Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2003 #1 Skrevet 5. mars 2003 Hei! Har uregelmessige sykluser (etter langvarig p-pillebruk) og tester negativt på EL-tester, så nå er det på tide med et besøk hos legen....eller gynekolog? Vil gjerne finne ut om jeg har eggløsning - hvem er lurest å kontakte for undersøkelse da? Håper noen kan svare meg på dette + gjerne om type undersøkelse/tester for å finne ut av dette! :-)
Gjest Turi Skrevet 5. mars 2003 #2 Skrevet 5. mars 2003 Kontakt fastlegen din først. Dersom h*n ikke kan hjelpe, får du henvisning til spesialist. Du kan jo evt. ringe fastlegen din og høre hva vedkommende syns. Utover private dyre klinikker, er det vanskelig (om ikke umulig) å få time hos spesialist uten henvisning. Har du fast gynekolog, går du til denne.
Pearl Skrevet 5. mars 2003 #3 Skrevet 5. mars 2003 Nå har det jo blitt slik at du MÅ ha henvisning til spesialist uansett, så du må nok kontakte din fastlege først og den henviser deg videre hvis legen føler det er nødvendig. Jeg har hatt en gynykolog i mange år, men da jeg skulle fjerne spiralen før jul, nektet fastlegen meg henvisning for hun kunne fjerne den like raskt og bra. I tillegg spurte jeg henne om hvis jeg ble gravid om jeg da kunne få henvisning til min 'tidligere' gynokolog, men nei, de kontrollene kunne almenn legen ta like godt. GRRR. Ja, jeg ble mildt sagt forbannet. Så jeg har bestemt meg for at når jeg blir gravid så skal jeg kontakte en privat gynokolog på Forus som skal være veldig bra, slipper henvisning til henne, men det er sabla dyrt, men det står jeg i.
Chiquita Skrevet 5. mars 2003 #4 Skrevet 5. mars 2003 Ta kontakt med legen din først, for så å få henvisning, ja.... (dersom du ikke har en like xxx-lege som meg da, som nektet å gi meg henvisning pga at jeg er for "ung", men det er en annen historie). Pga andre årsaker fikk jeg en henvisning til gyn på sykehuset, og du-og-du hvor mye flinkere spesialistene er.... (Kjente nesten ikke at legen drev å "rotet" der nede) :oops: (I forhold til den andre legen min, som brukte nesten 10 min på å finne"tappen" når han skulle undersøke meg) Det er ingenting å grue seg for å gå til en gyn.spes. altså. Men, altså - du må til fastlegen først for å få henvisning, ellers så blir det så HIMLA dyrt, dersom du skal ta alt privat. (Undersøkte litt før jeg ble sendt inn til gyn nå, og privat skulle de ha 500,- + tillegg for undersøkelser, så nå skal jeg "utnytte" denne henvisningen min 100 % så jeg slipper å gå privat) Lykke til
Gjest Duchess Skrevet 5. mars 2003 #5 Skrevet 5. mars 2003 Du MÅ ikke alltid ha henvisning til spesialist, nei. Ikke alle spesialister/gynekologer krever henvisning fra lege før du kommer. Ring og spør du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå