Gå til innhold

Mobiltelefon; en kamel er svelget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fortsatt imot det, men nå har altså 8 åringen fått mobiltelefon. Det er faren som har kjøpt til henne, en med kontantkort. Hun var skrekkelig stolt i ti minutter, men så var den glemt. Jeg skjønner ikke poenget, hun kan omtrent ikke bruke den, kan ikke sende sms, og hun får ikke lov å ha den med på skole og sfo. Hun er av og til alene hjemme (men der har i fasttelefon) ellers vet vi hvor hun er til enhver tid.

Men men, nå har hun den i hvert fall. Så får vi se om den blir brukt, noe jeg tviler på... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkomen i klubben :)

Begge mine fikk også mobiltelefon langt tidligere enn jeg i utgangspunktet ønsket (7 og 9 år) av mamman sin. Og telefonene lå i nesten ett år i en skuff. I hovedsak ble de brukt til spill. Men etter at en av ungene PLUTSELIG klarte å bruke 200,- på 3 dager til spill (de lærte hvordan de slulle laste ned dette av andre elever) ble det slutt på det også (barna var veldig lei seg da de forstod hva de hadde gjort).

Det største problemet nå er at de ALTID går i stykker innen 3 månder pga "uforsiktig bruk" (dvs at telefonene ikke er laget for å bli bært av barn). Det medfører minst 9 månder uten telefon.

Skrevet
Jeg er fortsatt imot det, men nå har altså 8 åringen fått mobiltelefon. Det er faren som har kjøpt til henne, en med kontantkort. Hun var skrekkelig stolt i ti minutter, men så var den glemt. Jeg skjønner ikke poenget,

Kanskje poenget ikke bruken av telefonen, men at hun selv føler å ha blitt enda litt mer voksen? Slikt er i alle fall viktig for barn i søskenflokken og i forhold til venner. Hun har kanskje søsken med mobiltelefon?

Skrevet
Kanskje poenget ikke bruken av telefonen, men at hun selv føler å ha blitt enda litt mer voksen? Slikt er i alle fall viktig for barn i søskenflokken og i forhold til venner. Hun har kanskje søsken med mobiltelefon?

Hei Pastor :)

Nei, hun har ikke søsken med mobil, bare en lillebror som i hvert fall ikke er interessert! Han ble ikke misunnelig engang når hun fikk noe og ikke han. Og det er jo uvanlig, da.

Det er mulig statusen hennes øker noe når hun viser frem mobilen for andre barn, men hun er faktisk bemerkelsesverdig lite opptatt av materielle goder. Ikke vil hun ha tvspill ala playstation, og ikke vil hun ha nintendo ol som er så populært. Er vi ute og hun får velge seg noe, blir det ofte en ny bamse eller en "my little pony". Foreløpig ganske billig i drift, altså :)

Men du har rett i at hun følte seg mer voksen. Men her var det å få egne nøkler til huset mer betydningsfullt for henne. Det fikk hun nemlig samtidig.

Skrevet

Jeg har en på snart 7 år, han vil også ha mobil fordi søskene har det. Jeg har sagt klart i fra til han at han skal få tlf når han har lært å lese og skrive skikkelig. For det er ingen vits å få tlf hvis de ikke kan å bruke den, tror han skjønte det for han har ikke mast på en stund nå.

Skrevet

Vel, jeg vil bare si at det faktisk ikke er noe problem å holde kamelene unna svelget lenger enn til 8årsalder, dersom forledrene ønsker det. her i huset har ingen fått mobil enda, og eldstemann fyller snart 12. Som deg så mener også vi at behovet ikke er der, og det er VI som bestemmer, ikke barna.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg hadde sørget for å ta denne diskusjonen med mannen min, før mobilen kom i hus, dersom det var viktig for meg.

Syvåringen vår har ennå ikke begynt å mase, og jeg har sagt at det ikke kommer på tale med mobil før ti-års alder.

Gjest Jytte
Skrevet

Jeg hadde aldri latt en 8-åring få mobiltelefon.

Mine gutter fikk mobiler når de var 12 og 15 - jeg syntes til og med 12 var altfor tidlig.

Hva skal en 8-åring med mobil? Kan ikke fatte at så mange skilte foreldre har en så vanvittig dårlig kommunikasjon med hverandre. Hvordan skal det gå når barna vokser til og en av foreldrene synes det er greit å kjøpe alkohol til dem?

Jeg hadde aldri godtatt å regelrett bli overkjørt når det gjelder regler jeg har satt for mine barn ...

Skrevet (endret)

Se det positive i det. Mobilen er ikke spennende lenger, og som du selv sier, alt glemt. Da blir den kanskje brukt mindre senere også. ;)

Endret av Kaffekoppen
Skrevet
Vel, jeg vil bare si at det faktisk ikke er noe problem å holde kamelene unna svelget lenger enn til 8årsalder, dersom forledrene ønsker det. her i huset har ingen fått mobil enda, og eldstemann fyller snart 12. Som deg så mener også vi at behovet ikke er der, og det er VI som bestemmer, ikke barna.

Hei!

Det som er litt latterlig hos oss er at det er pappaen som absolutt skulle kjøpe den til henne. Hun har ikke mast i det hele tatt.....

Har en pappa med dilla på dingser......

Nå ligger mobilen på skrivepulten hennes. Ser ut til at hun har glemt den fullstendig :)

Skrevet
Se det positive i det. Mobilen er ikke spennende lenger, og som du selv sier, alt glemt. Da blir den kanskje brukt mindre senere også. ;)

Ja, det er mulig du har et poeng der. Og skulle behovet dukke opp (at hun skal noe et sted og vi trenger å kontakte henne) så har hun en telefon i hvert fall.

Hun fatter nok interesse for mobil etterhvert. Foreløpig er den glemt :)

Skrevet
Jeg hadde aldri latt en 8-åring få mobiltelefon.

Mine gutter fikk mobiler når de var 12 og 15 - jeg syntes til og med 12 var altfor tidlig.

Hva skal en 8-åring med mobil?  Kan ikke fatte at så mange skilte foreldre har en så vanvittig dårlig kommunikasjon med hverandre. Hvordan skal det gå når barna vokser til og en av foreldrene synes det er greit å kjøpe alkohol til dem?

Jeg hadde aldri godtatt å regelrett bli overkjørt når det gjelder regler jeg har satt for mine barn ...

Hehe. Vi er ikke engang skilt....

Jeg føler meg egentlig ikke overkjørt. Hadde jeg insistert veldig hadde jeg nok blitt hørt. Men så tenkte jeg at ok, vil han betale for det så er det greit. Jeg er rimelig sikker på at den mobilen ikke blir brukt uansett. Hun viser ingen interesse for den :) Foreløpig, da.

Vi har dessuten sagt at den i bunn og grunn er vi voksne som bestemmer når hun får bruke den. Jeg er enig i at at hun ikke trenger den.

Jeg tror forresten hun kommer til å få den med seg på 17.mai, da skal hun gå i byen med skolekorpset og kan kanskje trenge en ekstra sikkerhet med seg.

Skrevet

Mine må spare til mobiltelefon selv. I fjor sommer hadde 9 åringen valgets kval mellom å bruke sparepengene sine på en fjernstyrt bil eller en mobil. Han valgte mobil, og da fikk han lov til det. Han har brukt den lite, tror han valte det for at "alle andre" i klassen hadde det. Nå har de ikke lov til å bruke mobilen på skolen, så den ligger for det meste her hjemme og blir lite brukt.

Skrevet

Ungene her har fått mobiler når de var 8. De bruker dem veldig lite, og har utgifter på dem på ca 30 kr mnd.

Syns det er veldig kjekt å kunne ha kontakt med dem når de er ute, på musikken og skal hentes osv.

Skrevet

Min sønn på snart 8 har også fått (en avdanket) mobil, myye tidligere enn jeg egentlig hadde sett for meg...men nå syns jeg faktisk det er veldig praktisk.

Han bruker den i blant, dersom han er rundt om kring og vi kan trenge å få tak i ham. Har den aldri på skole/sfo. Og jeg begrenser bevisst bruken, ettersom jeg ikke føler meg helt trygg på virkningen stråler av en slik sak kan gi...

Bonus er at vi kan sende ham meldinger som krever svar, så vi får stimulert skrivingen ;)

Skrevet

Hos oss har ungene fått låne min mobil de få gangene de virkelig har hatt bruk for det, det har fungert fint hos oss. :)

Skrevet

Min sønn på 4 vil allerede ha mobiltelefon :ler:

Er ikke snakk om at han får det med det første, men han har en gammel uten batteri som han "ringer" til bestemor med innimellom.

Det som er mest stas foreløpig er å høre musikk på min tlf, noe han får lov til en sjelden gang iblant.

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg håper min 6 åring blir klar for mobil snart, slik at jeg kan ringe han når jeg ønsker og han kan ringe meg uten å spørre den andre forelderen først. Noen ganger kan det være greit med mobil tidlig,spesielt dersom barna ønsker å ha kontakt med den andre forelderen uten hele tiden spørre om lov.

Skrevet

Datteren vår fikk pappas gamle mobiltelefon da hun var ni. Det har fungert veldig bra, og hun bruker den ikke for mye.

De lærer fort å skrive tekstmeldinger, og det har vært veldig koselig å sende natta-hilsner når hun har vært på overnatting f.eks. :)

Ellers så føler jeg meg tryggere når blir med en venninne etter skolen eller er andre steder uten oss og kan sende mld eller ringe om det er noe eller hun vil hentes.

17 mai og andre tilfeller hvor det er store folkemengder og sånt er det også greit om vi kommer bort fra hverandre synes jeg. :)

Det er bare å huske på å lade den da..hender litt for ofte at hun er uten batteri. :ler:

Skrevet

Hei! Vi fikk spm. av vår den gang ni år gamle sønn om han ikke kunne få mobil. Vi hadde diskutert dette på forhånd da vi skjønte temaet nærmet seg faretruende ;) Han fikk da vite at når han fylte ti år skulle han bli den lykkelige eier av mobil! Han ble kjempeglad og begynte nedtellingen til ti-årsdagen. Han syntes nok det drøyde og drøyde. Vi fikk da spm. om han ikke kunne få den litt før (dette var tre mnd før han fylte). Gangetabellen skulle pugges og læres på det tidspunktet og han var godt i gang, men endel pugging gjensto. Vi sa han skulle få telefonen den dagen han kunne gangetabellen på rams (men selvfølgelig senest på gebursdagen). Og da mente vi på rams! "Oj :overrasket: ", sa han og gikk direkte opp på rommet for å øve. Etter ei uke med en halvtimes pugging på sengekanten hver kveld satt den som støpt! Han fikk telefonen og ble kjempeglad! Og det fine med dette var at han ble enormt stolt over seg selv for å ha lært seg gangetabellen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...