Gå til innhold

Ammeinnlegg i ull


Kakao

Anbefalte innlegg

Selv om det blir sommerbabyer på oss, så bør en visst ha ammeinnlegg i ull allerede nå i starten. Det jeg har funnet ut er at de bør kunne vaskes på 60 grader for å fjerne alt av ulumskheter (bakterier, soppsporer).

De som er på babybutikkene kan kun vaskes på 30 grader, så ingen av de holder.. Apoteket har noen på 60 grader ullvask, men ullvasken vår går bare til 40 grader.

Ser nøstebarn har noen, de kan kokes på kjelen. Kanskje det blir dem? De har selvfølgelig tre ulike å velge i blant! :roll:;)

Noen andre som har synspunkter/tips angående ullinnlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte ammeinnlegg i ull fra ammehjelpen.no sine nettsider. De kan vaskes på 60 grader. Har brukt dem siden januar, og jeg er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fra Ull-rik, ja! Har nå funnet ut at de er de eneste som kan vaskes på 60 grader, så da blir det selvfølgelig de!

Small, medium eller large... Er det ikke bare å kjøre på med størst mulig, da? :klø: Poenget er jo å holde hele brystet varmt. Jepp, tar Large, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte medium, men kunne nok gjerne ha bestilt lagre. Poenget er som du sier, at de skal dekke mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste steder står det at "du trenger to par. Ett til bruk og ett til vask." :)

Hihi, herlig å endelig kunne svare på noe, også, ikke bare spørre! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par som jeg har kjøpt på apoteket.. Hmmmm må nok sjekke dem i kveld, og se om de kan vaskes på 60.. Tror det :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt et slikt Ull-rik-par på apoteket nå. Det er de eneste som kan vaskes på 60 grader. :)

Meeeeen... det må jo være et men. :sjenert: De kan kun vaskes med Milo (eller annet ullvaskemiddel uten enzymer). Det vil jo bety at jeg må vaske hele 60-gradersvasken min framover med Milo, da... Blir det reint, da? :klø: Er jo sikkert en grunn for at en skal bruke f.eks. Blenda (altså med enzymer) til vanlig vask!

Blir jo himla uøkonomisk å vaske 60 gradersvask bare for å vaske ammeinnleggene hver dag.... :overrasket: Altså, i tillegg den til den sikkert daglige (?) 60-gradersvasken med babyklær og kluter.

Løsning? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker ammeinnlegg med div klær i Milo. Fungerer fint det. Det er så mye som skal vaskes, og ikke alt er vanvittig skittent, så å bruke Milo gjør meg ingenting. Det varierer jo hvilke plagg som får seg en omgang med Miloen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndvask?

Nei, står at det var veldig viktig med temperaturen (60 grader) og vanngjennomstrømningen for at det skulle bli best hygiene.

Men tåler de koking, kanskje? :klø: Står ikke noe, men vet de nøstebarn-ammeinnleggene i ull kan kokes på komfyren. Da må en jo kverke rubbel og bit?

Føler meg ikke helt komfortabel med å bruke Milo, altså... Blir jo så mange kluter i forbindelse med bleieskift og sånt. De bør jo sikkert vaskes med enzymer.. hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke flergangskluter, bare engangs fra Apoteket. Mesoft. De er kjempegreie!

Endret av Samba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bare tenkte det ble veldig dyrt i lengden å skifte engangsinnlegg mange ganger daglig. Men hvis en skal sammenligne med å vaske de teite ullinnleggene separat, så er jeg nå veldig positiv til papirinnlegg. :) Er vel uansett mindre sjangs for å fryse på seg betennelse i puppene nå på sommeren, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesoft, sa du? Nå tenkte jeg du mente engangs ammeinnlegg. Er ikke Mesoft slike sterile kompresser som man kan bruke ved vasking og bleieskift? Holder det som innlegg? I så fall er jo det en mye mye billigere løsning. Kommer jo an på hvor mye en lekker, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket om Mesoft kompress osm brukes til å vaske med, ikke som innlegg. (Det var snakk om at man burde vaske vaskefillene på 60 grader, og at det da ble så dumt å bruke Milo)

Engangsinnlegg som til amming finnes også. Men jeg trodde du skulle bruke ull for å forhindre brystbetennelse, ikke fordi de var flergangs. Ull er ikke primært ment som oppsamling av melk, men for å forhindre brystbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsinnlegg som til amming finnes også. Men jeg trodde du skulle bruke ull for å forhindre brystbetennelse, ikke fordi de var flergangs. Ull er ikke primært ment som oppsamling av melk, men for å forhindre brystbetennelse.

:Nikke:

Det stemmer. Ullinnlegg og engangs papirinnlegg har to forskjellige bruksområder. Ullinnleggene beskytter mot brystbetennelse og papirinnleggene samler opp lekkasje.

Jeg syns forøvrig ullinnleggene i L var for små (fikk stooore pupper når melken kom), mens alle papirinnlegge var klumpete og store. Jeg lakk, men ikke så mye at det var nødvendig med kjempeklumper i bh'en.

Heldigvis lekker jeg ikke lenger, selvom jeg fremdeles tilnærmet fullammer. Barnet er 18 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...