Gå til innhold

Hjemmelagd mild tomatsuppe?


dront

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere lagd tomatsuppe med hermetiske tomater, løk, hvitløk o.l, og synes det blir godt, men samboern min har gitt signaler om at suppa kanskje "smaker for mye". Egentlig mistenker jeg at han ikke er så glad i hermetisk tomat, dessuten vil han at tomatsuppe skal smake "vanlig" (som fra pose) :forvirret: Hvordan kan jeg lage noe liknende? Synes ikke det fungerer helt å bare ta i melk eller fløte.

(han er heldigvis ikke så kresen ellers, altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg erstattet en boks med hermetiske tomater med fire friske tomater (skulle være to bokser) og kokte dette, og brukte en stavmikser for å få jevn konsistens. Jeg er selv ikke så glad i hermetiske tomater, og neste gang kommer jeg nok til å bruke mer ferske tomater. jeg kokte tomatene som de var, skoldet dem ikke eller noe, og det fungerte helt greit.

Jeg hadde også i chreme fraiche, i stedet for fløte, da jeg syntes det gir mer sak og bedre konsistens.

ost i gir også en rundere smak.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke ganske mye mosete gulerøtter i. Da blir det litt søtere og rundere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Gulrøtter er sikkert lurt, ja! Jeg lagde med søtpoteter en gang, og bare det ga litt rundere smak. Skal prøve resten av tipsene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måten å lage "tomatposesuppe", er å holde seg unna tomatene faktisk.

Lag smør/mel-jevning, spe med melk og smaksett med passe mengder tomatpuré. Ta i litt sukker og litt buljongpulver/salt.

Ha i ferdig kokt makaroni og server med kokt egg.

Veldig enkelt, billig og bedre enn posesuppen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til sukker ja, suker hvor det er tomater er viktig, da forsvinner noe av den skarpe smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...