Gå til innhold

Noen som har oppskrift på Mousakka?


Rosalie

Anbefalte innlegg

Har noen en god oppskrift på mousakka å dele med meg? Og da en med lammekjøtt og aubergine, ikke karbonadedeig og poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moussaka (5-6 pers.)

3 auberginer (ca 800 g)

500 g kjøttdeig (gjerne av lam)

2 løk

3 knuste hvitløksbåter

1 boks knuste tomater

2 ss tomatpuré

¾ ts salt

litt pepper

4 dl melk

3 ss hvetemel

½ ts salt

2 ss smør

litt revet muskat

2 dl revet ost + 1 dl til gratinering

2 egg

1 ts oregano

½ ts kanel

1 laurbærblad

Skjær auberginene i skiver og stek dem i litt smør. Hakk løk og hvitløk og surr i olje. Legg i kjøttdeig og stek. Bland i tomater, tomatpuré og krydder. La putre i minst 15 minutter. Lag hvitsaus, smak til med krydder og ha i revet ost. Pisk eggene lett og bland i sausen. Fordel en tredel av aubergineskivene i bunnen av en ildfast form. Hell halvparten av kjøttsausen over. Et nytt lag auberginer, og så resten av kjøttsausen. Legg siste lag auberginer på toppen og bre den hvite sausen øverst. Dryss revet ost over til slutt. Stek ved 175 grader i 40-45 minutter. La den hvile noen minutter før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min moussaka-oppskrift. Jeg synes det er godt med en god del krydder i kjøttsausen, pluss en skvett rødvin. Og så har jeg kommet til at det fungerer bra å grille aubergineskivene i tørr grillpanne. :)

Moussaka

1-2 ss olivenolje

1 stor hakket løk

2-3 fedd hakket hvitløk

400 g lammekjøttdeig

2 ss tomatpuré

ca. ½ dl rødvin

1 boks hakkede tomater

2 ts kanel

1 ts allehånde

evt litt revet muskat

2 ts tørket oregano

salt, pepper

1 knivsodd sukker

2 auberginer

1 ss smør

2 ss mel

3 dl melk

salt, pepper

1 egg

2-3 never revet parmesan

Surr løk og hvitløk i olivenoljen, tilsett lammekjøttdeig og brun den. Ha i tomatpuré og stek litt, tilsett så tomater, rødvin og krydder, la koke under lokk ca. 30 min. Grill i mellomtiden aubergineskivene i tørr grillpanne. Lag den hvite sausen, koketid 10 min, avkjøl litt før du rører i det sammenvispede egget. Smak til kjøttsausen, og legg lagvis med auberginene i en ildfast form, fordel så den hvite sausen på toppen og strø revet parmesan over. Stekes ved 200 g i 25 min til den er gyllen på toppen. Vi pleier å ha gresk salat, brød og rødvin til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...