Gå til innhold

Ris..


Gjest -Monica-

Anbefalte innlegg

Gjest -Monica-

Har noen tips til hvordan jeg får til å lage sånn god ris som man får på Indiske resturanter? Når jeg koker basmatiris hjemme så blir den bare klebrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Basmatiris skal helst skylles i kaldt vann før koking, for å fjerne litt av stivelsen. Deretter kokes den i mye, lettsaltet vann. Jeg pleier bare å fylle kjelen på slump, så jeg vet ikke helt hvor mye jeg bruker. Når risen er ferdigkokt slår du av det overflødige vannet gjennom et dørslag. Jeg vet riktignok ikke hvordan dette fungerer med ris av typen Uncle Ben's etc, da jeg handler ris i innvandrerbutikker. Mulig det er forskjell på polering og sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teknikk jeg lærte av en asiatisk kokk, som fungerer på alle slags typer ris(med unntak av noen brune riser som trenger litt mer vann)

1. Fyll i så mye ris du skal ha, og helst skyll slik at vannet blir reint(trenger en del slyllinger)

2. Fyll vann slik at det når over risen ved et tommelfingerledd(sett tommelen ovwr risen og mål til første leddet)

3. Kok på full varme til vannet har trukket akkurat ned til overflaten av risen, UTEN lokk

4. Dra av plata, skru ned varmen på så lite som mulig, legg på lokk og la stå i 15 min og dampe. (setter risen over igjen etter et par min når plata har avkjølt seg litt)

Denne oppskriften bruker jeg på all slags ris, uavhengig av hva som står på pakken, og den blir altid perfekt, litt klissete men luftig likevel. Ved brun ris bruker jeg litt mer vann, men dette avhenger mye av risen så jeg har prøvd meg litt frem.

Forresten er vel ikke risen som brukes på Indisk restaurant basmati? Basmati ris skal være litt klebig, om du ser i noen indiske oppskrifter finner du kanskje hvilken type ris som skal brukes. Oppskriften min gir også klebrig ris, men ikke klissete og grøtaktig, men luftig.

Endret av Gyngestol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Monica-

Da tror jeg at jeg skal ta meg en tur på innvandrerbutikk og kjøpe ris der.. Jeg har spurt andre og de har sagt at det er basmatiris, men det kan godt være det er feil..

Jeg har skylt av risen, men det hjelper lite.. Skal prøve å bytte ut risen, men er det noen som vet hvilken ris de serverer på indiske resturanter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg skal ta meg en tur på innvandrerbutikk og kjøpe ris der.. Jeg har spurt andre og de har sagt at det er basmatiris, men det kan godt være det er feil..

Jeg har skylt av risen, men det hjelper lite.. Skal prøve å bytte ut risen, men er det noen som vet hvilken ris de serverer på indiske resturanter??

Det er lurt å kjøpe ris i innvandrerbutikker. Den er som regel av bedre kvalitet, og dessuten rimeligere. Det er vanligvis basmatiris som serveres på indiske restauranter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... da var det jeg som kom med feil info. Men jeg vil i alle fall anbefale deg å teste min koketeknikk og se om det blir bedre da. Jeg mener i all fall at jeg ikke har feilet etter at jeg begynte å koke risen på denne måten. Men det har nok sikkert litt med smak og behag å gjøre også, jeg liker risen litt klebrig(men likevel luftig).

Uncel Bens har vel også en ris som det reklameres med at ikke skal klebe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...