Gå til innhold

hvor mye er et vanelig budsjett?

Fremhevede innlegg

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Helt enig! :overrasket: Ta opp lån for å gifte seg, liksom... Og hvor mye annen moro kan man ikke få for 100-150.000 kroner?!?

:ler: Skjønner hva dere mener, men nå er det jo ikke bare for "moro" skyld da :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke åssen budsjettet vårt har blitt så høyt når vi leier lokale go har bestilt inn cateringmat, men nå ligger vi på 90 000 NOK

Dette inkluderer:

Kuvertpris på 310kr for 65 gjester

Band til 10 000kr

Brudetøy til sammen 20 000kr (for oss begge)

Drikke

Kokk

Servitører

Fotograf

Blomster

Osv

Bryllupsreisa er ikke inkludert. Lurer på hvordan dere klarer å holde dere nede på 60 - 70 000.......

Skrevet
Lurer på hvordan dere klarer å holde dere nede på 60 - 70 000.......

nei ikke vet jeg det virker som det bare blir dyrere og dyrere bare jeg tenker på det... he he :forvirret:

er blomster dyrt??? noen med erfaring???

Skrevet
:ler: Skjønner hva dere mener, men nå er det jo ikke bare for "moro" skyld da :)

Jeg tror nok jeg og samboer har et like seriøst forhold som samboere og med samboerkontrakt og testament. ;) Dersom vi skulle hatt barn, hadde det stilt seg annerledes, da skulle vi nok ha tatt en tur på Rådhuset.

Men å ta opp lån for å gifte seg - det juridiske rundt det med bryllup koster jo ikke - er for meg helt fjernt. For øvrig sliter ei jeg kjenner fortsatt med bryllupslånet, selv om hun ble separert for nesten ett år siden. ;)

Skrevet
:overrasket:  :overrasket: Jeg skal aldri gifte meg

Vårt bryllup kostet ringene, klærne våre og utgifter til middag for oss og forloverne .. Dett var dett :)

Vi giftet oss litt av juridiske grunner men mest fordi vi visste at det skulle være oss for resten av livet :)

Ville egentlig bare få fram at man velger selv hvor man vil legge listen. For oss har det viktigste vært å bygge hus .. kunne aldri i livet tenkt meg å bruke flere hundre tusen på et bryppup.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Jeg tror nok jeg og samboer har et like seriøst forhold som samboere og med samboerkontrakt og testament. ;) Dersom vi skulle hatt barn, hadde det stilt seg annerledes, da skulle vi nok ha tatt en tur på Rådhuset.

Men å ta opp lån for å gifte seg - det juridiske rundt det med bryllup koster jo ikke - er for meg helt fjernt. For øvrig sliter ei jeg kjenner fortsatt med bryllupslånet, selv om hun ble separert for nesten ett år siden. ;)

Jaja, men heldigvis finnes det fortsatt romantiske sjeler der ute. Fordi om det å gifte seg ikke er viktig for deg, så er det det for mange andre, deriblandt meg...

Skrevet (endret)

Hva er det for da? For gift blir man jo uansett pris. Og det er heller ikke prisen som avgjør hvor romantisk bryllupet er.

Endret av Arkana
Skrevet
Jaja, men heldigvis finnes det fortsatt romantiske sjeler der ute. Fordi om det å gifte seg ikke er viktig for deg, så er det det for mange andre, deriblandt meg...

Romantikk har ingenting med mange penger og stor fest å gjøre for meg.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Romantikk har ingenting med mange penger og stor fest å gjøre for meg.

Hmm... skjønner ikke helt hvorfor folk skal krangle på hva JEG og min tilkommende har lyst til eller synes er romantisk. Synes faktisk det er utrolig barnslig. Og nå var det ikke dyre brylluper det var snakk om. Det var snakk om bryllup generellt. Hun sa hun aldri skulle gifte seg, og det var det jeg svarte på. Jeg svart ikke på om hun skulle ha et dyrt brullup eller ei...

Heldigvis så er det fortsatt jeg som bestemmer over mine meninger...

Skrevet

Poenger er vel at bryllup kommer i alle prisklasser og at man ikke trenger å bruke en formue for å ha en flott bryllupsfeiring..

Skrevet

Vi ender opp på ca 30 000 og vi får akkurat det bryllupet vi ønsker oss! Vi har leid et kjempeflott lokale som jeg synes vi har fått ganske billig (2000 kr. fra fredag til søndag. Gammel prestegård), kjole har jeg kjøpt brukt, vi skal spise tapas og ha mer vanlige koldtbord-retter (synes det passer godt til den uformelle stilen vi vil ha i bryllupet vårt), drikke kjøper vi i Sverige og bukett ville gjerne mormoren min, som har jobbet i blomsterbukett, lage. Vi har lyst til å beholde forlovelsesringene istedenfor å kjøpe noe ringer. Fotografen er en bekjent av meg (med 30 års erfaring som bryllupsfotograf) og som gjerne ville ta bildene våre

svært svært billig fordi jeg har hjulpet ham av og til når han har holdt kurs eller hatt utstillinger.

Tilsammen blir vi vel ca 50 stykker.

Bryllupsreisen kommer i tillegg, vi har veldig lyst til å dra på backpacking i Asia istedenfor en mer tradisjonell bryllupsreise.

Vi har fått akkurat det bryllupet vi vil ha og at prisen ikke er helt skrekkellig er kun en bonus! Jeg ville ikke hatt det annerledes for alt i verden :-)

Skrevet (endret)
Hmm... skjønner ikke helt hvorfor folk skal krangle på hva JEG og min tilkommende har lyst til eller synes er romantisk. Synes faktisk det er utrolig barnslig. Og nå var det ikke dyre brylluper det var snakk om. Det var snakk om bryllup generellt. Hun sa hun aldri skulle gifte seg, og det var det jeg svarte på. Jeg svart ikke på om hun skulle ha et dyrt brullup eller ei...

Heldigvis så er det fortsatt jeg som bestemmer over mine meninger...

Enig med Pia, skjønner ikke hvorfor folk skal reagere på hva andre bruker penger på. Noen velger å prioritere en stor fest denne dagen og bruke de pengene man vil, andre bygger hus for de pengene.

Dessuten er det da ikke automatisk sånn at man tar opp lån for å klare å ha bryllup selv om det koster mye?? Vi kommer ikke til å ta opp lån, men har begynt å spare i god tid... og velger å tro at det er nettopp det flesteparten gjør.

Og forøvrig, for å svare på spm i denne tråden... utifra beregninger kommer vi til å ha rundt 80 gjester, på et lokale hvor alt er inkludert (kan ikke ha med drikke/mat selv), og da vil bryllupet komme på ca 100.000. Dette er uten bryllupsreise.

Endret av MellonCollie
Skrevet

Hele denne tråden er urnorsk "Du skal ikke tro du er noe"! Det er vel opptil det enkelte par hva de velger.

Moro å se at det er de samme som griner på nesen fordi gjestene ikke blir behandlet godt nok i bryllup (kaffegjester eller mangel på fribar) også må kritisere pengebruken rundt bryllup!!!

Et bryllup kommer faktisk fort opp i svimlende summer dersom man vil inkludere familie og venner (og i allefall dersom man ikke velger å ha kaffegjester, fribar eller lignende).

Man kan gifte seg uten familie (og venner), men hva er egentlig poenget da? En vielse er en offentligjørelse av forholdet og det er vel noe man bør feire med sine nærmeste dersom man har et nogenlunde forhold til dem.

Når man ser på bryllupsbudjsetter så ser man fort hva som virkelig koster, den største utgiften er mat, lokale, alkohol og underholdning, altså det som brudeparet koster på festen for å gjøre det koselig for alle.

Det er stor forskjell på priser, men det er ikke alle steder man har så mye å velge i og da må man jo bare betale det som forlanges.

Her er noen utdrag fra vårt budsjett bare for å illustrer, vi skal ha ca 80 gjester, leier lokale og bringer alkoholen selv og vi kommer nok fort opp på > 80 000 kr (selvom vi får fotografering i gave, bruker egen bil, blomster fra hagen, baker kaker, og handler antrekkene våre i utlandet)

Catering (mat og servering) 34 000kr

Leie av lokalet 12 000kr

Alkohol 15 000kr

Underholdning 10 000kr

Dette er de virkelig store utgiftspostene våre.

Ser at det er noen som er kjempe heldige og får masse billige tjenester gjennom venner og bekjente og det spares det jo mye på.

Men bryllup som innvolvere familie og noen venner er ikke billig, dersom man ikke er veldig heldig med sine bekjentskaper eller vil spare på gjesteutgiftene.

Lykke til alle som planlegger bryllup! Håper dere alle får den dagen dere ville :)

Skrevet
Dessuten er det da ikke automatisk sånn at man tar opp lån for å klare å ha bryllup selv om det koster mye?? Vi kommer ikke til å ta opp lån, men har begynt å spare i god tid... og velger å tro at det er nettopp det flesteparten gjør.

Vi sparer også og kommer bare til å bruke sparepenger.

Skrevet (endret)

Tror jeg blir litt misforstått her. Jeg bryr meg virkelig ikke om at folk bruker 100.000-vis av krone4r på bryllup. Så lenge de har råd til det. Men jeg vil ikke kunne forsvare å bruke så mye penger på en fest. Men det er fordi et bryllup ikke betyr så mye for meg. Jeg reagerte på utsagnet om at "noen forsatt er romantikere, og derfor bruker så mye penger på en fest". Ergo - vi som ikke velger det, eller ikke har råd, er ikke romantiske av oss. ;)

Men jeg reagerer på de som må ha kjempebryllup uten å egentlig ha råd til det. Foreldre presser seg maksimalt for å hjelpe barna sine, brudeparet tar opp både 100 og 200.000 i forbrukslån for å betale gildet. Er én fest og én ferietur verdt å gjøre seg gjeldsslaver for? :riste:

Supert at dere spinker og sparer til drømmebryllupet. Det blir sikkert enda bedre også, når dere vet at dere har jobbet hardt for det. ;)

Endret av Wadjet
Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
:overrasket:  :overrasket: Jeg skal aldri gifte meg

Det å gifte seg er faktisk gratis.. ;)

Og vi er mange som har giftet oss og feiret dagen uten å komme opp i store summer.. Det å bruke mye penger er noe man kan gjøre dersom man vil, men det er absolutt ingen "nødvendig del" av det å gifte seg.

Skrevet
Hva er det for da? For gift blir man jo uansett pris. Og det er heller ikke prisen som avgjør hvor romantisk bryllupet er.

det spørs jo helt hvilken stil du vil ha på bryllupet - og hvem dere ER! har dere mange venner dere vil inkludere? Mye nær familie? mm. Er ikke gratis å invitere til fest eller sammenkomst.

.. er det et spesielt sted dere ønsker å ha festen på - et spesielt sted for DERE? Ikke noe feil i å stille krav til denne ene dagen, synes jeg ;)

Det er jo mange som velger å invitere til fest i hagen - uten mat, men det er ikke alle som ser den rammen som det "ultimatet"; det som er viktig og betegner dem...

For flere er det VIKTIG at man kan GI noe til de man elsker. For eksempel en fest, god mat, venner, bra musikk - noe med personlig preg. Hvordan du definerer en bryllupsfest er ikke opp til meg å avgjøre. Men - det er ikke fullstendig gratis - uansett hvor mye du vrir og vender på det. Og mange som planlegger å gifte seg velger å prioritere dette økonomisk. Massepsykose - kanskje det ;)

Det koster penger - så fort det er noe spesielt man ser for seg og vil inkludere. Noe man gjerne vil oppnå/gjøre/dele på denne spesielle dagen. Rett og slett fordi man har et romantisk ønske om at dette er Dagen med stor D. Dagen som skal være spesiell. Og hva som er spesielt for en, er også veldig forskjellig fra menneske til menneske. Det er ikke alle som har 50 venner å invitere. Det er ikke alle som ser sine venner som en viktig del av livet. Det er heller ikke alle som er spesielt sosiale. Sånn er det bare - Men! Det er mange som ER det, og som har vil dele dagen med sine venner og sin familie. Og det er verken dumt, eller lite gjennomtenkt :tommel:

Gjest Mayamor
Skrevet

En er ikke mer eller mindre romantisk om en bruker mye eller lite, men det er da opp til den enkelte å vurdere hva som er viktig. :hjerte:

Min fetter hadde et nydelig bryllup for 3 år siden. MEN de angrer på at de brukte så mye penger (130 000) og snakker om det ofte. Noe som er litt ubehagelig for en gjest som gav så "liten" gave (1000) i forhold til hva kuverten, drikke etc kostet... :ironi:

En venninne av meg leide klubbhuset for 1500, fikk meg til å lage en tradisjonell forrett, middag, dessert, nattsuppe (og kanskje kjedelig sånn sett, men det var ikke det viktigste for dem), hadde stereoanlegg, en gjest med gitar akkopangerte til sangene, bestevenninnen til moren var visevert, brudekjolen var dyr, blomstene hjemmelaget, profesjonell fotograf, brudebuketten kjøpt, bryllupskake og andre kaker hjemmelaget rundt blandt familie og venner. De slapp unna med 30 000 (det som dro opp var fotograf og kjole som de ville ha). Det bryllupet var rørende og romantisk med alle vennene tilstede som gjester/hjelpere. :)

Etterhvert som jeg har blitt eldre (er 35 år) blir dette med bryllup mindre og mindre viktig å blakke seg for. Personlig er det mye jeg heller ville spart 100 000 til enn å svi det av på et bryllup, men som sagt det er min personlige mening.

Jeg ville heller tatt 30 000 til bryllupet og 70 000 til å ruste opp hus eller hage for... ;)

Skrevet (endret)

Jeg har vært i mange bryllup (ca. 20?), og dette har vært bryllup av mange ulike slag: enkle fester hjemme, middag på restaurant med bare de nærmeste, "tradisjonelle" norske bryllup på hoteller, i selskapslokaler, osv., uformelle hagefester med buffet, storslagne bryllup i utlandet, osv., osv. De billigste av disse kostet sikkert noen få tusen, mens de dyreste må ha kostet flere hundre tusen.

Etter min erfaring er det overhodet ingen sammenheng mellom hvor påkostet et bryllup er og hvor vellykket det er (og hvor trivelig det er å være der som gjest). For meg er det viktigste at det er en hyggelig stemning, at det ikke er alt for "stivt", og at det ikke er alt for mange og lange taler.

Edit: For min del må folk gjerne svi av en årslønn på bryllup, alle har sine prioriteringer...

Endret av bada
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Jeg reagerte på utsagnet om at "noen forsatt er romantikere, og derfor bruker så mye penger på en fest". Ergo - vi som ikke velger det, eller ikke har råd, er ikke romantiske av oss. ;)

Nå synes jeg du skal vise meg hvor jeg skrev det? Det eneste jeg skrev var at heldigvis er det fortsatt noen romantiske sjeler der ute, jeg sa ABSOLUTT ikke noe om at det måtte koste mye! Det finnes ikke noe verre enn folk som legger ord i munnen på andre, da fyrer jeg meg skikkelig opp!!

For at vi skal ha det slik vi vil ha det, og for at det skal bli sånn som vi mener det er romantisk, så må vi legge våre hard opptjente kroner til side. Og vi har faktisk lyst på en stor fest til ære for, ikke bare oss, men også våre venner og nære og kjære.

Det at man vil bruke penger på en så stor dag synes jeg er kjempekoselig og flott. Det er faktisk ikke hver dag vi ser familien! Min familie bor et stykke unna, og mange bor nordpå. Er jeg heldig ser jeg noen av dem en gang i året, og da synes jeg det er grunn til å slå på stortromma når vi endelig er samlet alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...