Gå til innhold

Titler, ekteskap og navnebytte


Arkana

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål angående tittelen man evt får etter ekteskap. Kvinne X gifter seg med Mann Y, bytter til hans etternavn og blir da fru Y. Så langt alt greit. Jeg har ingen planer om å bytte mitt etternavn når vi gifter oss, men hva blir da min tittel? Blir jeg fru Y likevel? Eller kan jeg kalle meg fru X? Eller vil jeg alltid være frøken X så lenge jeg beholder mitt pikenavn? Eller blir det en annen rar variant som Arkana X fru Y?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Fru betegner vanligvis en gift kvinne og henger ikke sammen med etternavnet. Fru skal i utgangspunktet brukes om alle voksne kvinner, enten de er gift eller ei, akkurat som voksne menn er herr.

Uansett er vel disse titlene omtrent ikke i bruk lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Eller blir det en annen rar variant som Arkana X fru Y?

Nå gir jeg generelt katta i titler, og innrømmer at jeg ikke aner.

Den siste varianten tilsvarer jo "Prinsesse Astrid, fru Ferner" -Men der er det jo snakk om to titler, og så vidt jeg vet har hun ikke tatt Ferner som etternavn. -Eller har hun det?

Wikipedia om Astrid, fru Ferner:

Prinsesse Astrid Maud Ingeborg ble født 12. februar 1932. Prinsessen giftet seg 12. januar 1961 med Johan Martin Ferner. Hennes offisielle betegnelse er prinsesse Astrid, fru Ferner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru betegner vanligvis en gift kvinne og henger ikke sammen med etternavnet. Fru skal i utgangspunktet brukes om alle voksne kvinner, enten de er gift eller ei, akkurat som voksne menn er herr.

Det er det jeg også mener. At jeg altså blir fru/mrs uavhengig av etternavn. Men diskuterte dette med noen som mener at tittelen henger sammen med etternavnet, at å bli kalt fru Y viser til at man er gift med Y, derfor kan jeg ikke hete fru X siden min kommende manns navn ikke er X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada
Men diskuterte dette med noen som mener at tittelen henger sammen med etternavnet, at å bli kalt fru Y viser til at man er gift med Y, derfor kan jeg ikke hete fru X siden min kommende manns navn ikke er X.

Opprinnelig er det nok slik. Det ser man også av engelsk og fransk, hvor man (særlig i enkelte lag av befolkningen) tradisjonelt har kunnet tiltale kvinner "Mrs John Ford" eller "Mme Pierre Dupont".

Men nå som det er vanlig å beholde sitt eget etternavn har dette endret seg. Hvis du heter Y før du gifter deg, blir du altså til "fru Y" når du er gift. Dette gjelder også i Storbritannia og i Frankrike, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg heter LilleBille Olsen - og gifter meg med Hansen - men beholder navnet mitt vil jeg bli fru Olsen (man bruker vel uansett fru/fr om alle kvinner over 30 - gifte eller ikke)

- men i sammenhenger hvor det refererres til meg - via min mann Hans Hansen - vil jeg faktisk bli Fru Hans Hansen - selv om jeg heter fru Olsen.

(har hvertfall opplevd å bli titulert sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida
diskuterte dette med noen som mener at tittelen henger sammen med etternavnet, at å bli kalt fru Y viser til at man er gift med Y, derfor kan jeg ikke hete fru X siden min kommende manns navn ikke er X.

De har nok forlest seg på Skikk og bruk fra 50-tallet. Det er en veldig morsom bok da!

For eksempel heter man Fru professor Larsen hvis man er gift med en professor, men Professor fru Larsen dersom man er professor selv. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada
- men i sammenhenger hvor det refererres til meg - via min mann Hans Hansen - vil jeg faktisk bli Fru Hans Hansen - selv om jeg heter fru Olsen.

(har hvertfall opplevd å bli titulert sånn)

Det er kanskje i tilfeller hvor de ikke kjenner til navnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Hvis jeg heter LilleBille Olsen - og gifter meg med Hansen - men beholder navnet mitt vil jeg bli fru Olsen (man bruker vel uansett fru/fr om alle kvinner over 30 - gifte eller ikke)

- men i sammenhenger hvor det refererres til meg - via min mann Hans Hansen - vil jeg faktisk bli Fru Hans Hansen - selv om jeg heter fru Olsen.

(har hvertfall opplevd å bli titulert sånn)

Gud forby at du blir fru Lillebille Olsen-Hansen. :hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
- men i sammenhenger hvor det refererres til meg - via min mann Hans Hansen - vil jeg faktisk bli Fru Hans Hansen - selv om jeg heter fru Olsen.

(har hvertfall opplevd å bli titulert sånn)

Hm, det må ha vært i noe spesielt lag, 'kona til Hans Hansen' er vel det man vanligvis ville sagt. Skal tro om noen ville titulert din mann som 'herr LilleBille Olsen'...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i sammenhenger hvor det refererres til meg - via min mann Hans Hansen - vil jeg faktisk bli Fru Hans Hansen - selv om jeg heter fru Olsen.

(har hvertfall opplevd å bli titulert sånn)

Det er kanskje i tilfeller hvor de ikke kjenner til navnet ditt?

Det tror jeg også. Jeg har opplevd å bli kalt fru Y (altså min samboers etternavn) f.eks. på telefonen hvor de forventer å snakke med ham og dermed antar at når en kvinne tar telefonen så er det hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada

Et lite apropos (muligens litt OT):

I lunsjen i dag kom en av kollegene mine med en liten historie. Han nærmer seg 70 år, og har en jevnaldrende kone som beholdt pikenavnet sitt da de giftet seg for over 40 år siden.

For litt siden var han med kona på en høytidelig mottakelse i forbindelse med en organisasjon hun er med i. (La oss si at hun heter Berg og at han heter Hansen.) Da var det en som kom bort og sa "Du er vel hr. Berg, regner jeg med?" Da sa kona: "Nei, han er hr. Hansen, han nektet å skifte navn da vi giftet oss." :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSky

haha! Dødsbra!!

Hmm, lurer på hva jeg skal hete... Han er et ganske så tysk navn. jeg navn med finsk avstamning. Stakkar barnet vårt...hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg har et lite spørsmål angående tittelen man evt får etter ekteskap. Kvinne X gifter seg med Mann Y, bytter til hans etternavn og blir da fru Y. Så langt alt greit. Jeg har ingen planer om å bytte mitt etternavn når vi gifter oss, men hva blir da min tittel? Blir jeg fru Y likevel? Eller kan jeg kalle meg fru X? Eller vil jeg alltid være frøken X så lenge jeg beholder mitt pikenavn? Eller blir det en annen rar variant som Arkana X fru Y?

Du er vel fru X hvis etternavnet ditt er X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Gud forby at du blir fru Lillebille Olsen-Hansen.  :hår:

Jeg kjenner en Nilsen som giftet seg med en Olsen. Vi spøkte masse med at om de fikk en sønn burde de kalle han Nils Ole Nilsen Olsen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...