Gå til innhold

Kløe i hodebunnen - voksne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å bytte shampo, alt fra helt mild parfymefri til vanlig butikkshampo. Jeg har t.o.m tatt et par lusekurer for å være på den sikre siden. Men enda klør det. Jeg finner noen "ting" i håret, noe gult/hvitt, og det varierer hvor lett disse er å fjerne. Men jeg finner ingen dyr - aldri. Har sett gjennom håret minst hundre ganger :ler: Ikke så mye som ett eneste ett. Aldri.

Hva kan dette ellers være? Har slitt med dette lenge, og jeg er utrolig lei..

Vet det er vanlig med kløe og lus og alt dette hos barn, men er det voksne her inne som har opplevd det samme og har dere råd som funker?

Veldig takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta aldri lusekur for å være sikker, de blir resistente og da virker ingen ting hvis du en gang skulle få lus. Har du spurt en frisør om hjelp, vil tro du har en veldig ømfintlig hodebunn

Skrevet

Prøv apoteket. De kan sikkert hjelpe..

Skrevet (endret)

Kløe kan også komme av eksem. Selv har jeg eksem og psoriasis i hodebunnen, noe gir utslag i kløe, åpne sår, huden blir lett irritert, flass osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Lus er ikke alltid enkle å finne, det er som regel eggene som er synlige. Du ser dem som små ”klumper” klistret rundt hårstrået. Jeg regner med at du brukte lusekam samtidig som du tok lusekuren? Du skal jo ta kuren to ganger (med en ukes mellomrom mener jeg å huske), og i tillegg gre håret med lusekam hver dag i denne perioden. Når du grer ut håret med lusekam etter at lusekuren har sittet i vil du vanligvis se eventuelle lus også. De faller ned på håndkleet - halvdøde og ekle. (Jeg er småbarnsmor med traumatiske erfaringer)

Ellers kan det jo være mange andre grunner til at det klør også, som de andre nevner. Eksem, psoriasis, tørr/følsom hodebunn. Har du lus klør du INFERNALSK, så jeg tviler egentlig på at det er det du har.

Skrevet

Sebboreisk eksem er et alternativ. Det er mange som klør og har tørr hodebunn som gjerne flasser. Klør en mye vil en noen ganger kjenne væske i hodebunnen og evt. at det svir.

Prøv Fungoral fra apoteket. Funker ikke den etter noen uker, så prøv Selukos fra Apoteket.

Skrevet

Jeg har psoriasis i hodebunnen, og det kan godt være det eller eksem du har. Anbefaler deg en tur til legen.

Bruk for all del ikke lusekur uten å være sikker på at det er lus du har! Lus klør forøvrig ikke før man har hatt det i flere måneder. Jeg har selv hatt lus og klødde ikke det grann.

Skrevet
Ta aldri lusekur for å være sikker, de blir resistente og da virker ingen ting hvis du en gang skulle få lus.

Hvordan er det mulig å gjøre lus resistente om det ikke er et luseangrep? Da er det jo ikke lus i håret. Det som kan gjøre de resistente er om kuren ikke gjennomføres ordentlig, og at det da er overlevende.

At det ikke er lurt å kjøre lusekurer uten grunn er en helt annen sak, men det er pga egen helse og velvære.

• 2 år senere...
Gjest spanialover
Skrevet
Hvordan er det mulig å gjøre lus resistente om det ikke er et luseangrep? Da er det jo ikke lus i håret. Det som kan gjøre de resistente er om kuren ikke gjennomføres ordentlig, og at det da er overlevende.

At det ikke er lurt å kjøre lusekurer uten grunn er en helt annen sak, men det er pga egen helse og velvære.

Hallo. For ca et halvt år siden hadde jeg lus.

Men etter det har det fortsatt å klø i hodet.

?

Skrevet

Har samme problem som deg.. Klør av alle shampoer, men har funnet en hos frisøren som jeg kan bruke, kerastase i en blå litt gjennomsiktig flaske..

* Når du bruker shampo: ikke maser den inn med fingrene, men bruk hele håndflaten, da kommer ikke shampoen ned i hodebunnen på samme måte, men håret blir likevel reint..

* Prøv å ikke dusje for ofte. Maks annen hver dag, for mye dusjing gjør hodebunnen tør..

* Kjøp en fuktighets "krem" som er beregnet for hodebunnen på apoteket.. Spør de som jobber der, de finner frem til deg...

* I verste fall så kan du få flytende kortison til å ha i hodebunnen.. Dette hjelper utrolig for meg, men jeg bruker den bare når jeg holder på å bli gal av kløingen.. I det lange løp vil kortison behandlingen gjøre huden i hodebunnen tynnere... Men det er absolutt bedre enn at du klør deg til blods! Bruk også den fuktighetskremen beregnet til hodebunnen når du bruker kortisonen, ta det gjerne annenhver dag.. Eller når det klør som verst...

Det er dette som har hjulpet for min del! :D

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...