Gå til innhold

Vi blir ikke enige...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi var uenige om hvilken kirke vi skulle gifte oss i. Det løste seg egentlig med at jeg fridde til han (tok han skikkelig på senga, han visste ingenting) og da sa han at jeg fikk velge kirke...Men ikke alle gjør det på den måten, da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De ordene kan nok en dommer si likesågreit, på Tinghuset eller utendørs. ;) Ihvertfall ikke inne i en kirke, eller moske, for den saks skyld!

Selvsagt. Men du skal lete lenge etter en som gjør dette gratis omtrent akkurat der du vil :) (Har ennå tilgode å vie noen i fallskjermshopp - du hopper vel ikke fallskjerm?)

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg kunne aldri ha giftet meg i en kirke, nettopp fordi jeg er ateist og ikke vil delta i religiøse handlinger. Dermed kunne jeg heller aldri vært sammen med en som er kristen, og svimegifte seg i kirka "bare fordi det er tradisjon/den er så fin," blir bare for dumt.

Jeg klarte ikke helt å få med meg begrunnelsen til TS's kjæreste, jeg, da... Hvorfor kommer han til å besvime? Pga folkepmengden og forventningspresset? Eller betyr det han sa at han egentlig vil gifte seg litt i smug og slippe bryllupsfesten og hele pakka?

Ja, det fins folk som har så stor angst for å stå foran folkemengder. De tror de kommer til å besvime eller kaste opp f.eks. Selv om de kanskje aldri ville gjøre det.

Nå er jeg riktignok ikke beinhard ateist, men mener du at de som gifter seg i kirka selv om de ikke er kristne, men har en kristen forlovede, mangler prinsipper? Ut fra hvordan du formulerer deg høres det sånn ut.

Jeg syns også det er litt rart at flere sier så bastant at de aldri kunne vært sammen med en som er kristen. For meg handler det vel så mye om hvor mye det praktiseres og om det påvirker synet på alt fra samfunnsspørsmål til hvordan man ser på livet osv. Samboeren min er kristen, men han forsøker ikke å omvende meg og hele dagen hans er ikke lagt opp etter hva Jesus ville gjort. Da ville jeg hatt et problem.

Skrevet

Heldigvis er samboer og jeg enige der, ingen av oss ønsker å gifte oss i kirken. Jeg synes ikke det er riktig å bruke en religiøs seremoni når man ikke bekjenner seg til den troen, det synes jeg er respektløst ovenfor religionen det er snakk om.

Skrevet
Nå er jeg riktignok ikke beinhard ateist, men mener du at de som gifter seg i kirka selv om de ikke er kristne, men har en kristen forlovede, mangler prinsipper? Ut fra hvordan du formulerer deg høres det sånn ut.

Nei, når partene har ulikt religiøst standpunkt vil jo den ene måtte jenke meg. Og jeg har forståelse for at man da kan velge krikebryllup. Men JEG kunne aldri gjort det. For for meg blir det ekstremt hyklersk, og utrolig respektløst overfor kristendommen.

Gjest lillelou
Skrevet (endret)

Vi startet egentlig med å planlegge kirkebryllup, men jo mer reellt bryllupet faktisk ble, jo mer feil ble det for oss (og spesielt meg) å gifte oss i en kirke.Det ga meg en uggen smak i munnen å skulle stå foran alteret til en gud jeg ikke tror på og love ting (selv om jeg jo vet at det er hverandre og ikke guden man lover noe), i tillegg betyr salmesang og velsignelse lite når det nærmest blir som "hokuspokus" å regne i våre øyne. Derfor var valget om borgerlig vigsel enkelt. Håper dere klarer å bli enige på en fin måte- når alt kommer til alt er det jo det at dere får hverandre som teller. :)

Endret av lillelou
Skrevet
Nei, når partene har ulikt religiøst standpunkt vil jo den ene måtte jenke meg. Og jeg har forståelse for at man da kan velge krikebryllup. Men JEG kunne aldri gjort det. For for meg blir det ekstremt hyklersk, og utrolig respektløst overfor kristendommen.

Jeg synes det er helt greit at hvem som helst ønsker å gifte seg i kirken. Da jeg var prest i Den norske kirke spurte jeg aldri om hva de trodde på eller ikke trodde på. Det var meg revnende likegyldig. Ikke syntes jeg ateister er respektløse over for kristendommen heller, hvis de velger å gifte seg i kirken og etter kirkens rituale. Jeg synes rett og slett det bare er hyggelig og håper at brudefolket og gjestene får en hyggelig og minneverdig stund som de kan ta med seg videre i livet. Det er det som er viktig.

Skrevet

Jeg er veldig nysgjerring på trådstarters og trådstarters manns argumenter for og imot. Jeg forstår det slik at mannen ikke liker at mange mennesker ser på ham/dere, og han skal bli for nervøs. Men dersom dere har lukket kirke, eller velger en liten kirke og få gjester, kan jo det problemet løses. Dersom det er selve religiøsiteten han ikke vil ha, må man jo finne en annen løsning. Vi vet jo heller ikke noe om trådstarters grunner til å ønske kirkebryllup. Dersom trådstarter er svært religiøs, er jo det et tungtveiende argument for kirkebryllup. Men dersom hun bare er sånn måtelig religiøs, og ønsker kirkebryllup mest pga tradisjon og stemningen, synes jeg hun bør vurdere å jenke seg.

På Nordkappanlegget har de et nydelig, økumenisk kapell. Der er det bare 4 eller 6 stoler tror jeg. Der går det an å holde vielsen, og så middagen i restauranten der, og så er det brudesuite i "tårnet"!

Hos oss stod valget mellom sorenskriver og HEF (kirkebryllup var aldri aktuelt), Sorenskriveren kunne ikke ta vielser på lørdager, så vi valgte til slutt HEF. Det viste seg å være veldig riktig for oss. Seremonien var svært stemningsfull og høytidelig, og stod ikke noe tilbake for en kirkelig seremoni på noen måte. Helt nydelig, om jeg må få si det selv!

Skrevet
Jeg synes det er helt greit at hvem som helst ønsker å gifte seg i kirken. Da jeg var prest i Den norske kirke spurte jeg aldri om hva de trodde på eller ikke trodde på. Det var meg revnende likegyldig. Ikke syntes jeg ateister er respektløse over for kristendommen heller, hvis de velger å gifte seg i kirken og etter kirkens rituale. Jeg synes rett og slett det bare er hyggelig og håper at brudefolket og gjestene får en hyggelig og minneverdig stund som de kan ta med seg videre i livet. Det er det som er viktig.

Og det er en av grunnene til at jeg aldri vil gifte meg i kirken. ;)

Skrevet
Og det er en av grunnene til at jeg aldri vil gifte meg i kirken. ;)

Hæ? Det jeg sa var at som prest synes jeg det er flott at alle er velkommen til å gifte seg i kirken uavhengig av trosståsted, og jeg sa at det viktigste er at alle får en minneverdig og hyggelig stund som de kan bygge videre på.

Og du sier det er grunnen til at du aldri vil gifte deg i kirken????

Vel, uansett hvor du gifter deg, håper jeg du får en minneverdig og hyggelig stund å bygge videre på. Håper ikke det skremmer deg fra giftemål.

Shabbat shalom.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Du forstår at den ene parten må jenke seg, men du samtidig at den som gjør det oppfører seg ekstremt hyklersk og respektløst? Javel. Jeg får noen ganger inntrykk av at det er de som ikke er kristne selv som syns det er mest respektløst. Ingen av mine kristne venner reagerer på at noen som ikke er kristne gifter seg i kirken, de er bare glad for at folk vil det. Men mulig jeg henger med lite representative folk, hva vet jeg.

Skrevet (endret)

Flipp en mynt eller sten, saks, papir. As easy as it gets

Endret av IslandWind
Gjest Kajsa-krabat
Skrevet
Flipp en mynt eller sten, saks, papir. As easy as it gets

:klappe: Tror det blir denne!!

Noen spurte hvorfor sambo ikke vil i kirke mens jeg vil det, vi er begge medlem av statskirka, (ingen verken mer eller mindre kristen). Sambo har ingen klare argumenter for hvorfor han ikke vil i kirka, sier bare at han vil komme til å besvime etc. (han nesten besvimte en gang i en begravelse og sier han fikk "kirkeangst")... Jeg har mine argumenter for hvorfor jeg vil vies i kirka; Tradisjon, trossalt medlem av statskirka, og det føles ikke naturlig å skulle bruke sorenskriveren, da kan vi jo bare melde oss ut av statskirka for da står vi jo ikke for de holdninger statskirka faktisk står for...osv osv...

Så en av oss må gi etter da.....gidder ikke ta noen avgjørelse på det i kveld, men å flippe en mynt er jo fair play!!

:eeeh:

Skrevet

Det går da fint an å gifte seg hos sorenskriveren selv om man er medlem i statskirka, og likevel "stå for" det kirka betyr. Ingen regel som sier at dersom man er medlem i statskirka må man gifte seg der. Dersom du ikke har noen religiøse grunner til å ville gifte seg i kirka, synes jeg faktisk at du burde jenke deg. Dersom mannen din kommer til å grue seg i månedsvis og få en fæl dag, med sterk nervøsitet, svettetokter og hjerteklapp i timesvis, bare fordi du synes det er fint i kirka, synes jeg ikke du respekterer hans "angst" eller ønsker.

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet (endret)
Det går da fint an å gifte seg hos sorenskriveren selv om man er medlem i statskirka, og likevel "stå for" det kirka betyr. Ingen regel som sier at dersom man er medlem i statskirka må man gifte seg der.  Dersom du ikke har noen religiøse grunner til å ville gifte seg i kirka, synes jeg faktisk at du burde jenke deg. Dersom mannen din kommer til å grue seg i månedsvis og få en fæl dag, med sterk nervøsitet, svettetokter og hjerteklapp i timesvis, bare fordi du synes det er fint i kirka, synes jeg ikke du respekterer hans "angst" eller ønsker.

Hmmmmmm...ja ja, jeg skjønner at du mener det dersom han hadde lidd av noen form for angst.... Jeg tror nok ikke at min sambo vil komme til å grue seg i månesdsvis og få et forferdelig bryllup dersom vi gjør det i kirka... og JEG mener ikke man står for det statskirka står for dersom man velger et borgerlig alternativ (selv om vi ikke er mer kristen enn normalt som medlem av statskirka). Hvis vi skal likevel gifte oss her hjemme så mener jeg han burde ha gode argumenter MOT kirkebryllup og FOR borgerlig bryllup noe jeg ikke syntes han har. Men men, vi blir nok enige til slutt skal du se. :) Jeg mener at dersom vi skal bruke sorenskriver så kan vi likesågodt reise bort å gjøre dette, her vi bor er sorenskriverens kontor midt i gågata, så da tror jeg nok ferre vil se oss i et evt. kirkebryllup enn et bryllup der vi må gå gjennom hele gågata både før og etter selve vielsen... Ikke enkelt dette, men vi kommer nok til enighet etterhvert...

Endret av Kajsa-krabat
Skrevet (endret)
og JEG mener ikke man står for det statskirka står for dersom man velger et borgerlig alternativ

Vel, du må gjerne mene dette, men du tar positivt feil. En vigsel er alltid "borgerlig" selv om den finner sted i et kirkebryllup. Det er ikke så mange som tenker over det, men kirkebryllupet er todelt. Det består av en kirkelig velsignelseshandling og selve vigselen. I vigselsdelen utfører presten alltid det du kanskje vil kalle borgerlig vigsel. Det er derfor helt greit å gifte seg borgerlig. Det er til og med så greit at kirken har egne ritualer for de som velger å gjøre dette og etterpå ha egen kirkelig velsignelse av ekteskapet.

Endret av Pastor Knut
Skrevet (endret)
Hvis vi skal likevel gifte oss her hjemme så mener jeg han burde ha gode argumenter MOT kirkebryllup og FOR borgerlig bryllup noe jeg ikke syntes han har.

Jeg tror du blander kortene litt her. Det er forskjell på vigsel og bryllup. Vigsel er den delen av bryllupet der dere blir gift. Selve bryllupet omhandler hele seremonien. Hvis seremonien finner sted i kirkelig sammenheng, da snakker vi om kirkebryllup. Men vigselen er den samme uansett om den finner sted i kirkelig eller annen sammenheng. Derfor er det i og for seg ikke noe som heter borgerlig bryllup :) Og du kan faktisk gifte deg hjemme og samtidig ha et kirkebryllup. :)

Så det du egentlig snakker om er vel bare det at du vi gifte deg i en kirke og din tilkomne vil noe annet.

Endret av Pastor Knut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...