Gå til innhold

Spansk sterk tomatsuppe


Gjest Perfekt biff

Anbefalte innlegg

Gjest Perfekt biff

Noen som har en oppskrift på en tomatsuppe som er litt sterk og tykk?

Har fått det ute til lunch et par ganger, og har utrolig lyst til å prøve meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm skal se om jeg klarer huske min sånn i farta. Men om du vil ha ei fyldig suppe er det bare å søke seg frem til en hvilken som helst suppe og ha i gjevning, fløte/rømme og chilli.

1 boks hermetiske tomater

5 tomater

2 ss tomatpuret(kan droppes om man vil ha mildere smak, evnt erstattes med noen soltørkede tomater om ønskelig)

1 ss mel

løk, og hvitløk etter smak (gjerne 2 fedd hvitløk i all fall)

ca 5 dl kyllingkraft(kan reduseres etter mengde fløte e.l)

Fløte/rømme/chreme fraiche etter smak(kan droppes)

Kryddre etter smak, basilikum, oregano, salt, pepper, chilli, paprikapulver etc.

En liten desj sukker(viktig)

Surr løk og hvitløk, ha over mel og bland inn. Vend inn tomatpuret. Ha over finhakkede ferske tomater og hermetikktomatene. Kok inn til tykkere saus (eller så lenge man gidder, kan redusere væske senere om man ikke gidder vente) Skulle jeg ha i chilli hadde jeg hatt i så mye jeg ønsket nå, eller cayennepepper) Suppa er nå litt klumpete, men ikke så mye, men jeg brukte stavmikser for å få gjevn konsistens.

Videre sper jeg med vann og fløte/rømme/chreme fraiche, og kryddrer videre etter ønske, og koker i 10 min for å sette smaken. (holder gjerne litt igjen på væsken, og har i mer tillslutt om jeg ønsker, så slipper jeg lage gjevning)

Endret av Gyngestol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...