Gå til innhold

Grillmat


Chelsea

Anbefalte innlegg

Chilipølse med ost og bakt potet med masse kryddersmør er snadder, men ikke akkurat lurt å spise hver dag!

Noen forslag til sunnere grillmat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det finnes utallige muligheter! Nesten alt kan grilles i folie og torsk med litt purre og tomat er utrolig godt. Kryddersmøret i den bakte poteten kan du bytte ut med avsilt youghurt tilsatt urter og/eller f.eks. finhakkede reker.

Alt slags rent kjøtt blir godt på grillen, gjerne marinert, men det tar selvfølgelig litt lenger tid enn pølser. Hjemmelaget potetsalat er godt til. Den kan lages ved å blande kokte poteter i en mager, hvit saus eller rett og slett i en dressing laget av et par ss. olje, krydder/urter/sennep og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slags (nesten) grønnsaker kan grilles - men de fleste blir best i aluminiumsfolie.

Min favoritt er grillet sopp! Del dem i to, ha litt smør, salt og pepper på snittflaten, legg sammen og pakk inn. Sopp bruker ganske så lang tid, men det er verdt det.

Og grillet paprika, cherrytomater, småløk, aubergine - det er fantastisk godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres det jo ut som jeg bare spiser pølser og bakt potet, det gjør jeg ikke. Bruker mye biff på grillen og det er snadder. Men er vel egentlig bare ute etter litt nye forslag til grillmat som det ikke drypper fett av.

Og så skulle jeg gjerne hatt en sunn marinade til kyllingfilet, da dette er noe jeg også bruker mye. Takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager min egen variant av marinade med olje, en liten dæsj honning, marinert hvitløk, en liten dæsj kryddermix med mango/chilismak(fra Santa Maria), litt pepper og persille/dill. Innimellom putter jeg i soltørkede tomater, men det er ikke alle her i huset som synes det er særlig stas ;)

Denne bruker jeg til kylling og til grønnsaker jeg freser i panne(tilbehør til biff eller lignende).

Jeg liker å grille kjøtt, viltkjøtt og oksekjøtt som har lagt en god stund på kjøkkenbenken i romtemperatur blir mørt og godt. Litt fisk blir det innimellom, jeg elsker å grille makrell og ørret, laks er også godt. Har det som oftest i folie, med litt smør, salt, pepper og kanskje litt persille eller dill.

Jeg bruker ikke salat når vi griller, jeg har alltid grønnsaker i folie. Da bruker jeg mye knaskerøtter(de er så søte og gode), minimais, purre, sukkererter, ananas, fersk sopp, harde tomater, og så må jeg alltid ha litt cashewnøtter med. Lager jeg til andre bruker jeg paprika og løk også, men jeg tåler ikke dette selv. Heller oppi litt olje, pepper, marinert hvitløk, marinerte soltørkede tomater, persille, dill, oregano eller hva jeg får for meg der og da. :ler:

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Jeg som ikke spiser kjøtt koste meg på fredag med pølsebrød og potetsalat :ler:

Det var faktisk godt når pølsebrøet hadde ligget litt på grillen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
Nå høres det jo ut som jeg bare spiser pølser og bakt potet, det gjør jeg ikke. Bruker mye biff på grillen og det er snadder. Men er vel egentlig bare ute etter litt nye forslag til grillmat som det ikke drypper fett av.

Og så skulle jeg gjerne hatt en sunn marinade til kyllingfilet, da dette er noe jeg også bruker mye. Takk takk!

At fettet drypper av er jo en kjempefordel i forhold til andre tilberedningsmetoder ;) Man tilfører ikke så mye fett når man smører på en marinade, i forhold til andre matvarer vi spiser.

Støtter forslag om grillede grønnsaker, kjempegodt! Grillspidd med grønnsaker sammen med biter av rent kjøtt, fisk, kamskjell, scampi osv er en fin måte å få inn mer grønnsaker på, og fremdeles få den gode smaken av grillet kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinert kyllingfilet er nydelig på spyd sammen med ulike grønnsaker. Magert svinekjøtt er også mulig å marinere/grille. Nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk og frukt kan grilles med stor hell.

Å lage hamburgere selv av karbonadedeig er også supert! Man trenger ikke hvitt burgerbrød til, men kan lage egne grove, eller bare spise salat.

Dressinger kan lages med yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camma

Vi har brukt hjemmelagd tsatziki i stedet for sauser, da blir det iallfall litt sunnere, og er veldig greit om man f eks ikke er så glad i potetsalat.

Veldig enkelt å lage;

tar bare en passe mengde youghurt naturell og legger i et kaffefilter over en kopp ellerno til det meste av vannet har dryppet ut av youghurten. Riv agurk og ha i youghurt, sammen med hvitløk (enten pulver eller finrevet). Smak til med salt og pepper... Nam nam - genialt til grillmat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada
Vi har brukt hjemmelagd tsatziki i stedet for sauser, da blir det iallfall litt sunnere, og er veldig greit om man f eks ikke er så glad i potetsalat.

Veldig enkelt å lage;

tar bare en passe mengde youghurt naturell og legger i et kaffefilter over en kopp ellerno til det meste av vannet har dryppet ut av youghurten. Riv agurk og ha i youghurt, sammen med hvitløk (enten pulver eller finrevet). Smak til med salt og pepper... Nam nam - genialt til grillmat :)

Hvis man bruker matyoghurt eller yoghurt av gresk type, slipper man å la den renne av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camma
Hvis man bruker matyoghurt eller yoghurt av gresk type, slipper man å la den renne av. :)

:overrasket::klappe:

Genialt, da er det jo ENDA enklere da jo :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...