Gå til innhold

Hva er phil.ex?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Examen philosophicum er en liten innføring i filosofi som en trenger blant annet hvis en har planer om å begynne på universitetet (i tillegg til examen facultatum).

Begge disse er 5 vekttall, og blir tilbudt på de fleste studiesteder.

Har nok av mange vært regnet som "lette" vekttall som en surfer igjennom mens en tenker på hva en egentlig vil, men det krever faktisk en del lesing. Lett å stå på hvis en jobber litt, lett å stryke på hvis en undervurderer arbeidsmengden.

Ja, jeg har tatt det, nei, jeg husker ingenting og skjønner ikke hva jeg skulle med det (som er tilfellet for ganske mange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exphil blir litt annerledes fra høsten av. på uio blir det 10 studiepoeng tilsvarende 3.3 vekttall, og pensum blir forandret.

selv om exphil regnes for å være lett (eller kanskje nettopp derfor), er det likevel mange som stryker - leste et sted at før jul var det ca 60 prosent, men jeg lurer virkelig på om det kan stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok, men det er kanskje like mye fordi en god del ikke møter opp til eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope, tallet gjaldt de som møtte opp og leverte besvarelse. men jeg lurer på om det er skjedd en forbytting her, at det var ca 60 % som ikke strøk. det er i alle fall omtrent normalt at rundt 40% stryker. eller kanskje høstens kull var helt ekstremt slappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gypsy girl

Og vitsen med det var....?

Bare å slå ihjel tid, prøve å bestemme seg for framtiden, få vekttall og lære litt filosofi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel. noen synes det er tull, andre (som meg) synes det er spennende og nyttig. du lærer mer enn filosofihistorie, bl.a en del om kritereier for vitenskapelig fremgangsmåte. etterpå kan du slå folk i bordet når de argumenterer på en usaklig måte for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiet har til formål å gi studentene et innblikk vi visse grunnleggende filosofiske problemstillinger som utgjør bakgrunnen for den virksomheten som drived innen de enkelte vitenskaper. Liker du ikke kristiske spørmål eller er du ikke undrende, da bør du spørre deg selv en gang til om du virkelig vil gå på universitetet. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ta høyere universitetsutdannelse må du ha ex.phil for å kunne ta hovedfag. Grunnfag kan du ta uten å ha ex.phil. Sånn var det iallfall da jeg studerte. Så hvis det ikke har endret seg på noen få år så er det fremdeles sånn...

Ex. juss 1.avd kan du ta uten å ha ex.phil. Men du trenger det for å få lov til å komme videre til 2. avd. ( ja og så må du selvsagt ha bestått eksamen i 1. avd da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...