Gå til innhold

lørdagsgodt

Fremhevede innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Annenhver helg er det kun 3 åringen som er hjemme.

Da får han en pez maskin med pez-drops (tar vare på maskinene og byttes på hvilken han får), samt en kjærlighet, en eventyr sjokolade, eller kinderegg. I tillegg får han en Ikea plastskål med Elias chips (en pose varer 4 lørdager). Og brus i glass.

Sum? 15 kroner omtrent.

Dette får han kl. 18.00 til barne-tv.

Hverdager = snopefri og dette vet gutten godt.

Annenhver helg er de henholdsvis 3 eller 5 barn.

Da lager jeg til hver sin Ikea skål med godteri til alle sammen.

På bordet setter jeg to poser chips/evt mikro-popcorn som alle deler.

Dette setter vi fram til barne-tv.

Sum? Samme, da jeg kjøper inn store poser som vi har i en godteboks og der deles ut av.

Igjen: hverdager er snopefrie.

Videoannonse
Annonse
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Da sønnen min var liten og fikk barnetvgodt på lørdagene var det: 1 liten sjokolade, en pastilleske, 1 brus og 1 liten pose med potetgull!

Da jeg var liten fikk jeg en eske med "stupedama" gul Lacryl, IFA, eller "gul Dent"

Hadde det selv veldig strengt mht. godterier, så jeg er en godtegal dame i dag! :sjenert:

Sønnen min (16 år) i dag bryr seg derimot lite om godterier!

På spørsmål om godterier og kebab, velger han kebab.

Edit:føyde til lørdagene + litt til :)

Endret av Silmarill
Skrevet

Lørdagen er kosedag, så da har vi som oftes popcorn, ostepop, potetgull og dip.

Jenten på seks år spiser smågodt i løsvekt. Det aner meg at den sikkert koster 30-40 kr, men hun spiser litt av den, og så spiser jeg resten.

Vi har som oftes saft om lørdagen. Det får hun ikke til hverdags.

Hun kan også velge om hun vil ha sjokoladegryn eller skive med nougatti til frokost.

Snop og chips settes frem kl. 18:00.

Gjest Elastica
Skrevet

Mine tre gutter deler en pose med blandet godteri (Nemo-pose e.l.). Av og til får de litt chips eller popcorn i tillegg. Dette er lørdagsgodt som blir satt frem til barne-tv.

De får aldri brus hjemme, og saft bare når vi er på tur. Av og til kjøper jeg inn kjeks til tur-mat hvis vi trenger litt bensin på veien.

Erfaringen min er at det er lettere å holde igjen de helt små - etterhvert mister man litt kontroll når barna begynner å spise middag hos andre og får servert saft, eller er på besøk hvor det står snop fremme til enhver tid. Jeg forstår godt de som har små barn som ønsker å stå frem som gode eksempler og lage gode vaner - vær bare forberedt på at det blir vanskeligere etterhvert. Det er ikke så vanskelig å unngå å gi snop til en baby, liksom...

Gjest Faith
Skrevet

Lørdag til barne-tv heller vi èn 75 grams pose ferdig-popcorn i en glasskål og setter frem så alle kan forsyne seg (alle= jeg, min samboer og sønnen vår på 4 år). Av og til har vi litt saltstenger i tillegg, og en sjelden gang melkesjokolade.

Skrevet

Vi spiser alltid "kosemat" - som pizza, taco osv når barnetv begynner. Da er ikke ungane så forferdelig "gottesyke" etterpå. De får hver sin skål med smågott... Minstefrøkna får mest rosiner, tørket frukt ol - men pga storesøstrene VET hun hva gotteri er - så hun må få litt sjokolade eller smågott hun også.

Her er det også kun lørdagkveld det er gotteri og evt brus. (selvom jeg selv kan være litt "skapsnok" på kveldene ellers - når ungene er i seng :sjenert: )

Gjest Elastica
Skrevet
Her er det også kun lørdagkveld det er gotteri og evt brus. (selvom jeg selv kan være litt "skapsnok" på kveldene ellers - når ungene er i seng :sjenert: )

He he, godt ikke ungene vet hva som foregår etter at de er i seng...

:ler:

Skrevet

Lukas velger selv hva han vil ha, innenfor visse rammer...Han ender som regel opp med den minste sjokoladen, enten cars eller freia og en pastilleske, han får også være med å plukke smågodt som er til oss voksne. :sjenert: .fra den får han noen krokodiller. Ofte får han det i løpet av dagen om han spør..har han ikke spurt, kan det være vi glemmer det eller han får til barnetv.

Han liker ikke brus, men får saft.

Alt med måte sier jeg!

Gjest Primula
Skrevet

Her var det jammen mange sunne og flinke familier med godteri kun til barne-tv lørdag og aldri brus!

Enten er det mange som ikke "tør" svare i denne tråden fordi de er redde for å få kjeft fordi de gir barna for mye eller så stemmer ikke godteristatestikken som vi ser i media om at barn spiser altfor mye godteri...

Skrevet

Ja kanske är det det...

men som fler påpekat både här och i andra trådar är det väl inte lördagsgodiset och läsken DEN dagen som gör barnen feta, osunda, hyperenergiska och med bristande matlust (fortsätt fylla i beskrivningar enligt eget tycke) - utan vardagens chokladkaka, chipsätande, glass/is efter maten, brus till maten, kakor efter skolan med mera

Även om det inte framgått så tycker jag att lördagsgodis eller godis en dag i veckan är en BRA idé. Men att det då gäller att bara hålla sig till det.

Fast jag ogillar fortfarande den där "i dag är det en viss dag och då måste vi"-kravet och eventuella besvikelser från barnens eller de vuxnas sida om det sker något annat i stället.

Skrevet

Mine barn er 2, snart 8 og snart 12.

De to største får velge seg en "snacs-pose", eks chillinøtter, Eliaschips osv og 1 snopeting, eks smågott, ferdig gottepose, kindersjokolader (6 pkn) osv. Og de får 1/2 liter brus hver.

Minsten på 2 får en snopeskål jeg lager til henne med kinderegg, slikkepinn, dropseske ol. Hun legger seg ikke før 8, så hun vil ha snop hun også. Eldstemann var mye større da han begynte å få snop. ;)

Tror de får litt mye :sjenert: ....men de får lite i ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...