Gå til innhold

Hva regner du som en ung brud?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tjaaaa...jeg tror jeg sier opp til 25. Fra 22 og nedover sier jeg "for ung brud", men det er bare min personlige mening, selvfølgelig respekterer jeg andres valg ang.når de skal gifte seg.

Jeg er faktisk enig....

Må si meg enig på denne...

jeg også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg synes det er litt rart å si at noen er for unge kun utifra alder. Hvertfall noen man ikke kjenner engang. Jeg kjenner 18-åringer som er mer modne enn enkelte 35-åringer. Jeg har ikke vært klar for å gifte meg før jeg traff kjære, men jeg synes absolutt ikke jeg er for ung. Har heller ikke fått en eneste kommentar om det.

Skrevet
Tjaaaa...jeg tror jeg sier opp til 25. Fra 22 og nedover sier jeg "for ung brud", men det er bare min personlige mening, selvfølgelig respekterer jeg andres valg ang.når de skal gifte seg.

Enig jeg også.

Skrevet

Samme som branna så er jeg også 20 år når jeg gifter meg og min forlovede er 22. For oss så er dette det riktige. Vi er av den typen som tenker ekteskap før hus og barn. Da blir dette veldig naturlig for oss. Vi har vært forlovet i 3 år når vi gifter oss.

Skrevet
Men hvis min datter kommer og vil gifte seg som 19-åring, så vil jeg seriøst slå henne helseløs og nekte å betale en krone ;)

:overrasket:

Glad jeg ikke var din datter da...

Mor var selv "bare" 21 når hun giftet seg. Det ekteskapet har også holdt...

Skrevet

Ung brud? Hm ... opp til 21-22 vil jeg tro. Men det kommer jo ann på forholdet, personen, hvor lenge de har vært sammen og alt sånt. Noen er moden til å gifte seg når de er 20, andre når de er 30.

Skrevet

En "ung brud" er under 25, etter mitt hode.

Det kunne ikke falle meg inn å så tvil om deres beslutning. Men samtidig er jeg fryktelig glad for at jeg selv ikke giftet meg på samme alder- da hadde jeg tatt feil så det sang. Med de konsekvenser det innebar.

Jeg kjenner selv et par som ble sammen som 16-åringer, og nå er lykkelig gift på 20-året. Men det er jo unntaket. Man modnes som regel med alderen, om man liker det eller ei. og det påvirker parforholdet. Ikke alltid i positiv retning.

Greit nok at man gifter seg "ung", det får de ta på sin egen kappe. Men "for ung"- det hadde jeg ikke likt. Ikke fordi jeg vil være kjip, men fordi en 19-åring rett og slett ikke er voksen nok i mine øyne.

Enig med disse talerne!

Skrevet

Det er vel ikke akkurat noen "magisk grense" som passeres på 23-årsdagen, men de fleste gjennomgår en modningsprosess i starten av 20-årene. Det er selvfølgelig personavhenging, men jeg tror ærlig talt ikke at det er så veldig mange av dagens 20-åringer som er modne for å gifte seg i betydningen av å binde seg for livet. Nå er det da også bare ca. 50% som faktisk binder seg for livet når de gifter seg. Når jeg av og til kikker i bryllupsdagbøker her inne, så vil jeg si at det er temmelig mange som hevder å være modne nok til å inngå ekteskap, som har et temmelig naivt syn på både dette og hint og som helt sikkert hadde hatt godt av noen runder rundt kvartalet før de tok det store skrittet.

Når det gjelder dagens 50 - 60-åringer som giftet seg unge, så vil jeg tro at mange av dem hadde en helt annen livserfaring enn dagens gjennomsnittlige norske 20-åring har. Lang utdannelse var ikke så vanlig og mange av dem hadde jobbet og greid seg selv i flere år før de giftet seg, selv om de altså bare var 20. For 30 - 40 år siden var også skilsmisser langt mindre vanlig og sosialt akseptert enn det er i dag og vi skal nok ikke se bort fra at mange kjempet seg gjennom vanskeligheter som i dag ville ha ført til et endelig brudd.

Skrevet (endret)

Jeg uttaler meg jo ikke om hver enkelt 20-åring, men på generell basis. Det samme gjelder dagbøkene jeg nevnte. Jeg hevder heller ikke at det ikke finnes 20-åringer som er modne for å gifte seg, men jeg tror altså at de er i fåtall.

Endret av Leo
Skrevet
Men hele poenget mitt var det at jeg synes det blir dumt å trekke inn akkurat hva som er FOR ungt.. (det har folk egentlig ikke noe med heller) istedet for å svare på det TS lurer på om hva man synes er en ung brud...  :) Og det sier jeg til alle, ikke spesielt til deg Leo, men til alle her

Diskusjoner utvikler seg gjerne, så også denne...

Skrevet

Vil si sånn opp til 23-24 er ung brud, men det kommer veldig ann på mennesket! Noen er mer modne og det faller seg naturlig å gifte seg.

Skrevet

Ung brud og for ung brud er to helt forskjellige ting. Vet ikke helt hva TS er ute etter av disse to?

Jeg synes nok at alle under 25 er unge bruder, uten at dette er noe negativit.

For ung brud derimot har med modning og ikke nødvendigvis med alder å gjøre. Dermed har ingen mulighet til å gjøre seg opp noen mening om mennesker de ikke kjenner anngående dette, mener nå jeg.

Man vet selv best når man er moden for ekteskapet (noen blir det tidlig, andre aldri).

Gjest Peachbud
Skrevet

Kort sagt: folk vet best hva de vil med sine egne liv. Men hvis min datter kommer og vil gifte seg som 19-åring, så vil jeg seriøst slå henne helseløs og nekte å betale en krone ;)

Gjelder det om hun kommer hjem gravid også eller? ;)

Skrevet

Kunne vært interssant å vite om jeg er en av de du mener er ung og naiv, Leo ;) Jeg er forsåvidt enig i det du sier. Jeg har sett litt rundt og funnet en del "rart" jeg også. Ikke at det nødvendigvis betyr at ekteskapet ikke kommer til å vare. Man kan jo være heldig og vokse sammen, og ikke fra hverandre. Men det kunne vært morsomt å vite hva du tenker om mine gifteplaner. Det er ikke alltid like lett å se slikt selv, man føler seg jo som oftest mye mer moden enn man er ;)

Skrevet

Også til de unges forsvar..: Man forandrer seg ikke frem til fylte 30 - og så "VIPS" er man ferdig som voksent menneske ;) Hele livet er en modningsprosess - men til et visst punkt bør man ha kommet, jo absolutt.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Også til de unges forsvar..: Man forandrer seg ikke frem til fylte 30 - og så "VIPS" er man ferdig som voksent menneske  ;) Hele livet er en modningsprosess - men til et visst punkt bør man ha kommet, jo absolutt.

Akkurat det skulle jeg til å si og! Blir litt oppgitt av dette jeg... Fordi man gifter seg før man er 23, så er det lettere å vokse fra hverandre? Hele poenget med å være sammen med noen i det hele tatt (ekteskap eller ikke), er jo å modnes SAMMEN. Man forandrer seg hele livet, enten man vil eller ikke.

De som sitter der ute og føler at nå er de så klare, og har endelig funnet den rette: Hvordan i alle dager kan du vite at denne følelsen er så mye sterkere og mer riktig hos deg enn hos meg? Hvordan kan du vite at om 10 år så kommer du til å føle det på akkurat samme måte, og ikke tenke tilbake på hvor ung og dum du var? Det er jo tydeligvis det mange mener at de under den magiske 23-års grensen kommer til å gjøre.

Synes det blir for dumt å dømme folk på den måten bare fordi man skal gifte seg med den man elsker... Uansett alder...

Gjest Bellatrix
Skrevet
:overrasket:

Glad jeg ikke var din datter da...

Mor var selv "bare" 21 når hun giftet seg. Det ekteskapet har også holdt...

Foreldrene til mannen min var 20 og 23, til neste år har de gullbryllupsdag.

Skrevet
Synes det blir for dumt å dømme folk på den måten bare fordi man skal gifte seg med den man elsker... Uansett alder...

Det er ikke snakk om å dømme noen. Det er snakk om at folk som har levd lenger (og mye lenger enn meg) deler av sin livserfaring, for de vet hvordan det er å være alle disse aldrene, og vet forandringene som skjer. Ja, man modnes hele livet og ja, man modnes sammen i et forhold. Men jeg tror likevel de fleste vil være enig i at den modningen er brattere og forandringene også større tidligere i livet enn senere.

Skrevet

Moren min var 16 da hun traff faren min. De giftet seg når hun var 19. Han er to-tre år eldre enn henne. De er fremdeles gift. Foreldrene til mannen min er også fremdeles gift. De giftet seg relativt unge de også. Jeg har tro på ekteskapet :)

Skrevet
Det er ikke snakk om å dømme noen. Det er snakk om at folk som har levd lenger (og mye lenger enn meg) deler av sin livserfaring, for de vet hvordan det er å være alle disse aldrene, og vet forandringene som skjer. Ja, man modnes hele livet og ja, man modnes sammen i et forhold. Men jeg tror likevel de fleste vil være enig i at den modningen er brattere og forandringene også større tidligere i livet enn senere.

Og der har du et godt poeng!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...