Gå til innhold

Thaisuppe


brumma*

Anbefalte innlegg

Jeg har fått dilla på thaisuppe! :sikle: Har foreløpig bare spist det ute, men nå er jeg pengelens og må lage selv. Er det noen som har en (helst enkel) oppskrift å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dessverre ingen oppsrkift, og jeg aner ikke om dette er autentisk, men denne suppen smaker av asia for meg, og så er den veldig god!

Jeg lager den som sagt på slump, så jeg har ingen "riktige" mål.

Jeg bruker

-kyllingkraft

-galangal (en rot som jeg har kjøpt tørkede skiver av)

-tørkede limeblader

-sitrongress

-Chili

-champignon

-vårløk

-bønnespirer

-limesaft

-frisk koriander

-sesamolje

-kyllingkraft, galangal, karriblader, sitrongress og skiver av chili kokes noen (10?)minutter.

-nudler kokes etter henvisning og fordeles i boller

-champignon, vårløk og bønnespirer snittes fint og legges opp bollene med nudlene

-Kraft helles over nudler og grønnsaker, og så får det stå og trekke 4-5 minutter

-limesaft, hakket koriander og litt sesamolje (sesamolje er for så vidt valgfritt, men det gir en ekstra god smak. Ellers så vet jeg om noen som har fiskesaus i her i stedet, men det har jeg ikke hjemme, så det har jeg ikke prøvd) haes i til slutt

Server :)

Kjempegodt, og gjort på 15 min!

Endret av Irie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :smilyblomst: Jeg fikk helt vann i munnen av å lese oppskriftene, og skal definitivt prøve begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hva er Thaisuppe? I Thailand får man mange forskjellige typer supper...den meste kjente er vel Tom Yam Goong (syrlig og sterk rekesuppe). Er det denne du tenker på. Jeg synes også at Tom Kha Gai er god...kyllingsuppe med kokosmelk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hva er Thaisuppe? I Thailand får man mange forskjellige typer supper...den meste kjente er vel Tom Yam Goong (syrlig og sterk rekesuppe). Er det denne du tenker på. Jeg synes også at Tom Kha Gai er god...kyllingsuppe med kokosmelk :-)

Godt spørsmål! :ler: Jeg vet det ikke heter thaisuppe altså, og burde nok presisert at jeg var på jakt etter en thaiinspirert suppe.

Den jeg har spist ute ser ut til å være Tom Kha Gai, så oppskriftene her var midt i blinken!

Jeg blir glad for oppskrifter på andre "thaisupper" også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Santa Maria har en ferdig krydder mix til den kyllingsuppen. Tilsett kokosmelk, koriander, kylling og ris og vips - den beste suppen jeg har smakt.

Jeg har pleid å lage karrysuppe slik:

Litt currypaste (invadrersjappe)

Vann

kyllingbuljong

La det koke. Putt i de grønnsakene du liker selv - jeg må ha purreløk og gulrøtter (asiatisk kutting i strimler). Du kan ha kylling eller reker i, men må ikke. Serveres med nudler eller ris.

Du varierer sterkhetsgraden ved å øke eller minske mengden currypaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...