Gå til innhold

Et forferdelig søtsug

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lider seriøst av søtsug. Tenker på sjokolade, is osv. HELE tiden, og da mener jeg hele tiden. Jeg har kanskje et litt forvrengt bilde av meg selv og kroppen min, og må helst ikke overskride kalorigrensen på 1200. Sjekker næringsinnholdet i alle matvarer i butikken (nesten sånn at jeg blir flau når folk går forbi), teller antall kalorier jeg inntar, kvier meg å spise matvarer hvor jeg ikke vet kaloriinnholdet, går rundt med pulsklokke hele dagen osv. Veier 47 kg og er 167 cm. Kanskje dette søtsugen blir forverret i og med at jeg går rundt å tenker på å slanke meg/ikke legge på meg konstant, og at jeg derfor har enda mer lyst på det jeg absolutt ikke bør innta.

Vet ikke helt hva jeg bør få hjelp til. Om det er tankene om meg selv, eller om det faktisk er søtsuget. Jeg har vært i snakk med en kostholdsveileder, og han ga meg råd om å tilføre kroppen mer energi. Grunnen til at søtsugen kom var pga. at jeg ikke inntok nok kalorier, mente han. Jeg spiser hver tredje time, så blodsukkeret mitt er ikke på bånn.

Noen som har prøvd krom med gode resultater? Evt. slutte helt med snop en periode og at suget deretter går bort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg også ser på næringstabellene på matvarere, så du er ikke alene om det! ;)

Smootie er for meg en utmerket erstatter for godis. Har du prøvd det? Ellers er jo druer veldig søte og kan kanskje dempe noe av suget.

Selv pleier jeg også å ty til Nutrilettsjokolade når det er verst :ler:

Skrevet

Ut fra de opplysningene du kommer med her, må jeg si at jeg anser søtsuget ditt som det minste problem....Du forteller at du veier 47 kilo fordelt på 167 cm!!!! :overrasket: Du er slik jeg oppfatter det, nokså undervektig. Har du sjekket BMI din? Kan høres ut som om du sliter med en form for spiseforstyrrelse.

Føler det blir helt feil at vi her inne skal gi deg gode råd ang. krom el. Håper heller at noen med litt erfaring på spiseforstyrrelser kan gi deg noen gode råd på hvordan du skal snu dette som jeg tolker som en negativ trend hos deg. Tvi-tvi.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Kanskje dette søtsugen blir forverret i og med at jeg går rundt å tenker på å slanke meg/ikke legge på meg konstant, og at jeg derfor har enda mer lyst på det jeg absolutt ikke bør innta.

Du har lyst på det du absolutt bør innta, nemlig kalorier. Du veier for lite og spiser for lite, og kroppen sier fra om det. Du bør snakke med legen din om spiseforstyrrelse, helst før den får ødelagt mye av mulighetene dine i livet. Kroppen og psyken blir nemlig skadet av for lite mat over tid. Lykke til :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar! :)

Det er ikke slik at jeg raser ned i vekt, men holder meg noenlunde stabil. Litt ned, av og til litt opp. Men så sies det at det ikke alltid er bare vekten man skal se på når det gjelder spiseproblemer. Det gjør meg så usikker. Føler kanskje ikke jeg sliter alvorlig, men er redd for å tippe over grensen. Bør kanskje ta kontakt med legen, selv om jeg kvier meg.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

1200 kcal om dagen er altfor lite for ei jente på 167 som veier 47 kilo. Du burde spise en god del mer, minst 1800 kcal per dag for at det ikke skal være direkte usunt. Det at du spiser så lite er da også grunnen til at du har søtsug, kroppen din trenger mer næring. Krom kommer ikke til å hjelpe mot søtsuget, det eneste som hjelper er god, sunn mat.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er det jeg har en mistanke om også.

Problemet er bare at jeg ikke vil legge på meg.

Skrevet
Ja, det er det jeg har en mistanke om også.

Problemet er bare at jeg ikke vil legge på meg.

Da tror jeg tiden er moden for å snakke med legen din om dette og alle de tankene du måtte ha rundt hvorfor du ikke vil legge på deg, hvorfor du har så strenge rutiner rundt inntak av mat og hvilke følelser og tanker mat bringer frem hos deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...