Gå til innhold

Hjemmelaget hamburger


Krista83

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle lage hjemmelaget hamburgere til typen kom på besøk i morgen, men jeg tror ikke jeg får tid i morgen og lage "røren".. Kan jeg lage den i kveld, og forme burgerne for så å legge dem i kjøleskapet til i morgen kvled??

så tenkte jeg at jeg skulle lage en rømme dressing til også.. Har rømme og en haug med krydder og slikt. Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Hvilke krydder som passer og slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bada
Jeg tenkte jeg skulle lage hjemmelaget hamburgere til typen kom på besøk i morgen, men jeg tror ikke jeg får tid i morgen og lage "røren".. Kan jeg lage den i kveld, og forme burgerne for så å legge dem i kjøleskapet til i morgen kvled??

Det er ikke noe problem! Jeg tror til og med det er en fordel at de får "hvilt" seg litt før du steker dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lage en tzatziki. Jeg ville lagd en med ferdig krydderpose fra butikken, bare å røre sammen, men det blir nok beste om du lager den fra bunn hjemme. De fleste bruker yoghurt naturell men rømme funker også.. Sjekk denne oppskriften: http://matprat.no/Recipe.aspx?artid=7176 .

Jeg syntes hvertfall tzatziki er friskt og godt til masser av sommer og grill mat=)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttfarse blir veldig fort dårlig, og skal helst spises samme dag etter at du har åpnet pakken. Ved å lage burgerne kvelden før, er du nok nær grensen for hva som er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kanskje steke opp burgerene i dag, og ta ett nytt oppstek i morgen for å få dem fine og varme og gode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttfarse blir veldig fort dårlig, og skal helst spises samme dag etter at du har åpnet pakken. Ved å lage burgerne kvelden før, er du nok nær grensen for hva som er bra...

Jeg har laget burgere dagen før de skulle stekes og spises- det gikk helt fint! Pleier faktisk ganske ofte å lage mat av en halv pakke kjøttdeig, og så spare resten til dagen etter. Jeg har aldri opplevd at den har blitt dårlig! (Men noe særlig mer enn et døgn ville jeg nok ikke latt det ligge før steking...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kitten

Tja, på et kjøkken jeg jobben før så lagde vi opp burgerdeig og satte til kjøling i opptil 3- 4 dager.. Det var ikke noe problem for næringsmiddeltilsynet den gangen, så jeg lurer på om det er det nå? Kanskje det er forskjell på kjøttdeig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobgoblin skrev nå faktisk kjøttfarse og ikke kjøttdeig. Mulig det er forskjell på holdbarhet på disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget burgere dagen før de skulle stekes og spises- det gikk helt fint! Pleier faktisk ganske ofte å lage mat av en halv pakke kjøttdeig, og så spare resten til dagen etter. Jeg har aldri opplevd at den har blitt dårlig! (Men noe særlig mer enn et døgn ville jeg nok ikke latt det ligge før steking...)

Det går sikkert fint, så lenge det blir godt stekt. Men jeg ville heller ikke ha brukt den etter mer enn et døgn.

Hobgoblin skrev nå faktisk kjøttfarse og ikke kjøttdeig. Mulig det er forskjell på holdbarhet på disse to?

Det er det - når man blander kjøttdeig med andre ingredienser, blir det kjøttfarse. Jfr http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...30218-0150.html

Og de andre ingrediensene - løk, krydder, melk, potetmel, egg ++ - øker selvsagt bakeriemengden. Poenget er at stort sett lever bakterier på utsiden av et helt kjøttstykke. Ved kverning kommer overflatebakterier inn i hele kjøttmassen. Viser forøvrig til Ingrid Espelids blårutede for holdbarhet på kjøttdeig... ;)

Hva Næringsmiddeltilsynet aksepterer av oppbevaring vet jeg heller lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...