Gå til innhold

Borgerlig konfirmert, bryllup i kirken??

Nephilia

Anbefalte innlegg

Jeg har fundert litt på om presten vil si noe på at jeg er borgerlig konfirmert?? icon_eek.gif

Da min lillesøster skulle døpes, fikk jeg nemlig ikke lov å være fadder akkurat på grunn av dette.

Jeg har ikke meldt meg ut av statskirken.

Spør han om dette når vi er til samtale, eller hvordan er det??

Håper det er noen som vet...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Da min lillesøster skulle døpes, fikk jeg nemlig ikke lov å være fadder akkurat på grunn av dette.

Jeg har ikke meldt meg ut av statskirken.

Hæ? Så lenge du er medlem av statkirken kan han ikke nekte deg å være fadder eller gifte deg i kirken. Kirkelig konfirmasjon er ikke noe kriterium for kirkelig vielse. Det holder med at en av partene er medlem. Men det kan jo hende du har kommet ut for en konservativ prest som følger sine egne regler.....

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sa jeg også, men presten ville ikke at jeg skulle være fadder.

Men hvis han fikk ha en samtale med meg, slik at han fikk se at jeg hadde forandret mening, og at det bare var en feiltagelse, så kunne jeg få være fadder....

Det skal egentlig være nok å stå i statskirken, men det er opp til hver enkelt prest å avgjøre i de enkelte tilfellene hørte jeg...

Du kan tro det var ei som var skuffet da resten av familien reiste seg for å gå opp til døpefonten, og kun jeg satt igjen på raden...

Derfor tenkte jeg at det kanskje ville bli problemer med vielsen også, selv om det ikke er samme presten.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det burde ikke bli det, og hvis du får problemer, så stå på ditt. Eventuelt finn en annen prest. De skal være glade folk gidder å gifte seg i kirka, så mye rart man kan komme ut for. Du er nok ikke den første som opplever dette. Men det er stor forskjell på prester også, så ikke ta sorgene på forskudd.

Lykke til.

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

On 2002-03-31 13:30, Ragnhild wrote:

Nå er jeg litt på gyngende grund, men jeg tror faktisk ikke at man må være medlem av statskirka for å kunne gifte seg i kirka, bare den man skal gifte seg med er medlem.

Det stemmer det. Det holder at en av partene er medlem for at et par kan gifte seg i kirken.

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er vel kanskje problemet løst... selv om vi begge står i statskirken.

Vet i alle fall at jeg ikke skal nevne det med konfirmasjonen dersom presten ikke spør, så får jeg heller ta en liten hvit en dersom han gjør det...

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare meg!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ragnhild har rett - det holder faktisk at den ene er medlem av et Kirkesamfunn. Dvs i vårt tilfelle er jeg Katolikk og han medlem av Statskirken - vi måtte ha godkjenning fra Soknepresten/Biskopen. Men det skal ikke være noe problem slik presten sa til oss. Det er kun en formalitet da de fleste ekteskap nå til dags bærer preg av at kanskje en er medlem av et samfunn mens en annen ikke er det.

Jeg synes forøvrig at den presten som nektet deg å være fadder hørtes litt vinglete ut.

Lykke til og håper du får et fantastisk bryllup.

20 dager igjen12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gifte meg borgelig fordi jeg ikke er personlig kristen og ikke har noe forhold til kirken. Mitt personlige syn er at når jeg ikke er der ellers så har jeg ikke noe der å gjøre på bryllupsdagen min heller ( detter er ingen kritikk av dere som velger anderledes enn meg - det er deres valg ). Men nok om det for det er ikke temaet.

Når presten nektet deg å være fadder når du er borgelig konfirmert - må det være fordi han mener at du ikke kunne være i stand til å ivareta en fadders VIKTIGSTE oppgave. Fadderens oppgave er å gi barnet opplæring i den kristne tro.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...