Gå til innhold

stor bokstav etter kolon


Cognizance

Anbefalte innlegg

Når skal det være stor bokstav etter kolon og når skal det ikke være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Reven

Kolon erstatter som regel punktum. Dermed skal den nye hovedsetninga ha stor forbokstav.

Hvis det som kommer etter kolon er et sitat fra en skrevet kilde skal du skrive nøyaktig som det står skrevet, men skrivefeil og det hele. Kilden bestemmer altså i de tilfellene du skal bruke liten forbokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var opplysende. Jeg har trodd at det alltid skulle være stor bokstav, jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Dette var opplysende. Jeg har trodd at det alltid skulle være stor bokstav, jeg...  :sjenert:

Ikke dersom sitatet er omkranset av " " og det du siterer (for eksempel en del av en setning) begynner med liten bokstav. Dette gjelder også dersom du siterer en muntlig kilde og bare siterer deler av setningen.

Dette har egentlig ingen ting med kolonet å gjøre. Det er sitatreglene som sier dette, men fordi kolonet signaliserer sitat henger de ofte sammen.

Endret av Reven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en helsetning etter kolon, så skal det være stor bokstav, ellers ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke dersom sitatet er omkranset av " " og det du siterer (for eksempel en del av en setning) begynner med liten bokstav. Dette gjelder også dersom du siterer en muntlig kilde og bare siterer deler av setningen.

Dette har egentlig ingen ting med kolonet å gjøre. Det er sitatreglene som sier dette, men fordi kolonet signaliserer sitat henger de ofte sammen.

Joda, kan sitatreglene, men hadde ikke fått med meg enkeltord og uttrykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven

Vi kan vel legge til oppramsinger:

Du skal bruke liten bokstav dersom du lister opp hva du f. eks har i sekken.

Hobgobling pakket ned: sovepose, matpakke, likkeunderlag og kikkert, men glemte dopapir.

Her er kolonet unødvendig, men kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobgobling pakket ned: sovepose, matpakke, likkeunderlag og kikkert, men glemte dopapir.

Her er kolonet unødvendig, men kan brukes.

Du sa jo at det er unødvendig, men uansett det ser jo helt teit ut! Håper folk flest skrivet uten kolonet, ser ikke bra ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...