Gjest Elastica Skrevet 29. april 2007 #21 Skrevet 29. april 2007 Det som man kanskje prøver å oppnå med dette, er å oppfordre flest mulig fødende til å vurdere fødsel uten smertelindring. Det er et faktum at antall keisersnitt øker for hvert år som går, og det er også en stigende andel av disse som ikke er begrunnet i medisinske forhold. Mitt inntrykk er at legestanden ser på dette som en negativ utvikling, og prøver med ulike hjelpemidler å fokusere positivt på nautrlige fødsler. Det er de siste år opprettet "alternative" fødeavdelinger i Stavanger og Oslo, og sikkert også flere byer. Jeg har selv hatt en fødsel med epidural og to uten smertelindring. At man ikke på forhånd kjenner behov for å "hente frem urkvinnen i seg", som det refereres til i denne tråden, er kanskje naturlig. Men "urkvinnen" dukker opp som utslag av et rent instinkt, og som en oppsummering vil jeg si at de fødslene jeg hadde uten smertelindring var helt klart de beste. Når urkvinnen meldte sin ankomst, var det ikke på bestilling, men snarere et resultat av situasjonen. Fargen på gardinene hadde i mine øyne mindre betydning.
Donpedro Skrevet 29. april 2007 Forfatter #22 Skrevet 29. april 2007 Skjønner ikke hvorfor folk her inne snakker om farge på gardiner. Selv synes jeg følgende ting er viktigere: Der skal varme bad, akupunktur og vannampuller sammen med god omsorg underveis hjelpe kvinnen gjennom det som kan være en smertefull fødsel. I slike fødekar får den fødende kvinen smertelindring av det varme vannet. Noen føder også i vann. - På avdelingen er det store fødekar med varmt vann som gir god smertelindring. Kvinnene får også tilbud om akupunktur. Mye handler om å være trygg, og å ha jordmord tilstede under fødselen hele tiden, sier overjordmor Rønnes. Og jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke kan tilbys akle, om man skulle ønske det.
Gjest baby-E Skrevet 29. april 2007 #23 Skrevet 29. april 2007 Selv synes jeg følgende ting er viktigere: Og jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke kan tilbys alle, om man skulle ønske det. ← Pga. dårlig bemanning som det er ganske mange steder i helsevesenet. På hvilket grunnlag de prioriterer de som førder utem smertelindring aner jeg ikke...
Donpedro Skrevet 29. april 2007 Forfatter #24 Skrevet 29. april 2007 (endret) Pga. dårlig bemanning som det er ganske mange steder i helsevesenet. På hvilket grunnlag de prioriterer de som førder utem smertelindring aner jeg ikke... ← Jeg er klar over ressurssituasjonen, men det er jo derfor jeg reagerer på at de "flinke" skal prioriteres fremfor de som må ha smertelindring på vanlig klinikk. (Men det hadde vel ikke vært noen alternative klinikker om man ikke piroriterte selk... Synes like fullt det er urettferdig og stigmatiserende.) Endret 29. april 2007 av Donpedro
Frida Frosk Skrevet 29. april 2007 #25 Skrevet 29. april 2007 Det jeg ikke skjønner er hvordan noen kan være så forutsigbare på hvordan fødslene vil komme til å utarte seg at man frivillig velger slike "kosefødeplasser" der det ikke er tilgang på det utstyr man trenger dersom noe uforutsett skulle skje. ← Jeg har valgt å føde på ABC på Ullevål, som er en slik "kosefødeplass", men skulle det oppstå komplikasjoner har jeg all ekspertise "rett over gangen" i motsetning til de mange kvinner ute i distriktene der det kanskje er mange timers reisevei til utstyr og ekspertise som trengs ved en fødsel som ikke går som normalt. Ellers er det selvsagt økonomi som er grunnen til at ikke alle fødende får egen jordmor under hele fødselen, eget bad og stort, fint føderom med badekar. Selvsagt burde alle kvinner fått det samme tilbudet, men er ikke så rart at disse nye fødestuene prioriteres. Ingen ville søkt seg til disse "naturlig fødsel-avdelingene" om de vanlige fødeavdelingene var mye bedre.
Gjest =tentacle= Skrevet 29. april 2007 #26 Skrevet 29. april 2007 Mitt inntrykk er at legestanden ser på dette som en negativ utvikling, og prøver med ulike hjelpemidler å fokusere positivt på nautrlige fødsler. Det er de siste år opprettet "alternative" fødeavdelinger i Stavanger og Oslo, og sikkert også flere byer. ← Uten at jeg vet det helt sikkert, tror jeg ABC-klinikkene er et initiativ fra jordmødre, ikke fra leger.
Gjest Elastica Skrevet 30. april 2007 #27 Skrevet 30. april 2007 Uten at jeg vet det helt sikkert, tror jeg ABC-klinikkene er et initiativ fra jordmødre, ikke fra leger. ← Det er sikkert riktig. Poenget mitt var at det virker som fagmiljøet rundt fødselsomsorg, enten det dreier seg om jordmødre eller leger, ønsker å oppfordre til naturlig fødsel uten smertelindring. På samme måte som det virker som de ønsker å begrense antall keisersnitt. Å legge ekstra godt til rette for slike fødsler, og fokusere på at dette er en naturlig ting å gå gjennom, gjør kanskje sitt til for at kvinner vurderer slik fødsel, og faktisk velger det når tiden er inne. Jeg tror absolutt opprettelsen av ABC-klinikken og fødeloftet i Stavanger har bidratt til at kvinner velger alternativt når de skal føde. Og det er jo en positiv ting.
Gjest =tentacle= Skrevet 30. april 2007 #28 Skrevet 30. april 2007 Det er sikkert riktig. Poenget mitt var at det virker som fagmiljøet rundt fødselsomsorg, enten det dreier seg om jordmødre eller leger, ønsker å oppfordre til naturlig fødsel uten smertelindring. På samme måte som det virker som de ønsker å begrense antall keisersnitt. Å legge ekstra godt til rette for slike fødsler, og fokusere på at dette er en naturlig ting å gå gjennom, gjør kanskje sitt til for at kvinner vurderer slik fødsel, og faktisk velger det når tiden er inne. Jeg tror absolutt opprettelsen av ABC-klinikken og fødeloftet i Stavanger har bidratt til at kvinner velger alternativt når de skal føde. Og det er jo en positiv ting. ← Legene vil helst ha fødslene uten smertestillende eller inngrep, men på en spesialisert fødeenhet, ikke på et kosefødested Ikke alle selvsagt, men har inntrykk av at det er idealet for de fleste fordi selv en liten risiko får katastrofale følger for enkelte. Inngrepsfri fødsel er da også best for alle fødsler som kan gå normalt, men for å få det til på en god måte, bør opplegget være lagt så opptil den fødende kvinnens behov som mulig. Hun har mye høyere toleranse for smerter og bruker kreftene sine på en mye bedre måte hvis hun føler seg trygg og ivaretatt. Gode fasiliteter og et rom med god atmosfære bidrar til dette, i tillegg til at fødselshjelperens holdning selvsagt er essensiell.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå