Gjest Kajsa-krabat Skrevet 2. mai 2007 #1 Skrevet 2. mai 2007 (endret) p Endret 22. juni 2009 av Kajsa-krabat
Wildy Skrevet 2. mai 2007 #2 Skrevet 2. mai 2007 For oss blir det nok kontor-utgaven. Jeg vil gjerne i kirka, og da en spesiell kirke, siden mine besteforelde ble gift og begravet derifra, min mor er døpt og konfirmert der, mine foreldre ble gift der og mine barn ble døpt der. Så for meg handler det mer om familietradisjon enn at jeg må ha selve sermonien i en kirke. For min kjære, som selvfølgelig ikke har det samme forholdet til denne kirken, er det ikke like fristende med kirkesermoni. Og for meg virker det som mer rettferdig at jeg "gir" meg, det er ingen krise for meg om vi har sermonien på et kontor. Det er verre for han å bli med på en kirkesermoni som føles feil for ham.
MayaM Skrevet 2. mai 2007 #3 Skrevet 2. mai 2007 Vi har hatt denne diskusjonen. Og resultatet... vi har brukt 8 år på bli enige! He he he.. Han hadde litt angst for store selskap, og kunne tenkt seg for å bare være oss 2 et sted. Jeg ville ha et normalt selskap med nærmeste familie og venner. I stedet for at en gir seg, har vi begge brukt tid på å la de ulike forslagene modne hos begge. Og nå er min kjære klar for hele sulamitten! Hurra!!!
Arkana Skrevet 2. mai 2007 #4 Skrevet 2. mai 2007 Vi skal ha borgerlig vielse. Det er heldigvis noe vi begge ønsker og vi har derfor alltid vært enige om det. Når det er sagt så har alltid kirkevielse vært helt uaktuelt for meg, jeg er ikke kristen. Det ville neppe blitt et problem uansett, for jeg kunne ikke giftet meg med en kristen mann, så det blir i såfall et helt hypotetisk problem. Uansett, hvis man ikke blir enige synes jeg kanskje man får snakke litt sammen om hvilke argumenter man har for og i mot noe, og tenke litt over hvilke argumenter som teller sterkest. Hvem føler sterkest for sitt valg? Og så kan man også finne kompromisser, hvis den ene får sitt ønske på ett område kan kanskje den andre få sitt ønske på et annet område? Målet bør vel uansett være at bryllupsdagen skal bli en god dag for begge.
Helen Skrevet 2. mai 2007 #5 Skrevet 2. mai 2007 Det går fint ann å ha lukket kirke når man gifter seg, da med bare dere og forloverene evnt. foreldrene. Det er en måte å møtes på midten på: du får ditt kirkebryllup, han får sitt lille bryllup så slipper han å svime av pga at det er så mye folk der
*Emma* Skrevet 3. mai 2007 #6 Skrevet 3. mai 2007 Vi hadde det ganske likt. Jeg ønsker tradisjonelt kirkebryllup med full pakke av gjester og stas. Han ønsket egentlig ikke bryllup - bare å være gift, han ville ikke ha oppmerksomhet, kirke, prest, taler, vals og masse gjester og styr. Til slutt ble vi enige om noe vi syns var det perfekte kompromiss. Vi reiste til USA og giftet oss m Disney som arrangør. (Ikke noe av bryllupet er Disney sånn som folk tenker altså...ikke noe mikke Mus eller noe). På den måten fikk jeg drømmen min m kjole og fin bukett og masse romantikk....mens han slapp alt det han ikke ville ha. Vi regnet m å gifte oss m kun barna våre tilstede men vi endte m å være 15 totalt (venner og familie ville være med.) Vi sparte nok ikke noe penger i forhold til et stort norsk bryllup - men nå var det ikke derfor vi valgte å "stikke av m gjester" heller...
Gjest Frk Åberg Skrevet 3. mai 2007 #7 Skrevet 3. mai 2007 Samboer er kristen, ikke jeg. Jeg tenkte at det er viktigere for ham å gifte seg i kirken enn det er for meg å ikke gjøre det. Jeg tenker at det handler om å gi og ta, selv om jeg nok vil syns det er rart med det kristne budskapet under seremonien. Om han bare ville gifte seg der fordi det er et fint sted, så vet jeg ikke. Han er ikke veldig utøvende kristen, men likevel er dette viktig for ham.
naley Skrevet 3. mai 2007 #8 Skrevet 3. mai 2007 At han er redd for å besvime er grunnen, er det vel for folkene! At det blir for mye for han. Ta lukket kirke, så lenge det ikke er kirka han har noe i mot... Selv kunne jeg aldri tenkt å gifte meg på kontor, kunne jeg like godt kled meg i en sommerkjole. Hadde ikke trengt "prinsesse" kjole, hadde ikke blitt bryllup for meg. Og ikke slakt meg for mine utalelser. alltid noen av de som må det. (Kontoret her er virkelig stygt, som et gammelt klasserom)
Amalie_85 Skrevet 3. mai 2007 #9 Skrevet 3. mai 2007 Jeg kunne heller ikke gifta meg på et kontor. Må ha litt idyll rundt hele greiene Hva med å gifte seg ute? Visst man skal gifte seg på et tidspunkt dette er mulig da, hadde ikke stått ute i 20 blå og gifta meg
Frey Skrevet 3. mai 2007 #10 Skrevet 3. mai 2007 Samboer er kristen, ikke jeg. Jeg tenkte at det er viktigere for ham å gifte seg i kirken enn det er for meg å ikke gjøre det. Jeg tenker at det handler om å gi og ta, selv om jeg nok vil syns det er rart med det kristne budskapet under seremonien. Om han bare ville gifte seg der fordi det er et fint sted, så vet jeg ikke. Han er ikke veldig utøvende kristen, men likevel er dette viktig for ham. ← Sånn er dt her også, og siden det er viktigere for ham å gifte seg i kirken enn for meg å gifte meg hos byfogden så ble det kirken. Det eneste var at jeg da krevde å få velge kirke
Gjest Frk Åberg Skrevet 3. mai 2007 #11 Skrevet 3. mai 2007 Sånn er dt her også, og siden det er viktigere for ham å gifte seg i kirken enn for meg å gifte meg hos byfogden så ble det kirken. Det eneste var at jeg da krevde å få velge kirke ← Hehe, jeg også. Vi gifter oss antakeligvis i kirken i nabolaget der jeg vokste opp, og det er jeg glad for.
rsa Skrevet 3. mai 2007 #12 Skrevet 3. mai 2007 Han vil gifte seg i Italia for å komme seg unna et stort bryllup, mens jeg vil gifte meg i Norge. Jeg trenger ikke et stort bryllup, men han synes det blir feil å invitere få hvis vi først skal være i Norge. Til hans forsvar skal moren min invitere til stor fest noen uker etter vielsen, så han må uansett "lide" seg gjennom en stor sammenkomst én gang. Men ingen av oss vil at den andre må gå på akkord med sine ønsker. Så da er vi like langt Ordner seg nok til slutt. Skal gifte oss om halvannet år.
Mirabella83 Skrevet 3. mai 2007 #13 Skrevet 3. mai 2007 Vi hadde den diskusjonen. Han ville på kontor, ikke jeg. Kompromisset ble Nidarosdomen! Han sa at det var den eneste kirka han kunne tenke seg å gifte seg i. (Greit for meg )
Pastor Knut Skrevet 3. mai 2007 #14 Skrevet 3. mai 2007 Vi hadde den diskusjonen. Han ville på kontor, ikke jeg. Kompromisset ble Nidarosdomen! Han sa at det var den eneste kirka han kunne tenke seg å gifte seg i. (Greit for meg ) ← Glimrende
Pastor Knut Skrevet 3. mai 2007 #15 Skrevet 3. mai 2007 (endret) Det går fint ann å ha lukket kirke når man gifter seg, da med bare dere og forloverene evnt. foreldrene. Det er en måte å møtes på midten på: du får ditt kirkebryllup, han får sitt lille bryllup så slipper han å svime av pga at det er så mye folk der ← Eller man kan jo velge ei knøttlita kirkebygning, som f.eks. Kong Oscar IIs kapell ved Grense Jakobselv. Det er ikke store saken, og et bryllup der vil jo samtidig bli et av de skjeldne. En stor opplevelse med bare plass til få mennesker. Tror ikke det er nødvendig med lukket kirke engang Endret 3. mai 2007 av Pastor Knut
Hulder Skrevet 3. mai 2007 #16 Skrevet 3. mai 2007 Hva med å gifte seg ute? Visst man skal gifte seg på et tidspunkt dette er mulig da, hadde ikke stått ute i 20 blå og gifta meg ← Hva?? Så klar det går! Jeg skal gifte meg midt på vidda, i romjula!! :-D
Rosalie Skrevet 3. mai 2007 #17 Skrevet 3. mai 2007 Jeg kunne aldri ha giftet meg i en kirke, nettopp fordi jeg er ateist og ikke vil delta i religiøse handlinger. Dermed kunne jeg heller aldri vært sammen med en som er kristen, og svimegifte seg i kirka "bare fordi det er tradisjon/den er så fin," blir bare for dumt. Jeg klarte ikke helt å få med meg begrunnelsen til TS's kjæreste, jeg, da... Hvorfor kommer han til å besvime? Pga folkepmengden og forventningspresset? Eller betyr det han sa at han egentlig vil gifte seg litt i smug og slippe bryllupsfesten og hele pakka?
Amalie_85 Skrevet 3. mai 2007 #18 Skrevet 3. mai 2007 Hva?? Så klar det går! Jeg skal gifte meg midt på vidda, i romjula!! :-D ← Jo det går visst planene er sånn. Men de fleste velger kjoler og klær som ikke passer til denne årstiden. Har sett et bryllup på tv en gang på viteren og det var sååååååå fint *sukk* med hest og slede. det var bare sååååå fint
Pastor Knut Skrevet 3. mai 2007 #19 Skrevet 3. mai 2007 (endret) Jeg kunne aldri ha giftet meg i en kirke, nettopp fordi jeg er ateist og ikke vil delta i religiøse handlinger. Dermed kunne jeg heller aldri vært sammen med en som er kristen, og svimegifte seg i kirka "bare fordi det er tradisjon/den er så fin," blir bare for dumt. Jeg klarte ikke helt å få med meg begrunnelsen til TS's kjæreste, jeg, da... Hvorfor kommer han til å besvime? Pga folkepmengden og forventningspresset? Eller betyr det han sa at han egentlig vil gifte seg litt i smug og slippe bryllupsfesten og hele pakka? ← Slapp av. Det finnes alltids løsninger for ateister som elsker kristne. Jeg kan vie deg etter det ritualet du selv finner best, bare jeg får lov til å si de lovpålagte ordene som må til (der du skal svare ja) Endret 3. mai 2007 av Pastor Knut
Rosalie Skrevet 3. mai 2007 #20 Skrevet 3. mai 2007 Slapp av. Det finnes alltids løsninger for ateister som elsker kristne. Jeg kan vie deg etter det ritualet du selv finner best, bare jeg får lov til å si de lovpålagte ordene som må til (der du skal svare ja) ← De ordene kan nok en dommer si likesågreit, på Tinghuset eller utendørs. Ihvertfall ikke inne i en kirke, eller moske, for den saks skyld!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå