Gå til innhold

Mobiltelefon; en kamel er svelget

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hei! Vi fikk spm. av vår den gang ni år gamle sønn om han ikke kunne få mobil. Vi hadde diskutert dette på forhånd da vi skjønte temaet nærmet seg faretruende ;)  Han fikk da vite at når han fylte ti år skulle han bli den lykkelige eier av mobil! Han ble kjempeglad og begynte nedtellingen til ti-årsdagen. Han syntes nok det drøyde og drøyde. Vi fikk da spm. om han ikke kunne få den litt før (dette var tre mnd før han fylte). Gangetabellen skulle pugges og læres på det tidspunktet og han var godt i gang, men endel pugging gjensto. Vi sa han skulle få telefonen den dagen han kunne gangetabellen på rams (men selvfølgelig senest på gebursdagen). Og da mente vi på rams! "Oj :overrasket: ", sa han og gikk direkte opp på rommet for å øve. Etter ei uke med en halvtimes pugging på sengekanten hver kveld satt den som støpt! Han fikk telefonen og ble kjempeglad!  Og det fine med dette var at han ble enormt stolt over seg selv for å ha lært seg gangetabellen.  :)

ROS til dere som foreldre!!!

Det der var utrolig bra gjort. Dere er flinke foreldre! Selv følte jeg meg ikke særlig bra da hun bare fikk mobil av fare, uten at det var bursdag eller noe. Men til vår unnskyldning kan jeg si at det er sjelden hun får dyre ting uten at det er noe å feire el.l. Nesten aldri. Selv om hun har mange leker, så vet jeg at andre har myyyye mer enn henne og er mer bortskjemt. Så jeg føler vi har litt kontroll der.

Jeg skal bruke innlegget ditt her en annen gang det er noe hun ønsker seg veldig (nå var faktisk ikke mobiltelefon på ønskelisten hennes heller, det var pappaen som insiterte), som en gulrot for å lære noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjorde nesten det samme som Fisk74. Prinsessa ville ha ny mobil, hun hadde en gammel uten kamera. Da stesønnen min fikk ny, ville hun ha hans gamle. Hun fikk den på en betingelse. Hun måtte lære seg klokka. DET var motivator det :)

Skrevet (endret)

Min sønn går i 2.klasse (dvs blir 8 i år).

Vi har kjøpt kontantkort til han og han skal få en av våre gamle mobiler m dette kortet i....men har enda ikke fåttog vet ikke om han han snart skal få ønsket sitt oppfyllt heller.

Om sommern er han ute og leker og det er mange barn innenfor området han får lov å ferdes alene. Går de inn og leker er det nesten håpløst å vite hvem han er hos og jeg har ikke nr til alle foreldrene...

Når vi gir ham mobilen er det på følgende premisser:

- Hans mobil skal sperres for å ringe/sende sms til ALLE nummer bortsett fra min mobil, min man sin mobil og vår hjemmetelefon.

- Han skal ikke få gå rundt med den når han vil (dvs skole, sfo, på dagtid når han er sammen m oss etc: men kun få den utlevert hvis han skal ut å leke med venner på ettermiddagen.

Gjort på denne måten syns jeg det er helt greit - siden han får den på våre premisser og den er til hjelp for oss "ihverdagen". Den blir frukt fornuftig og han kan ikke leke med den/bruke den til å få enorm regning.

Vi har dessuten FriFamilie fra Telenor slik at han ringer gratis til de 3 nr som ikke er sperret...

Endret av *Emma*
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville gitt et barn under 10 mobiltelefon, rett og slett fordi de må kunne bruke den med vett. Jeg fikk min første mobil da jeg var 13, broren min da han var 12, og jeg synes det er en fin alder, selv om det er seks år siden den gang. Men så har jo ikke jeg barn selv ennå, så det kan jo hende jeg forandrer mening når den tid kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...