Gå til innhold

Er det riktig av gruppa "Samvirkelaget"

Fremhevede innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Bandet "Samvirkelaget" har gitt ut plate der de i en av låtene har navngitt en politimann som er mistenkt etter at Eugene Obiora døde under en pågripelse i Trondheim.

Hva synes dere, er det riktig eller galt av ett band som "Samvirkelaget" å gjøre dette?

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)

Hvis det er interne og hemmelige opplysninger er det forbudt og dermed bryter de loven ved å offentliggjøre navn på mistenkte.

Hvis navnet på den mistenkte er offentlig kjent og det ikke er ulovlig å offentliggjøre er det juridisk sett greit at de synger om ham.

Moralsk sett er det ikke hyggelig for den mistenkte med familie og venner at han blir hengt ut. Politimannen er kun en mistenkt. Det hadde stilt seg annerledes dersom han var dømt. Det ville kanskje ha vært mer riktig å synge om ham etter en offentlig dom, og kun etter det.

Endret av Gjest 1
Skrevet

Så når fikk privat personer lov til å være dommer, jury og bøddel?

Skrevet (endret)
Så når fikk privat personer lov til å være dommer, jury og bøddel?

I endel saker opptrer jo media som dette - det er ganske vanlig å offentliggjøre navn på mistenkte. Jeg synes personvernet skulle vært bedre og synes det er trist når navn offentliggjøres, det er bilde av hus og skole (jfr endel andre drapssaker) og naboer som beskriver hvordan den mulige drapsmannen/kvinnen var. Så jeg mener det er unødvendig av Samvirkelaget å bruke fullt navn på politimannen, fordi de bidrar til en praksis jeg ikke liker - jeg synes ikke det er noe bedre at et band i "opposisjon" gjør dette, enn at aviser og tv gjør det. Ulovlig kan det nok også være i følge injurieloven?

Endret av dront
Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)

Når politimannen kun har status som mistenkt er det ikke heldig at media eller andre forhåndsdømmer vedkommende fordi det kan påvirke vurderingene og en eventuell dom - selv om det er meningen at juryen og dommerne skal opptre nøytrale og ikke skal ta hensyn til opinionen.

Endret av Gjest 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...