Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Svigerfar nevnte her en dag at han hadde hørt på p4 at kvinner som har gått på p-piller har større fare for å få kreft når de kommer i overgangsalderen. Men, jeg har prøvd å søke på emnet, og finner ingenting! Noen som har hørt det samme, og som kanskje har noen synspunkter eller en link ? Litt bekymret nå ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Der en lett økt risiko for brystkreft under pågående p-pillebruk og i de ti første årene etter avsluttet bruk. Langtidsbruk av p-piller er assosiert med en økt risiko for cervixcancer blant kvinner som er positive med henblikk på humant papillomavirus. Den reduserte risikoen for ovarial- og endometriecancer er ca. 40 - 50 %, og vedvarer ca. 15 år etter avsluttet bruk. Det er også en redusert risiko for kolorektalcancer ved p-pillebruk. Kvinnens samlede kreftrisiko er trolig redusert som følge av p-pillebruk."

Fra Tidsskriftet - Den Norske Lægeforeningen

Les mer her.

Endret av Rhiakath
Skrevet
"Der en lett økt risiko for brystkreft under pågående p-pillebruk og i de ti første årene etter avsluttet bruk. Langtidsbruk av p-piller er assosiert med en økt risiko for cervixcancer blant kvinner som er positive med henblikk på humant papillomavirus. Den reduserte risikoen for ovarial- og endometriecancer er ca. 40 - 50 %, og vedvarer ca. 15 år etter avsluttet bruk. Det er også en redusert risiko for kolorektalcancer ved p-pillebruk. Kvinnens samlede kreftrisiko er trolig redusert som følge av p-pillebruk."

Fra Tidsskriftet - Den Norske Lægeforeningen

Les mer her.

Åj, det var mange vanskelige ord ...

Lettet over å høre at det bare er "en lett økt risiko for brystkreft", men den med at "den reduserte risikoen for ovarial- og endometriecancer er ca. 40- 50% og vedvarer ca 15 år etter avsluttet bruk". :overrasket:

Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_o...nmark/1.2198861

http://uit.no/nyheter/904/1986

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1442689.ece

Vil anta (uten å være sikker) at annen hormonpåvirkning fra ftalater, melk, ulik forurensing osv også vil kunne forsterke en slik virkning. Kjeder du deg så ser det ut som om et googlesøk på breast cancer hormonal contraception kan gi mer informasjon enn jeg tar meg tid til å se gjennom nå.

Skrevet

http://wap.dagbladet.no/dinside/2007/04/10/497356.html

"- Har man tidligere brukt p-piller kan celler i brystet ha blitt stimulert. Når man deretter tilfører kroppen hormondoser igjen, for å dempe hetetokter eller andre plager, kan de stimulerte brystcellene utvikle seg til kreft, sier Kjersti Bakken til Dagbladet.no.

P-pillebruk kan i seg selv gi svakt økt risiko for brystkreft, men den økte risikoen forsvinner i følge Bakken etter at man har sluttet med slik prevensjon - dersom man ikke tar ytterligere hormontilskudd i løpet av livet.

Også bruk av østrogenpreparater alene øker risikoen for brystkreft, men er altså størst om man tidligere har brukt hormonell prevensjon."

Kort og ikke spesielt dyptpløyende artikken, men grei.

Skrevet (endret)

"Kvinnens samlede kreftrisiko er trolig redusert som følge av p-pillebruk" står også der, ikke glem det.

Kreftrisikoen er svært liten, og de fleste undersøkelser gjort angående sammenhengen mellom kreft blandt kvinner og p-piller er gjort når preperatene som ble brukt inneholdt mye mer av stoffene enn de gjør i dagens piller. P-piller hadde mange flere bivirkninger før i tiden. Du må ikke glemme at p-piller faktisk også reduserer risikoen for et par kreftformer.

Les litt her også; hos Aftenposten.

Alt i alt kan du jo søke på "p-piller" og "kreft" og du vil få opp en hel del om emne, og se at det er liten grunn til å uroe seg.

Endret av Rhiakath
Skrevet
Åj, det var mange vanskelige ord ...

Lettet over å høre at det bare er "en lett økt risiko for brystkreft", men den med at "den reduserte risikoen for ovarial- og endometriecancer er ca. 40- 50% og vedvarer ca 15 år etter avsluttet bruk".  :overrasket:

Leser det som at i 15 år etter avsluttet bruk er risikoen redusert 40-50%, og det er jo vel bra?

Skrevet

Betyr ikke “"den med at "den reduserte risikoen for ovarial- og endometriecancer er ca. 40- 50% og vedvarer ca 15 år etter avsluttet bruk"“

At faren for kreft i eggstokker og livmor reduseres med 40-50 %, og den virkningen varer i ca 15 år? Ikke at jeg har noen planer om å begynne på noe slikt igjen, men det er pga brystkreftfaren, og andre bivirkninger.

Skrevet

Hm, ok ... kan hende jeg som misforsto, var litt stresset når jeg skrev svarinnlegget ... Da høres det ikke såå skummelt ut, nei :)

Skrevet

Nei, jeg bekymrer meg ikke nevneverdig med tanke på kreft pga at jeg spiste piller i et par år. Holder meg unna melkeprodukter, unngår ftalater, og så satser jeg på at det går bra :) Er uansett ikke noe jeg kan gjøre med det nå, gjort er gjort og spist er spist :)

Skrevet

Jeg har hørt at det øker risikoen for brystkreft, men minsker (litt) for livmorskreft. Men se det på den positive siden. Tror det er letter å oppdage brystkreft :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...