Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2007 #1 Skrevet 2. mai 2007 Jeg har ei tann som er helt død og dermed er det ikke mulig å bleke den. Jeg vet man kan bleke den innenfra, men er det andre alternativer? Er det f.eks mulig å "male" noe på utenpå? *vet jeg spør litt dumt..*
happyhappy Skrevet 2. mai 2007 #2 Skrevet 2. mai 2007 hmm..dette vet jeg ikke.... men vet ikke tannlegen din sånt..? Jeg kan spørre han jeg jobber for:)
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2007 #3 Skrevet 2. mai 2007 Ja, det finnes måter å løse dette på, utenom å bleke innenfra. Man kan bleke den fra yttersiden til en viss grad, med tilpasset skinne hver natt (lav % ) ca 14 dagers tid. Skinnen er laget slik at kun den aktuelle tannen blir bleket. Den vil etter en tid bli mørk igjen, å prosedyren må gjentas. Et annet alternativ er å sette på en fasett, da slipes tannens emalje ned noen mm, for så å sette på en ny "emaljeoverflate" som er laget av en tanntekniker etter avstøp fra tannen. Dette koster ca 3-4000 kr etter fylte 18 år. Dette er best på en tann som ikke er bleket innenfra, (da den er hulet ut og vil gjøre tannen svært svak når den skal slipes ned i front/underkant for en fasett.) men det utføres uten store problemer. Et tredje alternativ er å sette en ny tann på stift. Da fjernes tannen, og en ny avstøpt festes på en stift. Dette er det dyreste alternativet. Det er vanskelig å få farvenyansen helt lik den andre fortannen, og uansett hvilken løsning du velger, vil ikke tannlegen kunne gi deg et 100% fargelikt resultat, desverre, men de prøver så godt de kan. Håper dette ga deg noen svar. Hilsen ElCaramba.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå