har spist noe som setter lukt, eller at du har drukket lite, brukt mye syntetiske klær eller sittet mye stille (da blir det “tett” og lukten endrer seg) . Det setter lukt både på urin, svette og utflod. Lukten endres også etter hvor du er i syklusen.

Men om det varer over tid så har du tre muligheter:

1. Lære deg å leve med det.

2. Test som kjøpes via apotek eller nett, finnes selvtest for bakteriell vaginose og det er den som er den mest vanlige synderen når det er noe sykelig som forårsaker merkelig lukt. Er det BV så går det kun bort med medisin som du enten får på resept, eller kan bestille fra utenlandske nettbutikker (noe jeg ikke vil anbefale). Noen leger skriver ut resept kun på å høre beskrivelse av symptomer, andre forlanger testing. Noe som bringer meg videre til:

3. Lege. Dette er sannsynligvis noe som kan undersøkes med en q-tipstest, og det skal normalt ikke være noe problem å få tatt den selv på wc el. Godtar ikke legen det så kan du enten bytte lege, godta GU, eller benytte deg av råd 1 eller 2.

Gjest Gjest
Skrevet
Men om det varer over tid så har du tre muligheter:

1. Lære deg å leve med det.

2. Test som kjøpes via apotek eller nett, finnes selvtest for bakteriell vaginose og det er den som er den mest vanlige synderen når det er noe sykelig som forårsaker merkelig lukt. Er det BV så går det kun bort med medisin som du enten får på resept, eller kan bestille fra utenlandske nettbutikker (noe jeg ikke vil anbefale). Noen leger skriver ut resept kun på å høre beskrivelse av symptomer, andre forlanger testing.

Kjempe lurt om det er noe mer alvorlig.

:klaske:

Ingen seriøs lege skriver ut resepter kun basert på pasientens beskrivelser.

Gjest Gjest
Skrevet
Kjempe lurt om det er noe mer alvorlig.

:klaske:

Ingen seriøs lege skriver ut resepter kun basert på pasientens beskrivelser.

Har ikke sagt noe om at det er lurt, men at det er et mulig alternativ, og i enkelte situasjoner det eneste, uten at jeg nå skal spore av tråden ved å nevne legetilbudet i enkelte områder ;)

Gjest =tentacle=
Skrevet
Husk at disse ikke er uten bivirkinger og kan gi skader ved overbruk!

Sakset fra Felleskatalogen:

Bivirkninger: Mindre hyppige: Hudbehandling: Hudreaksjoner (brenning, stikking, rødhet eller hypersensitivitetsreaksjoner). Vaginal behandling: Lokal irritasjon som brennende følelse, svie og rødhet. Disse er sjelden så alvorlige at behandlingen bør avbrytes. Sjeldne (<1/1000): Vaginal behandling: Enkelttilfeller av overfølsomhetsreaksjoner, kløe, pustevansker, hypotensjon, uvelhet, diaré.

Legen er ikke synsk, så med mindre hun har en stygg allergihistorie som legen vet om, men som hun ikke selv husker, så er det ikke så veldig mye tryggere å bruke medisinen på resept enn uten...

Det er vel også et par hakk mellom førstegangsbruk til en som aldri har hatt det før, og overbruk? Det følger informasjon med pakningen.

• 10 år senere...
Skrevet
På 7.5.2007 den 5.47, Gjest Gjest skrev:

selvtest for bakteriell vaginose

Anonymkode: 842ea...f9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...