Gå til innhold

Vanncyste

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har hatt en vanncyste før? Hvordan gikk det? Forsvant den av seg selv, eller måtte den tappes?

Jeg har nylig fått vite at jeg har en litt stor cyste i venstre eggstokk. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Silmarill
Skrevet

Ingen erfaring derfra nei, men den som googler litt den finner! ;)

Sitat fra linken under: "Det er mange av denne typer kjertler i området rundt skjedeåpningen. De kan tette seg, blir de ømme eller gir annet ubehag, kan de fjernes og tømmes i lokalbedøvelse."

http://www.kvinnelegen.no/wip4/sos_detail.epl?cat=714

Skrevet

Forskjell på cyster i skjeden og på eggstokkene ;)

Er det PCO/PCOS du har? De cystene kan i såfall forsvinne av seg selv, men kan trenge litt hjelp av akupunktur/kostendring/medisiner el. Er et PCO/PCOS forum på snartgravid.com som kan være verdt en kikk.

Skrevet

Vanncyster er helt vanlig. De fleste kvinner har dem av og til. Du merker dem hvis de blir store. Jeg har hatt flere, og de har forsvunnet hver gang, av seg selv. Hvis de ikke forsvinner innen tre mnd, vurderer legen å tappe den. Helt ufarlig.

Skrevet

Det er greit å få de sjekket for hvis de blir for store kan de gjøre så eggstokken vrir seg og da må man i værste fall fjerne hele eggstokken.

Min datter på 15 år hadde cyste da hun var 12 år, det ble oppdaget på ultralyd pga magesmerter. Etter 3 mnd var den borte.

Men hun har vært plaget med en del magesmerter overlengre tid, vi og legen har trodd det er slik typisk magevondt som en del tenåringsjenter har. Men i påsken ble skikkelig syk, vondt i magen og kastet opp.

Da viser det seg at den ene eggstokken har vridd seg 2,5 ganger rundt og er full av innfeksjoner, så de måtte fjerne eggstokken hennes.

Nå har vi ikke fått svar på prøvene enda men det kan ha vært ei cyste som har forårsaket dette.

Det kan ha vært dette som har plaget henne kanskje i 3 år uten at vi har tatt henne alvorlig, så jeg har så dårlig samvittighet for at jeg ikke har trodd mer på henne når hun har klaget på magevondt, noe hun har gjort omtrent daglig :tristbla:

Skrevet
Noen som har hatt en vanncyste før? Hvordan gikk det? Forsvant den av seg selv, eller måtte den tappes?

Jeg har nylig fått vite at jeg har en litt stor cyste i venstre eggstokk. :tristbla:

Som regel forsvinner små cyster av seg selv, men man følges som regel opp men ultralyd for å se hvordan den utvikler seg.

De fleste cystene er også asymptomatiske, noen gir dog smerter når de sprekker eller blir å store at de får masse-effekt.

Litt trøst til TS, jeg fikk fjernet en cyste på 5 kg som 16 åring pga sterke magesmerter og kortpusthet. De fjernet da også eggstokken i fare for kreft/tilbakevending. Så den kunne blitt verre.

Men som regel sprekker de av seg selv og man trenger ikke annet enn litt oppfølging.

Skrevet

Takker for svar. Føler meg bedre nå når jeg vet at dette skjer flere enn meg.

Jeg tror ikke jeg har PCO(S). Har blitt sendt videre til en spesialist som skal se på det om noen uker. Håper cysten er borte da, for jeg har lite lyst at dette skal gå ut over eggstokken. Vil ha mulighet til å få barn en gang. :forvirret:

Skrevet
Det er greit å få de sjekket for hvis de blir for store kan de gjøre så eggstokken vrir seg og da må man i værste fall fjerne hele eggstokken.

Min datter på 15 år hadde cyste da hun var 12 år, det ble oppdaget på ultralyd pga magesmerter. Etter 3 mnd var den borte.

Men hun har vært plaget med en del magesmerter overlengre tid, vi og legen har trodd det er slik typisk magevondt som en del tenåringsjenter har. Men i påsken ble skikkelig syk, vondt i magen og kastet opp.

Da viser det seg at den ene eggstokken har vridd seg 2,5 ganger rundt og er full av innfeksjoner, så de måtte fjerne eggstokken hennes.

Nå har vi ikke fått svar på prøvene enda men det kan ha vært ei cyste som har forårsaket dette.

Det kan ha vært dette som har plaget henne kanskje i 3 år uten at vi har tatt henne alvorlig, så jeg har så dårlig samvittighet for at jeg ikke har trodd mer på henne når hun har klaget på magevondt, noe hun har gjort omtrent daglig  :tristbla:

Stakkars jente :troest: Hvem kunne vite at det var så alvorlig da?!

Skrevet

Hei1 Jeg var gravid, 3mnd på vei da det ble oppdaget en cyste på venstre eggstokk. den var stor, som en grapefrukt... Den hadde snodd seg og gjorde vondt. Ble operert dagen etter. Ekkelt med narkose og operasjon når man er gravid, men alt gikk bra, datteren min er nå 25 år. Har fått 2 barn etter henne, selv om den ene eggstokken måtte fjernes.(Cysten hadde ødelagt den) Konklusjonen er:det går som regel bedre enn man frykter :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Ja, nå har jeg altså vært på kontroll igjen. Vanncysten er helt borte :klappe: Jippi!

Gjest Bellatrix
Skrevet
Ja, nå har jeg altså vært på kontroll igjen. Vanncysten er helt borte :klappe: Jippi!

:hoppe: Så bra.

• 2 år senere...
Skrevet
Takker for svar. Føler meg bedre nå når jeg vet at dette skjer flere enn meg.

Jeg tror ikke jeg har PCO(S). Har blitt sendt videre til en spesialist som skal se på det om noen uker. Håper cysten er borte da, for jeg har lite lyst at dette skal gå ut over eggstokken. Vil ha mulighet til å få barn en gang. :forvirret:

Skrevet

jeg også har vanncyste på begge siden,en er stor,så bekymrer mye,og det gjør vondt.må ha operasjon.kan du gi noen tips?

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest_tove_*
Skrevet

Det kan ha vært dette som har plaget henne kanskje i 3 år uten at vi har tatt henne alvorlig, så jeg har så dårlig samvittighet for at jeg ikke har trodd mer på henne når hun har klaget på magevondt, noe hun har gjort omtrent daglig :tristbla:

hei lurer på om min datter har dette. når du nevner ultralyd- må det være ved gu undersøkelse - eller går det ann å ta ultralyd på utsiden av magen?

• 1 år senere...
Gjest Kamilla
Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...