Kaffekoppen Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Jeg var usikker på om denne bør ligge her, på Kosthold og trening eller Mat og drikke, så dere får bare flytte den om den er postet feil. Denne artikkelen forteller oss at rødvinskosen straffer seg. Er dette noe dere tenker på? Hvordan ser dere på deres eget alkoholforbruk? Det kom ikke så klart fram hva som er et for høyt forbruk, men dette sitatet kan kan gi en pekepinn: "Beregninger viste at kvinner med skrumplever drakk 14.009 enheter alkohol gjennom et livsløp, mens menn med levercirrhose hadde konsumert 45.658 enheter." Nå var ikke matte mitt sterkeste fag, men 14.009 enheter betyr grovt regnet en enhet per dag i 39 år. Er det vanlig å drikke så mye?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 Jeg tror ikke en vanlig dødlig norsk kvinne drikker en enhet hver dag, og dessuten lurer jeg på hvordan det er i Frankrike da? De drikker vin hver dag, gjør de ikke? Jeg kommer ALDRI til å slutte med å drikke vin. Noe skal vi jo daue av....
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2007 #3 Skrevet 26. april 2007 i Norge dør 3,9 pr 100,000 personer av skrumplever. I Frankrike dør 11,6 pr 100.000 personer av skrumplever.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2007 #4 Skrevet 28. april 2007 Rødvin øker faren for brystkreft fordi det virker på østrogen som påvirker reseptorer i brystet og kan gi brystkreft Artikkel fra dagbladet
Gjest vimselot Skrevet 28. april 2007 #5 Skrevet 28. april 2007 Jeg drikker av og til for mye og for ofte (over gjennomsnittet og anbefalt), men jeg tar lange pauser (noen ganger dager og noen ganger flere mnd) og kombinerer aldri med paracet selv om jeg våkner opp med hodepine. Hva som er anbefalt, er usikkert. Men kombinerer du ett glass vin daglig med norsk helgefyll, er det ikke sunt. Tar du smertestillende dagen etter, belaster du kroppen enda mer. Alle har forskjellig fysikk og noen tåler mer enn andre, men det er farlig å satse på at man har en solid fysikk som tåler det meste... Jeg tar som sagt pauser, der jeg er totalavholdende. Røyken er min store last, men jeg skal prøve å slutte (igjen).
Fruktig Skrevet 28. april 2007 #6 Skrevet 28. april 2007 Det skal vel endel til for å få skrumplever! Hva regnes som akseptabelt konsum i uka da?
Frk Johansen Skrevet 1. mai 2007 #8 Skrevet 1. mai 2007 Det er vel med vin som alt annet, for mye av det gode blir dårlige uvaner. Og det er nok en uvane det er lett å begynne med. Hadde selv en periode i høst hvor jeg tok meg i å drikke vin 3-4 dager i uka, kun ett glass men jeg merket det jo på kiloene!! Så nå er det mer trim og mindre drikke og det passer meg utmerket. Dessuten er det jo vår og snart sommer og da skal man jo kose seg med litt hvitvin og rosevin i sommersola!
Gjest Melonas Skrevet 1. mai 2007 #9 Skrevet 1. mai 2007 (endret) Jeg synes dette er ganske interessant. Det har blitt helt akseptert å ta seg et glass rødvin når man er sliten, når man skal slappe av, når man skal kose seg, når ungene har lagt seg, osv. Har lest en del dagbøker her, og det er veldig tydelig. Det interessant eer jo at om det hadde vært øl hadde det vært helt forskrekkelig, og man hadde ropt opp om alkoholisme. Men rødvin er jo "sunt" og "bra", derfor er det lov! "Uff, idag var ungene ekstra slitsomme, var deilig med et glass vin på verandaen da de hadde lagt seg." (Stakkars mamma, det har du virkelig fortjent) "Uff, idag var ungene ekstra slitsomme, var delig med ei flaske øl på verandaen da de hadde lagt seg." (Øl? Du skulle aldri hatt ansvaret for unger!) Endret 1. mai 2007 av Melonas
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2007 #10 Skrevet 1. mai 2007 Jeg synes dette er ganske interessant. Det har blitt helt akseptert å ta seg et glass rødvin når man er sliten, når man skal slappe av, når man skal kose seg, når ungene har lagt seg, osv. Har lest en del dagbøker her, og det er veldig tydelig. Det interessant eer jo at om det hadde vært øl hadde det vært helt forskrekkelig, og man hadde ropt opp om alkoholisme. Men rødvin er jo "sunt" og "bra", derfor er det lov! "Uff, idag var ungene ekstra slitsomme, var deilig med et glass vin på verandaen da de hadde lagt seg." (Stakkars mamma, det har du virkelig fortjent) "Uff, idag var ungene ekstra slitsomme, var delig med ei flaske øl på verandaen da de hadde lagt seg." (Øl? Du skulle aldri hatt ansvaret for unger!) ← Ja, eller hasj... Ikke at noen av delene er å anbefale ofte "for å slappe av" etter min mening, men det er sant at ulik alkohol har ulik status, særlig når det er kvinner som drikker. En ting som forundrer meg fra egen omgangskrets er at endel bestemt mener de trenger eller fortjener noe å drikke for å kunne (!) slappe av; ikke hver dag, eller dermed sagt at de drikker for mye, men jeg synes det er rart at de ikke prøver å slappe av på andre måter, for det gjør de faktisk ikke... F eks gå tur, yoga, be om massasje fra kjæresten (de som har), slå av lyd og tv og les noe etc. Drikker selv helst rødvin eller øl, men det blir sjelden. da jeg var student drakk jeg flere dager i uka, nå som 30-åring drikker jeg sjelden mer enn en gang i uka, ofte sjeldnere, noen ganger oftere. Drikker 1-2 glass, eller en sjelden gang mer. (og fikk lyst på rødvin nå, gitt)
Gollina Skrevet 2. mai 2007 #11 Skrevet 2. mai 2007 Skål Kos deg med rødvin du.Så lenge en ikke overdriver bruken kan det nok ikke skade.Jeg selv drikker rødvin både fredag og lørdag,hver helg.Vi koser oss med film på fredag og mat på lørdag.Men så skal det være sagt at jeg lever sunnere enn de fleste, kostmessig.Hele året.Og trener hardt 6 timer hver uke i tillegg til en tung jobb. Det finnes så mange undersøkelser og forskninger på alle punkt,men det viser seg at uansett hva det blir forsket på så er der uenigheter. Jeg for min del tror at all hurtig og ferdigmaten vi spiser med farge og konserveringsstoffer og kunstig tilsatt sukker er mye farligere.Og all kreften vi får,hvor kommer den ifra?Mulig vannet vårt ligger i farlige rør som avgir giftige stoffer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå