Gjest Eir Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 (endret) Ser det er mange her som bruker facebook, og lurer på om dere har satt dere skikkelig inn i brukeravtalen deres? Og hvordan dere forholder dere til vilkårene de har på å dele den informasjonen de samler inn til tredjeparts firmaer, og hvordan de samler inn ekstra informasjon om brukerne? Her er noen av de delene jeg reagerer på, hentet fra brukeravtalen deres: "We may share your information with third parties, including responsible companies with which we have a relationship" "We may be required to disclose customer information pursuant to lawful requests, such as subpoenas or court orders, or in compliance with applicable laws. Additionally, we may share account or other information when we believe it is necessary to comply with law or to protect our interests or property. This may include sharing information with other companies, lawyers, agents or government agencies." "Thefacebook also collects information about you from other sources, such as newspapers and instant messaging services. This information is gathered regardless of your use of the Web Site." Alt dette gjør Facebbok, og andre tjenester som samler inn personlig informasjon til veldig kraftige verktøy, som lett kan misbrukes, dersom det er feil mennesker som driver dette. I tillegg til at de kan tjene gode penger på å selge markedsinformasjon, som det ikke koster dem noe å samle inn. http://albumoftheday.com/facebook Endret 27. april 2007 av Eir
Gjest *Snart medlem* Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 Dette er jo ikke akkurat nytt for facebook, men jeg er enig i at det er suspekt. Det kommer mer og mer overvåkning over internett, og det er på kanten at det ofte fremstilles som at det er "for brukernes egen interesse".
Gjest Gjest 1 Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 Mange registrerer veldig lite informasjon om seg selv. Men det er konsekvensene av nettsamfunnene som etablerer seg. Markedsovervåkning og business på at folk vil skape globale arbeids- og vennskapsrelasjoner er reelt. Spørsmålet er: er det så farlig? Kanskje folk ikke burde legge ut alt av sensitive opplysninger om seg selv i nettsamfunn og på nettet generelt. Fotoalbum og dagbøker/blogger er naturligvis himmelen for markedsovervåkere og selskaper som vil selge noe. Jeg ser egentlig ikke så mye galt i det. Forbrukerne må være klar over at dette er tilfellet men det er jo ikke sikkert alle er like bevisste. Enkelte er fullstendig ukritiske. Jeg ser for meg en TV 2 dokumentar som fremstiller markedsanalytikerne som den store stygge ulven som utnytter personlige opplysninger fra nettet.
Gjest DyneTryne Skrevet 29. april 2007 #4 Skrevet 29. april 2007 Så greit at jeg ikke bruker mitt eget navn der, da.
Tinker Bell Skrevet 29. april 2007 #5 Skrevet 29. april 2007 Privacy Settings for All Applications Depending on your settings below, when your friends are using certain sites and applications, like those in our Product Directory, the Facebook Platform may let those sites or applications access your data in a limited fashion. You control what information is available. For more information, click here. Please note: * Facebook does not sell your information. * Your contact information is not exposed by the Facebook Platform. * Applications that you opt into are not subject to the privacy settings below. * Your other Facebook privacy settings combine with these settings. Explain more.
Susannah Skrevet 29. april 2007 #6 Skrevet 29. april 2007 Med Facebook er det for så vidt første gangen vi ser at folk helt ukritisk gir fra seg fullt navn, adresser, private opplysninger osv. på nettet, tidligere nettsamfunn har i allefall i stor grad vært anonyme. Jeg er skeptisk og opptrer på Facebook deretter.
dront Skrevet 30. april 2007 #7 Skrevet 30. april 2007 Jeg reagerte på de samme delene som deg, Eir. Det er klart man bør være bevisst på dette. Jeg ser ikke noe stort problem i å gi fra meg navnet mitt; både det og telefonnummeret finnes i katalogen uansett, og man kan vel også google det fram. Men kombinasjonene - alder, bosted nettverk/venner, yrkesopplysninger, interesser osv, klart Facebook og evt tredjeparter ønsker å bruke dette i markedsanalyse. Enn så lenge er nok dette mest relevant i USA og andre engelskspråklige land, tror jeg. Å misbruke utover å rette annonser og annen reklame mer målrettet mot akkurat _deg_ er det kanskje ikke så stor fare for - i hvert fall ikke i dagens samfunn? Dette gjør allerede blant annet gmail (og hotmail?) ved å registrerte enkeltord som forekommer i mailene du skriver. Men man kan tenke tanken lengre, og de lagrer informasjon over tid - også den du sletter, vil jeg tro...
Leo Skrevet 30. april 2007 #8 Skrevet 30. april 2007 Jeg har registrert meg på Facebook, men jeg reagerte på samme måte som deg, Eir, og kommer nok til å la det bli med det. Navnet mitt er ikke så hemmelig, men å legge ut alle opplysninger om meg selv samlet, ja se det, er jeg skeptisk til. Spesielt når jeg ikke vet hvem disse opplysningene til syvende og sist havner hos og ligger det på internett, så går jeg ut fra at det er søkbart og salgbart også.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 1. mai 2007 #9 Skrevet 1. mai 2007 (endret) Jeg har tenkt på det samme, men dette gjelder jo også for andre tjenester som mange benytter, som gmail bare for å nevne et eksempel. På facebook behøver man jo ikke oppgi mer informasjon enn man ønsker. Man kan godt notere navn og la det bli med det. Ingen krever at du skriver mail, adresse, telefonnummer, jobb og utdanningsopplysninger, så det er jo hva man selv gjør det til. Selvsagt får interesserte tilgang til store deler av nettverket ditt, og dersom det skulle vise seg at en i ditt utvidede nettverk skulle være medlem av Al Quaida, kan du nok regne med å bli poket av Onkel Politi, selv om dette kanskje er et ekstremt eksempel. Edit: man kan i privacy også bestemme hvem som skal se vennelisten din, så Onkel Politi ville ikke kunne gå gjennom listen når som helst uten ransakingsordre - og dermed er vi tilbake til hvilket som helst register der du må registrere info om deg selv. Både offline og online. Når alt dette er sagt, mener jeg at det bare er positivt at man har en debatt rundt dette, og er bevisste på hvordan man benytter seg av forskjellige former for nettverkingsverktøy. Endret 1. mai 2007 av *Snart medlem*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå