Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.nettavisen.no/innenriks/article984715.ece

Jeg syens det er flott at det finnes et tilbud for kvinner som ønsker å føde uten smertelindring. Men slik denne artikkelen er fremstilt, så virker det som om man på en måte får "premie" for å velge "naturlig" fødsel.

Selv ønsker jeg ikke å føde uten smertelindring. Men jeg kunne jammen meg tenke meg et rom i duse farger, rolige omgivelser og jordmor til stede hele tiden likevel!

Videoannonse
Annonse
Gjest Miss Guided
Skrevet

Jeg har født 3 barn uten smertelindring, ikke fordi jeg ønsket det men fordi jeg ikke hadde noe valg. Og jeg syns alle som føder bør få like hyggelige omgivelser, ingen forskjellsbehandling.

Gjest baby-E
Skrevet

Syns absolutt ikke det skulle vært noen form for forskjellsbehandling. Jeg har inget behov for å hente frem urkvinnen i meg, og kommer nok til å ha smertelindring under en fødsel.

Ser ikke hvorfor jeg fortjener et mindre behagelig rom og tilstedeværelse av den grunn.

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg har født to barn ved keisersnitt. Det var en livsnødvendighet, og jeg synes ikke man skal behandles noe dårligere enn andre selv om ting om ikke alt er "perfekt".

Skrevet

Jeg synes også det er urimelig at kvinner som får smertelindring ikke får det samme kvalitative tilbudet som de som føder såkalt normalt.

Jeg fikk "bare" lystgass da jeg fødte sønnen min. Jeg var veldig sjaber før jeg endelig fikk ligge på fødestue. Da fikk jeg lystgass, og det virka fint på meg - og det gjorde min fødselsopplevelse mye mer positiv.

Det er så veldig hypa å føde uten smertelindring. Akkurat som om prestasjonen ikke er like stor selv om man får smertelindring. Tsk!

Skrevet

Det er jo ikke de som føder "naurlig" som trenger behagelige og fine rom. Jeg la ikke merke til hvordan det så ut i det hele tatt i rommet ved mine fødsler. Det er derimot de som kan slappe av og nyte omgivelsene som vil ha glede av slikt. :)

Skrevet

Jeg har ikke spesielt lyst på epidural ol. når jeg skal føde engang. Syns det høres veldig skummelt ut jeg.

Akupunktur ol. er aktuelt. Ville alikevel valgt ett sykehus hvor det er mulighet for epidural ol. For kanskje det virker overkommelig når man ligger der med masse rier i timesvis.

Syns det er dårlig gjort å "premiere" de som føder uten smertestillende med bedre og koseligere omgivelser. Det burde være likt for alle, uansett hva man velger (eller legen velger for en).

Skrevet

Enig med alle over! Nei til forskjellsbehandling.

Nå fødte jeg heldigvis på et sykehus der det er koselig, jeg følte de hadde god tid til meg og jeg fikk den smertelindingen som var nødvendig :)

Skrevet

Dette er vel private klinikker. Det kreves mindre leger tilstede når man sier at man ikke skal gi smertelindrende medisiner som f.eks epidural.

Jeg er enig i at vi andre også ønsker ok omgivelser og omsorgsfullt personale rundt oss, men ... antar at dette dreier seg om penger. Det er billigere å ha en jordmor tilstede enn å skulle ha leger.

Mulig jeg er på jorde men...

Skrevet
Dette er vel private klinikker.

Artikkelen handler om Rikshospitalet og tilsvarende andre sykehus i Norge.

(Har man private fødeklinikker i Norge??)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Omgivelsene og opplegget rundt de fødende er bedre på enhetene hvor det skal fødes "naturlig" og med minst mulig medisinsk intervensjon og medikamentell smertebehandling.

Jeg tipper at det har mest med at enhetene er nye å gjøre, og at de derfor gjenspeiler økte hensyn til den fødende og hennes ledsagers behov mer enn eldre, mer tradisjonelle fødestuer.

Alle fødeklinikker burde ha gode lokaler og mulighet for bad mm. Greier kvinnen å slappe av så godt det lar seg gjøre, trengs det mindre inngrep både i form av at barnet må hentes ut med tang eller vakuum, og smertebehandling. Ting går bare litt tregt :forvirret:

Skrevet

Men er det så viktig hvordan fødestua ser ut?

Jeg har født en gang på Ullevål og en gang på Rikshospitalet, og jeg brydde meg overhodet ikke om hvordan fødestuen så ut når jeg først var igang (det eneste jeg husker som kjipt, var utsikten til gravlunden gjennom vinduet på Ullevål).

Så hvis jeg kunne velge noe, vil jeg heller hatt et hyggelig venterom, dvs rommet man er på (gjerne i timesvis) før man blir tildelt fødestue.

Bortsett fra dette, er jeg for like forhold og omgivelser uavhengig av om man ønsker en fødsel med eller uten smertelindring.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Men er det så viktig hvordan fødestua ser ut?

Jeg har sett en del av dem, og noen er klaustrofobiske og små uten vindu, mens andre har god plass, vindu, privat bad med eget toalett og badekar, hjemlig innredning og alt medisinsk utstyr skjermet vekk, og familierom til etter fødselen. Veldig forskjellig atmosfære, jeg er ikke tvil om hvor jeg hadde hatt det best.

Skrevet

På storken i Bergen fikk man smertelindring, med unntak av epidural da jeg fødte (9 år siden) mulig det er anderledes nå.

Skrevet

Å føde et barn er en ganske stor bragd, med eller uten smertelindring. jeg fikk epidural på slutten, men det var j%¤#&&&%¤%¤%%%%lig vondt alikevel. Tror jeg fikk altfor lav dose, he he he. I tillegg er det den psykiske påkjenningen av det man går gjennom, sjokket å plutselig være MOR etter en voldsom kraftanstrengelse. Nei, det er IKKE noe nederlag å føde med smertelindring, jeg synes man er tøff uansett hva man gjør. Fødsler er VONDE, det nytter ikke å bedøve seg bort fra dem, epiduralen fjerner bare "toppene" av riene og man får den bare på slutten, ikke hele fødselen.

Alle fødestuer bør være fine, uansett hva man hvelger. En ting, hvorfor er sengene man skal føde i så sinnsykt høye? Jeg ville gjerne gå litt rundt, men mistet motet av å måtte kravle ned fra/ klatre opp i den superhøye sykehussenga. Skulle ønske det ikke var så langt ned til gulvet....

Gjest Gjest 1
Skrevet
http://www.nettavisen.no/innenriks/article984715.ece

Jeg syens det er flott at det finnes et tilbud for kvinner som ønsker å føde uten smertelindring. Men slik denne artikkelen er fremstilt, så virker det som om man på en måte får "premie" for å velge "naturlig" fødsel.

Fint for de som liker slikt.

Andre mener kanskje at det beste er å bestille et keisersnitt med full bedøvelse, så våkner man opp, lider litt og kan så reise hjem med barnet.

Skrevet

Jeg har født 3 unger, fødsel nr 1 var så jævlig at jeg ikke orker å fortelle om det. Både da 2 og 3 kom var jeg helt rolig frem til fødsel, men fikk total panikk da ungene skulle presses ut. Heldigvis hadde jeg tilgang på smertelindring ved alle tre fødslene.

Det jeg ikke skjønner er hvordan noen kan være så forutsigbare på hvordan fødslene vil komme til å utarte seg at man frivillig velger slike "kosefødeplasser" der det ikke er tilgang på det utstyr man trenger dersom noe uforutsett skulle skje.

Det viktige for meg er at det er tilstede fagfolk (jordmødre og leger) som har god tid og gode kunnskap til å hjelpe den fødende og ungen. De må også ha gode sosiale evner til å ta vare på den fødene (har opplevd diverse her).

Skrevet

Jeg har født begge mine barn ved vanlig sykehus - og det jeg husker i ettertid er ikke hvordan rommene så ut - men hvordan jordmor og pleier var .. DET betydde noe for meg ..

Da jeg fikk sistemann så ville jordmoren at jeg skulle klare meg helt uten smertestillende ... Det

gikk fint helt til pressriene - da brukte jeg lystgass. Jordmoren ved min første fødsel var gammeldags, jeg måtte ligge på rygg med føttene i bøyler .. helt grusomt - jeg trodde min siste time var kommet.

Jordmoren ved siste fødsel var ung og moderne .. hun hadde konkrete forslag til hvilken fødestilling som var best for meg ... En skjønn dame som gjorde fødselen til noe flott.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvordan noen kan være så forutsigbare på hvordan fødslene vil komme til å utarte seg at man frivillig velger slike "kosefødeplasser" der det ikke er tilgang på det utstyr man trenger dersom noe uforutsett skulle skje.

Det viktige for meg er at det er tilstede fagfolk (jordmødre og leger) som har god tid og gode kunnskap til å hjelpe den fødende og ungen. De må også ha gode sosiale evner til å ta vare på den fødene (har opplevd diverse her).

"Kosefødeplassene" i Bergen og Stavanger er i hvertfall kun noen få minutter til fots i gangene unna den vanlige fødeavdelingen med full bemanning, og ergo er beredskapen mye bedre der enn på mindre fødeenheter utenfor de store byene hvor store deler av befolkningen må føde.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg hadde, etter min lille erfaring, gitt F i både utsikt og eget toalett. Det spite rett og slett ingen rolle, så lenge man ligger der med rier og har det fælt.

Man kommer igjennom en fødsel, uansett, fordi man ikke har noe valg. Fro min del ville en "oppgradering" av tilbudet si at man ikke avviste meg med 6 cm åpning (hvilket faktisk skjedde), og hva slags gardiner de har er da vanvittig likegyldig!

Bortsett fra det, er jeg veldig enig i at man ikke burde ha et "A-lag" og et "B-lag" av fødende. At man skal bli premiert for å velge medikamentfri fødsel, blir for meg utrolig rart.

Da trenger ikke vi to å krangle om fødestuen som har eget bad, og den hvor man må stavre seg ut og nedover korridoren midt i fødselen for å gå på do :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...