Gjest Gjest Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Jeg fikk konstantert muskelknute (7x8cm) ved livmoren i desember. Jeg kjenner nå at den har vokst. Jeg skal inn og få satt inn ny spiral i mai og vil da få den sjekket hos gynekologen. Har lest litt om muskelknuter i dag og synes det er deprimerende lesning. Jeg har allerede et barn, og har alltid tenkt at "ett er nok" og "jeg skal aldri ha flere barn." Nå har dette synet endret seg. For det første kjenner jeg en enorm tristhet inni meg når jeg tenker på at jeg kanskje må fjerne hele livmoren og da aldri vil ha muligheten til å få flere barn. Jeg som hardnakket har ment at "ett er nok" kjenner at dersom muligheten blir tatt fra meg vil jeg gjerne få et barn til før det blir umulig. Jeg har også fått kjæreste og han har ikke barn fra før og vil gjerne bli pappa en gang i sitt liv. Nå leser jeg at man bør fjerne muskelknuten før man blir gravid, men at noen må fjerne hele livmoren. Dersom man ikke fjerner knuten, kan dette føre til aborter og problemer i svangerskapet. Ved en operasjon kan også livmoren skades slik at man ikke kan bli gravid igjen. Fant egentlig lite informasjon om dette temaet, og det jeg fant var ikke oppløftende... Er fortvilet og helt på gråten her jeg sitter!! Beklager om dette var rotete og plassert i feil emne... Måtte bare få ut litt frustrasjon og håper noen har mer informasjon om dette..
meta2 Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 Jeg hadde og en gedigen knute på livmoren. Der ville kirurgen på KK helst skrape den ut. Slik at jeg fortsatt hadde mulighet til å få barn. Men jeg er ferdig med babyer og blødde mye, så jeg ville bare ha ut livmoren og bli ferdig med det.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 TS her.... Meta2, vet du om kirurgen kan si med 100% sikkerhet før de opererer om man må fjerne livmoren eller ei?
Tusenfryd Skrevet 29. april 2007 #4 Skrevet 29. april 2007 Hør en ting, det er ulike former for muskleknute. Noen er hormonelle og vokser under fx graviditet og man kan derfor ikke gjennomføre et svangerskap, andre ligger slik at det ikke er av betydning, andre igjen kan fjernes med operasjon - eller fx på Ullevål å emboliserer de. Ja, det kan gå utover livmoren, men ikke nødvendigvis. Ikke les så mye å nettet om du ikke vet nøyaktig hva slags knute du har, hvilken plassering den har - om det er en eller en klase etc. Man kan skremme seg opp veldig mye ved å søke informasjon - som for oss ikkefagpersoner bare er forvirrende. Klem fra Tusenfryd som har litt erfaring med masse følelser og stålsetting i forbindelse med dette, men som i dag har en flott halvannetåring laget på helt naturlig vis - dog mot alle odds.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2007 #5 Skrevet 29. april 2007 Tusen takk Tusenfryd! Jeg var på gyn.avd. på sykehuset og ble undersøkt med ultralyd, men hun sa ikke noe om at det finnes forskjellige typer osv. bare at det var en muskelknute 8x7 og den lå helt inntil livmorveggen. Skal prøve å roe meg ned litt og vente til jeg skal til GU. og der skal jeg jammen meg stille noen spm. Alt det jeg leste satte en støkk i meg og jeg har bestemt meg for at jeg ønsker meg et barn til, så sånn sett kom det noe godt utav det (gladnyhet til kjæresten min! )! Så får jeg bare krysse fingrene og håpe alt ordner seg...
meta2 Skrevet 30. april 2007 #6 Skrevet 30. april 2007 Jo mer en leser jo mer skremt kan en bli. Tror nok ikke de fjerner hele livmoren dersom det ikke er helt nødvendig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå