Gjest oppgitt Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 Etter jeg ble mamma for 16 mnd siden har jeg slitt mye med helsa, hadde litt helseplager før også men var stort sett frisk.. Var også veldig dårlig i svangerskapet, så det spiller kanskje en rolle.. * Har fått kronisk jernmangel, må ta jerntabletter hele tiden * Har cøliaki fra før som er blitt forverret * Fått mye fordøyelsesplager og er alltid oppblåst * Lite energi * Verker i ledd og muskler * Begynt å reagere på matvarer jeg alltid har tålt, som melk, søtstoffer, noen frukter, sjokolade.. * Har dager der jeg er så dårlig at jeg orker netsen ikke å gå på beina.. Legen finner ingenting.. Men kroppen min er helt forandret! Kjenner den ikke igjen.. Er det virkelig normalt å bli slik etter en fødsel, så lenge etterpå? Blir nedfor av å ha en så lite velfungerende kropp.. Vet ikke min arme råd.. Kjenner ingen andre som har blitt slik heller, så det er jo ingen som forstår hvordan jeg har det.. Og hvordan ville det blitt om jeg hadde fått et barn til, som vi ønker oss etterhvert? Hadde vel blitt helt ødelagt..
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 Skudd i blinde, men har de undersøkt stoffskiftet ditt? Leste for litt siden noe om at enkelte fikk stoffskifteproblemer under svangerskapet, og ikke nødvendigvis ble bedre når barnet ble født. Er langt fra fullklaff på symptomene dine, men tanke slo meg av en eller annen grunn.
Gjest oppgitt Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 Ja, fikk beskjed om at stoffskifte prøvene var normale..
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2007 #4 Skrevet 25. april 2007 Kjære deg Dette er ikke normalt, og slik skal du ikke ha det. Jeg kjenner selv igjen dine symptomer - er selv cøliakier. Først og fremst; klarer du helt og holdent å unngå matvarer med gluten? Hver gang du spiser noe med gluten tar det 2-3 uker å få dette helt ut av systemet ditt.. Så hvis du stadig spiser noe med "litt" gluten, så blir man bare verre og verre
Antoinette Skrevet 25. april 2007 #5 Skrevet 25. april 2007 Det spørs om du må få tatt noen allergitester hos legen og finne ut om du spiser noe du ikke tåler.
tuji Skrevet 25. april 2007 #6 Skrevet 25. april 2007 Jeg har heller ikke vært den samme helsemessig etter at jeg fikk barn. Jeg fikk lavt stoffskifte, og det ganske så saftig også, og det preget og preger hverdagen. Er også mye oftere syk enn før, men det er sånt som følger med et barnehagebarn.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2007 #7 Skrevet 26. april 2007 Enig om stoffskiftet. Ang. cøliaki, jeg leste for nylig på celiac.com at en ny svensk eller finsk undersøkelse har avslørt at mange med cøliaki reagerer i tarmtottene omtrent som på cøliaki på kumelk. Jeg selv må spise naturlig glutenfritt og uten spor av melk. Har lavt stoffskifte også. Alt dette er jo autoimmune sykdommer. Man har sjansen for å få flere autoimmune sykdommer vis man først har en. Addison bør du også sjekkes for, det er autoimmunt det også, samt diabetes1. B-12-mqngel og diverse medmagen er autoimmunt også, men man sjekker ikke for det her i Norge, bare B-12-prøver samt ferritin og blodprsent. Be legen om å sjekke disse ting også. Om du må ha naturlig glutenfritt, må du bare sjekke selv ved å unngå all hvetestivelse osv. , også hvete samt hvetekimolje i kosmetiske produkter og vitamintabletter. (mye snakk om slikt på am. forums men lite om det her. cøliakiforumet er stengt for tiden forresten)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå